Categories: Teams

Teams: Verslag Bryan Schouten CEV Repsol Navarra

De Tripple van races in Spanje is begonnen. De eerste van de 3 raceweekenden was voor het Spaans open op het circuit van Navarra. Een nieuw circuit voor zowel het team als voor mij. Zaak was dus om zowel de baan te leren kennen als de fiets optimaal af te stellen.

Vrijdagmorgen was de eerste vrije training. Eenmaal op het circuit reed ik mijn rondjes en leerde de baan kennen. Hier en daar kwamen wat mensen voorbij, die er de week van te voren allemaal getest hadden. Ik kon niet per direct aanpikken maar dat was geen schande. Halverwege de sessie kwam ik binnen. &lsquo;Alles voelt goed aan. Er moet wat gebeuren maar daar hebben we nu geen tijd voor. Zet de fiets wel even 2 tanden langer qua gearing, hij staat namelijk te kort.&rsquo; Was mijn informatie richting Manfred en Jarno. Dit was op dat moment beter maar er moest veel aan de versnellingsbak gebeuren. 6 bochten op het circuit werd genomen in de eerste versnelling. Acceleren was dus van essentieel belang. <p >&nbsp; </p> <p>&lsquo;We hebben de motor aangepast. Kijk even hoe het gaat. Gaat het niet kom je meteen binnen en dan veranderen we iets&rsquo;. Met die informatie van Jarno ging ik het circuit op. De tijden die ik reed waren al wel boven verwachting maar iedereen ging harder. Ik kon mijzelf verbeteren met een halve seconde maar ik was niet tevreden. Met een achterstand van een aantal tienden was het zaak om voor de kwalificatie iets te vinden.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Na een goede nachtrust was ik klaar voor de eerste kwalificatie. Ik wist waar ik een aantal tienden verloor dus daar kon ik aan gaan werken. Ik reed 1.47.3 en daarmee was ik een seconde sneller dan vrijdag. Alle anderen gingen ook harder. Ik stond met nog 3 minuten te gaan p10. Daar was ik zeker niet blij mee. &lsquo;concentreer je, het moet harder kunnen en je kunt dit ook. Je hoort niet op p10 te staan. Nog 2 rondjes alles geven. Kom op!&rsquo; was mijn persoonlijke peptalk op de motor. &lsquo;weer 47,4. Kom op! Gas! Finishvlag&hellip; Rondetijd? Niet weer 47,4 he&hellip; Jawel hoor&rsquo;. Na wat negatieve woorden kwam ik in de box binnen. &lsquo;Ik kan niet harder, dit is alles wat ik heb en meer zit er op deze manier niet in! Ik weet niet wat ik moet doen om harder te gaan&rsquo;. Ik was nog verder terug gezakt naar p13!</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Na wat eten en drinken was ik klaar voor de 2de kwalificatie. &lsquo;kijk wat anderen doen en doe je ding. Je kunt het, dat weten we. Kom op h&egrave;.&rsquo; Jarno duwde de motor naar buiten en Barry gaf mij deze laatste woorden. Eenmaal op de baan was het 2de rondje een 47.4&hellip; &lsquo;Begint al goed, nu aanzetten en pushen&rsquo;. De volgende rondes waren nogal frustrerend. 47,3&hellip; 47,3&hellip; 47.4&hellip; 47,5&hellip; 47,3&hellip; Na deze rondes kwam ik binnen voor een vers setje banden. Na 5 minuten weer de baan op. 2de ronde 47.0&hellip; &lsquo;Dat is al beter jongen, maar nog steeds te langzaam. In ieder geval naar p10 kunnen komen. &lsquo;Wat een ellende! Ik rijd een seconde te langzaam en ik weet niet hoe ik harder moet. Het eind is zoek voor mij. Alles wat ik probeer blijft op 47.3 staan&hellip;&rsquo; Net als ik wist ook de rest niet hoe ik harder moest.<br /> <br /> <br /> &rsquo;s Avonds heb ik met Jarno nog eens het circuit doorgenomen en na een drastische aanpassing aan de set-up van de motor had ik voor de warm-up nog een belangrijke taak. Kijken of het beter wordt.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>&lsquo;Ja, we kunnen. Als het niet beter is kom je meteen binnen&rsquo;! Gaf Jarno als informatie mee. Eenmaal op de baan voelde het heel anders maar wel beter en vertrouwd. Zo was het vanaf ronde 2 meteen 47.3&hellip; 47.2&hellip; 46.9&hellip; 47.0&hellip; 47.2&hellip;&nbsp;<br /> Nog 2 rondes kan ik gaan. Kom op. De baan is kouder maar ik rijd al harder dan gister. Jarno stond met een pitbord en daar stond op: P3, +0.2&hellip;&nbsp;</p> <p > &lsquo;Dat was de beste warm-up van de 4 jaar dat je bij ons rijd, samen met de warm-up van Aragon (toen was ik snelste).&rsquo; Aldus Manfred die met een grote lach op zijn gezicht stond. Met p3 was ik happy, maar ik moest kritisch blijven. Met een goede start kon ik mee met de kop. Niemand had een ritme zoals ik en dat gaf vertrouwen.</p>

<p>Gassss!!!! Het licht ging uit bij de start en ik verloor geen plaatsen. Langzaam maar zeker kon ik mij in het groepje mengen van p4 tot p9. Ik maakte me niet veel zorgen en bleef kalm. Na 4 rondjes werd het lastig&hellip; &lsquo;Shit, die 3 ktm&rsquo;s rijden weg van ons. Ik rijd nog ehm&hellip; 1,2,3,4,5,6, 7de! Kom op, we kunnen winnen.&rsquo; Tempo is niet hoog. Stuk voor stuk haalde ik de jongens binnen en na 10 rondes kwam ik aan op p4. &lsquo;H&egrave;h&egrave;, eindelijk. Nu gaan, op naar de kopgroep.&rsquo; Langzaam maar zeker werd het gaatje kleiner en in ronde 14 kwam ik bij de kopgroep aan. &lsquo;Zo, nu even goed kijken en een beetje rusten achter deze jongens en meid (!).&rsquo;</p> <p><br /> </p> <p>In mijn haast naar de kopgroep nam ik Navarro met mij mee maar met constante rondetijden tussen de 46.5 en 46.8 reed ik het gaatje dicht. Dat was de snelste ronde van de race. Geen baanrecord maar wel circuit record (in de race wordt langzamer gereden en daarmee houden ze rekening). Nog nooit op dit circuit en dan zo iets bereiken. Mocht ik best trots op zijn.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>&lsquo;Nog 2 rondes, bocht 9 is ie zwakker. Daar moet het kunnen. Aaaah, dat is niet z&rsquo;n 1 maar z&rsquo;n vrij. Kans verkeken voor bocht 9 Bryan, sukkel. Weer op nieuw beginnen. Start-finish, laatste ronde. Navarro voorbij. Juist, Nu Medina pakken. Dat gaat net niet. Bocht 6, aanremmen, insturen, bats! Daar had ik Navarro wel verwacht maar niet zo laat. Weer een gaatje dichtrijden&hellip; 3 bochten nog. Navarro gaat wijd! Binnen door! Aaaah, hij komt naar links&hellip; Zak! Dat scheelde niet veel. Laatste bocht uitkomen, slipstreamen. Verrek! Die meid wint weer en ik kom 0,8 te kort.&rsquo; Balen zeg&hellip; Maar gister had ik dit niet verwacht om hier mee te komen met dit tempo en ritme.&nbsp;<br /> Het team en ik waren tevreden en heel veel punten hebben we niet verloren. Momenteel sta ik weer 2de, 3 punten achterstand op Ramirez.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Barry en het team bedankt voor de inzet en aankomend weekend de GP op Aragon.&nbsp;</p> <div><br /> </div>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago