Als we arriveren begint het zodanig te regenen en te hagelen dat Jack fotoÕs maakt van dit natuurfenomeen. We hopen met zÕn allen dat dit geen slechte voorbode is voor het aanstaand weekend.
Op vrijdag 20 mei hebben we een jarige in ons midden , Everhard. Terwijl hij de felicitaties in ontvangst neemt wordt hij getrakteerd op allerlei kadoÕs zoals o.a. een in keukenpapier met ducktape ingepakte BIFI worst, een XXL, het kan niet op!!. Veel tijd om te genieten van alle aandacht is er niet want de heren moeten aan de slag. Echter was de lucht eerst nog prachtig blauw, de lucht begint te betrekken en zakt de mist naar beneden. <br /> <br /> Na de eerste vrije training wil Thomas graag een aanpassing doorgevoerd hebben aan het chassis. Het in de bocht kunnen houden van de motor blijft een probleem. Everhard is niet tevreden over het vermogen van de motor en zo wordt ouderwets met man en macht gesleuteld om de motor in het korte tijdsbestek wat tot hun beschikking staat gereed te hebben.<br /> <br /> De tweede vrije training is Thomas wat positiever, hij kan de motor uitkomend bocht beter Òop de lijnÓ houden. Everhard blijft echter nog steeds ontevreden over het ÒlopenÓ van de motor en dat betekend dat de mannen van de technische dienst wederom aan de slag moeten.<br /> <br /> 3e vrije training, de motor blijft protesteren, Thomas vindt wel dat de motor veel beter stuurt, wat ook te zien is. De snelheid op de lange rechte stukken blijft echter ver onder de maat. Everhard denkt de oplossing te hebben gevonden, echter niets lijkt minder waar. Thomas wordt op de lange rechte stukken gepasseerd alsof hij stilstaat. Zo langs de kant staan kijkend kan het niet anders zijn dan dat dit erg frustrerend voor hem moet zijn, met zijn bochtenwerk kan hij enigszins de schade beperkt houden. Een 17e plek op de grid, hij had hier gehoopt te kunnen vlammen, zelf doet hij dat ook, de motor werkt alleen niet mee.<br /> <br /> Doordat de geometrie is veranderd komt de voorband tijdens het remmen tegen de uitlaat en radiateur, om dit voorkomen is er een andere uitlaat gemonteerd en voor een andere set-up gekozen. Na de tweede training wordt besloten alles weer terug te draaien naar de oude situatie. Het is kiezen uit twee kwaden. Of goed sturen met een slecht lopende motorfiets of een goed lopende motorfiets die Thomas slecht in de bochten kan houden.<br /> <br /> De tweede kwalificatie lijkt de motor in eerste instantie zijn verzet te staken. Niets blijkt minder waar want ronde na ronde neemt de topsnelheid af, Thomas rijdt met een ÒstofzuigerÓ van motorfiets rond. Wat men in de pitsstraat ook probeert te verstellen aan sproeiers en ontsteking, niets lijkt enig effect te hebben. Nu rijdt hij niet alleen met een motor die vooruit te brandden is bovendien stuurt het apparaat ook voor geen meter meer. Wat nuÉÉ Everhard besluit om het blok eronder weg te halen en te gaan bekijken wat er in Ôs hemelsnaam aan de hand is. En dat blijkt al gauw, een tand van de balans-as blijkt te zijn afgebroken en heeft een enorme ravage aangericht, het hele blok zit vol gruis waardoor ook de koppeling averij blijkt opgelopen te hebben. <br />
Na een avond te hebben doorgesleuteld is Everhard er nog steeds niet van overtuigt dat de afgebroken tand de oorzaak is voor de vermogensproblemen. De volgende ochtend worden we wakker en blijkt Everhard de oplossing te hebben gevonden, het had wel een nachtje slapen gekost. Na een nacht zoeken in de laptop blijkt de oorzaak in de elektronica te liggen. Nadat de elektronica is gereset moet in de warm-up blijken of het lek boven water is. Thomas rijdt solide en de motor blijkt ineens weer snelheid te hebben. De rondetijd die Thomas met weinig moeite noteert is bijna een seconde sneller als in de kwalificaties, waarbij ook nog eens de asfalt temperatuur aanmerkelijk lager, en de duur van de training veel korter is. <br /> <br /> Marianne van Erp, ThomasÕ coach komt vandaag naar zijn race kijken. Gevraagd wordt of zij dan ook gridgirl zou willen zijn. Marianne lijkt het super!! al heeft ze nog geen idee wat er allemaal bij komt kijken. Ronald krijgt een brede grijns op zijn gezicht en zegt dat met zoÕn zwaar weekend ook wel eens aan de mentale begeleiding van de monteurs rekening mag worden gehouden. ÒIk spring gelijk onder de doucheÓ. Oude rot in het vak Bé probeert de hoerastemming bij jonge hond Ronald nog een beetje te temperen, maar Ronald heeft de toilettas al onder de arm geslagen. <br /> <br /> Familie van den Bosch is ook dit weekend weer vanuit Brabant aanwezig om Thomas aan te moedigen. Op de fiets vanaf een Camping in de buurt van het circuit wordt er ouderwets aan de conditie gewerkt. Geen berg is te hoog om Ònaar Thomas te komen kijkenÓ. Wel kuitenbijtertjes, maar dat mag ik eigenlijk niet schrijven. <br /> <br /> De race is Thomas slecht van start, de motor begint te hakken. De eerste ronde komt Thomas op een 16e plek door en begint de strijd om de punten met de overige Nederlanders. Niet alleen voor het IDM maar ook voor het ONK, deze race telt tevens mee voor het Nederlands Kampioenschap. ThomasÕ motor verliest na 4 ronden wederom snelheid. Van de Bunt komt langszij en Dubbink wordt door Thomas gepasseerd. Hij probeert uit alle macht het gat te dichten dat lijkt in eerste instantie ook te lukken en Alt en Wimmer lopen niet ver op hen uit, maar het mag allemaal niet meer baten. Met nog 4 van de 21 ronden te gaan geeft de motor er definitief de brui aan en is Thomas ridder te voet. 5820!! detoÕs op de teller dat de motor het nog zo lang uit gehouden heeft mag een wonder lijken. De stukken afgebroken zuiger zitten in het membraam. Thomas heeft zijn achternaam eer aan gedaan en gevochten als een ÒLeeuwÓ degene die aanwezig zijn geweest zullen dat kunnen beamen. Een bijzonder zuur eindresultaat, we hadden hier goede zaken kunnen doen in het bijzonder voor het ONK. ThomasÕ rondetijden bewijzen dat zeker gezien de niet functionerende motor.<br />
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…