Na 3 weken rust mocht er in het paasweekend weer geraced worden om het Open Nederlands Kampioenschap. Het prachtige circuit Spa Francorchamps was het decor voor de tweede ronde van dit kampioenschap. Ook de Dutch Supersportklasse stond aan het vertrek en voor Konvi coureur Arjan Tiemens betekende het eerste kennismaking met een zeer uitdagend circuit wat bekend staat om de enorme hoogteverschillen en hoge snelheden.
Op vrijdag stonden er 5 sessies van 25 minuten gepland om het circuit goed te leren kennen. De eerste sessie duurde welgeteld 3 ronden van krap 3 minuten omdat er in de sessie voorafgaand aan de sessie van Arjan een rode vlagsituatie was waardoor het tijdschema uitliep. De tweede sessie ging goed, Arjan had het duidelijk erg naar zijn zin op de snelle Honda. De derde sessie werd voortijdig afgevlagd wegens een val van collega Erwin Druijff en de vierde sessie werd gekenmerkt door motregen waardoor de rijders veelal in de pitbox bleven staan. De laatste sessie ging het erg goed en werden er flinke stappen gemaakt. <br /> <blockquote>Al met al was rijder Arjan Tiemens niet echt tevreden over het verloop van deze dag: Òhier kom je natuurlijk niet voor naar Spa, je wilt rijden maar door allerlei omstandigheden heb ik misschien net 20 ronden gereden en aangezien dit de eerste kennismaking was wordt het spannend morgenÓ.<br /> </blockquote>Op zaterdagmorgen was het meteen goed warm en ondanks de vele pollen uit de bomen wat op de baan viel liep de eerste tijdtraining boven verwachting. Deze werd afgesloten op een 12e plaats met een rondetijd die maar liefst 6 seconden sneller was dan de dag ervoor. De tweede training besloten we met een normale raceband te beginnen omdat het kouder was geworden. Na een snelle stop kwam er een zachtere compound aan te pas en na de outlap zou Arjan meteen een snelle ronde gaan zetten was het plan. Bij het passeren van het pitbord net voor Eau Rouge zagen de overige teamleden dat er bovenop deze zeer snelle bocht een 3 tal rijders op een ongebruikelijke wijze het toneel verlieten door een hele plotselinge regenbui. Ook Arjan ging met dik 180 km/uur onderuit en knalde zelf hard in de plastic bakken voor de bandenstapel. <br /> <br /> Hij kwam zelf meteen in de benen en stapte de bandenstapel gelukkig snel over voor er nog meer rijders aan kwamen glijden. Een pijnlijk bovenbeen en een flinke brandplek in de handpalm waren de lichamelijke problemen. De rechterzijde van de motor liep schade op: een afgebroken voetsteun en de bevestiging hiervan en tevens een deuk in de uitlaat. <br /> <blockquote>Arjan: ÒIk had net voor Eau Rouge 2 regendruppels op het vizier en bij het insturen zag ik Ron Looijestein al glijden en zonder dat ik mijn gas verder opendraaide of de rem erbij kon pakken gleed ik loeihard tegen de bakken voor de bandenstapel. Laten ze er alstublieft airfences neerzetten want een vervelende blessure kun je hier snel oplopen met zulke snelheden." <br /> </blockquote> De tijd van de ochtendsessie werd helaas niet meer verbeterd en een 17e startplaats voor de race was gezien de situatie niet slecht te noemen. De monteurs waren tot Õs avonds 11 uur met de motorfiets bezig en mede dankzij Mike Velthuijzen van MVS products kon de aluminium bevestiging van de voetsteun gelast worden.
Op zondagmorgen werd er reeds om half 10 een warmup verreden. De grote vraag was natuurlijk of Arjan last zou ondervinden van de hard crash tijdens de kwalificatie. Bij het afstappen van de motor na 5 ronden gaf Arjan aan dat de brandplek erg gevoelig was en dat de baan nog erg glad was. Desondanks had hij er goed vertrouwen in dat de wedstrijd kampioenschapspunten op zou leveren.<br /> <br /> De start was goed en na 1 ronde kwam Arjan ook als 17e door. Echter bij de tweede doorkomst bleek hij 4 plaatsen verloren te hebben. Ook de 2 ronden daarna verloor hij nog wat posities. Na wat valpartijen in de groepen voor hem reed hij de laatste 4 ronden als 23e rond. De rondetijden waren 3 seconden langzamer dan tijdens de kwalificatie en alles duidde op een probleem. Arjan finishte als 23e en navraag leverde op dat Arjan enorm veel chatter, een hevig trillende voorkant, had. Omdat dit nog niet eerder aan de orde geweest was besloten de monteurs uit te zoeken waar dit weg kwam. Hier kwam uit dat de rechterremschijf bij de crash van zaterdag krom was. Bij het aanremmen trok de motor sterk naar rechts en begon hevig te trillen. Later bleek dat de Belgische deelnemers geen ONK punten toegewezen kregen waardoor hij een 20 positie had behaald. Gezien het fysieke gestel en de tegenwerkende motor is dit een goede prestatie te noemen maar Arjan was er van overtuigd dat er onder normale omstandigheden zeker punten in gezeten hadden.<br /> <br /> De komende tijd wordt de motor weer helemaal nagekeken en de laatste hand gelegd aan de bouw van de trailer. We hebben nu 4 weken rust want pas op 22 mei gaat de derde ronde van het ONK verreden worden op het TT circuit in Assen. De dag hiervoor zal Lennard een circuitdag rijden om zo te kijken of zijn pols weer helemaal in orde is voor de 2e cuprace in Hengelo die 2 weken later plaats zal vinden.