Categories: Teams

Teams: Verslag Jerry van de Bunt IDM Schleiz 2010

Een uitstapje naar Duitsland. Een wedstrijd voor het Duits Kampioenschap aangezien we voor het Nederlands Kampioenschap zo`n 2 maanden rust hebben. Een soort van training waar we toch serieus wilde kijken hoever we konden komen in het geweld van het IDM startveld. Niet helemaal tevreden maar toch met een hele ervaring rijker zijn we terug in Nederland.

De eerste trainingen stonden op vrijdag gepland. Drie vrije trainingen van een half uur. Veel meters, maar die hadden we nodig. Het was een baan waar de ideale lijn in het eerste gedeelte erg belangrijk was en dat koste moeite om die te vinden.. Gelukkig hadden we de motor goed voor elkaar en gingen we na 1.5 uur training vol goede moed naar dag 2, zaterdag.<br /> <br /> Ook nu weer een druk programma. Twee kwalificaties en de eerste race. In de morgen ging het eigenlijk gelijk goed. De motor liep goed en de grip was voldoende. Alleen had ik nog wat moeite met een hobbelig eerste gedeelte van de baan. Ik kon niet elke ronde de ideale lijn rijden waardoor de rondetijden niet constant waren. Toch wist ik een redelijke rondetijd neer te zetten waarmee ik 17de stond getraind. Voor mijn allereerste IDM wedstrijd dit jaar waren we tevreden. We hadden nog veel verbeterpunten en die wilde ik in de tweede kwalificatie verbeteren. Toch liep dit niet volgens plan. In de tweede kwalificatie was de temperatuur flink gestegen en plotseling was alle grip weg.. Blijkbaar waren wij de enige die daar last van hadden en konden we onze tijd niet verbeteren. Er waren niet veel coureurs die hun tijd verbeterden, dus zakten we terug naar een 18de startplaats. Problemen met de grip zorgden ook gelijk voor een aantal moeilijke momenten. Wanneer ik echt aanzette voor een snelle rondetijd begon de motor erg te glijden waardoor ik een aantal keer bijna onderuit ging. Het ging gelukkig nu nog goed waardoor we klaar waren voor de eerste race. <br /> <br /> We hadden andere banden gestoken en dachten dat deze goed waren met de huidige temperaturen. Het tegendeel bleek waar en ook in de eerste race was de grip ver te zoeken. Het resultaat was een bijna crash bij het volgen van de groep waar ik in reed. Uiteindelijk kreeg ik een eenzame race waarin ik constant racete tegen het gripprobleem waardoor ik niet echt lekker gereden had. Jammer, maar het voordeel van 2 races is dat we nog een kans kregen. Ditmaal met nieuwe banden want de tijden moesten sneller. We behaalden de 21ste plek in de eerste race.

Zondag, een warming-up en een tweede kans in de tweede race. Voor de warming-up moest ik de motor inrijden aangezien er een nieuwe zuiger in was gekomen. Rustig aan beginnen dus. Na 2 ronden mocht ik gas gaan geven en had ik eerst een paar medecoureurs om in te halen. Dit koste me 2 ronden waarna ik vrijuit kon gaan. Ik had nog geen goede tijd neergezet maar dat mocht daar helaas ook niet gebeuren. In de laatste bocht liep de motor vast en ging ik onderuit. In eerste instantie had ik nog niet helemaal door waarom ik gevallen was. De motor bleef zwaar aanlopen waarna ik gelijk viel. Toch een vastloper dus. Zo zonder enige reden en dat was toch vreemd. Iets wat we met dit blok nog niet eerder hebben gehad. <br /> <br /> Voor de race kon gelukkig alles weer gemaakt worden. Nieuwe banden en het blok weer optimaal. Tenminste dat dachten we. Eenmaal aan de race begonnen kwamen we toch veel snelheid tekort. We konden snellere rondetijden rijden maar door het snelheidstekort werd ik elke keer op het rechte stuk ingehaald. Na ongeveer 12 ronden kon ik weg komen en een halve ronden rijden zonder ingehaald te worden. Toen was mijn voorsprong groot genoeg om alleen te rijden. Mijn rondetijden gingen snel oplaag. Naar de coureur voor mij was een gat van een aantal seconden maar in zo´n 4 ronden was het gat dicht en kon ik er gelijk langs komen. Met nog 2 ronden te gaan kon ik een klein gaatje slaan en als 18de de finishlijn passeren. Jammer dat we snelheid tekort kwamen want er had zeker meer in gezeten! <br /> <br /> De volgende race is weer voor het Nederlands Kampioenschap. Hier staan we nu 2de in het algemeen klassement met 6 punten achterstand op Roy Pouw. Ook deze race is een gecombineerde IDM race. 22 augustus in Assen gaan we het meemaken.&nbsp;

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago