Voorafgaand aan de wedstrijd op 28 april, werd er door Manul en Jol op vrijdagmiddag volop gewerkt aan hun afstelling voor de wedstrijddag. Beide coureurs reden drie sessies van ieder twintig minuten onder droge omstandigheden en lieten voortdurend snelle ronde tijden zien. Tussen de sessies door werd samen met Dennis Poldermans de data bestudeerd en volgde er een uitgebreide evaluatie onder leiding van sportcoach Rutger Brakel van Profitgym, die speciaal voor deze gelegenheid naar Assen was gekomen om Manul en Jol bij te staan.
De zaterdagmorgen begon nat met af en toe regen, zodat de eerste kwalificatie werd verreden op regenbanden. Joël zat direct goed in zijn ritme en was gedurende de hele training voorin het klassement te vinden. Manuël deed het duidelijk wat rustiger aan en reed zijn eigen tempo zonder het nemen van al te veel risico’s. Na afloop van de eerste kwalificatie gaven Manuël en Joël aan dat het veel sneller kon maar toch hoopten op een droge tweede kwalificatie.<br /> <br /> Alhoewel er op sommige plekken een droge lijn zichtbaar werd, besloten beiden toch op regenbanden te vertrekken voor de tweede kwalificatie. Direct bij het uitrijden van de pitstraat ging het helaas mis voor Joël en maakte hij een stevige duikeling toen zijn motor uit de versnelling schoot en zijn achterband bij het corrigeren ineens weer grip kreeg. Met een beschadigde motor rende hij terug naar de pitbox en moesten zijn monteurs alle zeilen bijzetten om de motor op tijd te repareren. Met nog zes minuten op de klok reed Joël de pitstraat uit om alsnog een tijd te zetten maar kwam helaas niet verder dan de negende tijd.<br /> <br /> Manuël zat goed in zijn ritme en liet direct snelle rondetijden zien op een opdrogende baan. Halverwege de sessie kwam hij binnen om zijn achterband te laten wisselen voor een droogweer band, maar omdat er volop gesleuteld werd aan de motor van Joël, besloot hij om toch verder te rijden op de regenband. Twee ronden daarna reed Manuël de tot dan toe snelste tijd, maar werd direct weer gepasseerd door Tommy Sentgers. Met nog twee minuten te gaan kwam Manuël de pitstraat inrijden en parkeerde zijn motor in de pitbox om zijn regenbanden te sparen die er op het droge flink van langs hadden gekregen. In de laatste minuut lukte het Mick Jansen om de tijd van Manuël nog te verbeteren en ook Mervin Verploegen deed dit en realiseerde zelfs de snelste tijd en pakte daarmee de pole. Manuël had uiteindelijk de vierde tijd weten te pakken en mocht daarmee wederom vanaf de eerste startrij vertrekken.
Bij de start van de wedstrijd was de baan volledig opgedroogd en vertrokken alle coureurs op droogweer banden. Beiden kwamen goed weg maar omdat Manuël te vroeg remde voor de Haarbocht, kon hij niet voorkomen dat twee coureurs hem passeerden. Wel vond Manuël de aansluiting met de coureurs voor hem en kwam bij het ingaan van de tweede ronde al als vierde door. Enkele ronden daarna passeerde hij ook Mick op de derde plaats en reed direct bij hem weg. Het gat naar de twee coureurs op kop was inmiddels opgelopen tot bijna vier seconden, maar bij het ingaan van de voorlaatste ronde had Manuël dit gat al verkleind tot iets meer dan twee en een halve seconde. Door nogmaals aan te zetten en risico´s te nemen, ging het helaas mis in de Ruskenhoek en vloog Manuël snoeihard van zijn motor de grindbak in en zag daarmee een zekere podiumplek in rook op gaan.<br /> <blockquote>Manuël: “Wat is dit jammer en ik baal hier echt van want zo´n crash doet zeer. Bij de start remde ik te vroeg voor de Haarbocht waardoor ik iets verder naar achteren kwam te zitten. Eigenlijk kon ik daarna vrij gemakkelijk naar voren rijden en toen ik Mick eenmaal voorbij was, kreeg ik Tommy en Jaco in beeld en voelde dat het misschien mogelijk was. Wel merkte ik dat het steeds gladder werd toen het begon te spetteren maar had niet het gevoel dat ik de controle verloor. Waarschijnlijk was ik net even iets te gretig en ben daardoor te vroeg op het gas gegaan. Ik heb ook gemerkt dat de Ruskenhoek geen fijne bocht is om onderuit te gaan want dat doet echt pijn. Toch heb ik hier ook weer van geleerd en neem dat mee naar de volgende wedstrijd, want dan sta ik er gewoon weer bij”.<br /> </blockquote>Joël kwam de eerste ronden hoofdschuddend over start-finish en het was wel duidelijk dat er iets mis moest zijn. Na vier ronden reed hij de pitstraat in en vertelde dat de achterkant alleen maar stuiterde en het net leek of hij over een wasbord reed. Omdat er niets bijzonders werd geconstateerd, ging hij met een ronde achterstand weer het circuit op om daarna direct weer binnen te komen. Nogmaals werd alles gecheckt maar niets gevonden en kreeg Joël het advies om de wedstrijd rustig uit te rijden en zo nog een paar puntjes te pakken. Uiteindelijk kwam hij met twee ronden achterstand nog als achtste over de finish. <br /> <blockquote>Joël: “In de warmup lap merkte ik al dat er iets mis was en wilde eigenlijk direct weer de pitstraat inrijden. Op het laatste moment bedacht ik mij en ben toen toch maar doorgereden. Toen ik bij de start op het gas ging, begon de achterkant enorm te stuiteren en ben na een paar rondjes alsnog naar binnen gegaan. Omdat niemand iets kon vinden en het stuiteren niet verdween, ben ik daarna nog een keer binnen geweest en heb toen rustig de wedstrijd uitgereden. Ik ga dit nu snel vergeten en mij focussen op de eerstvolgende wedstrijd”. <br /> </blockquote>Na de wedstrijd volgde er een run op de testbank, maar deze werd afgebroken omdat het achterwiel hevig begon te stuiteren. Inmiddels is geconstateerd dat het stuiteren waarschijnlijk het gevolg is van een verschil in hoogte van het loopvlak van de band en Pirelli zal dit verder onderzoeken en met een oplossing komen. Helaas heeft Joël hier niet zoveel meer aan en zal, net als Manuël, tot 26 mei moeten wachten om zich te kunnen revancheren. <br /> <br /> Een weekend dat veelbelovend begon met constante snelle rondetijden, eindigde helaas in een deceptie. Toch willen beide coureurs het positieve meenemen naar de volgende wedstrijd en hopen dan de kans te krijgen om hun ware potentieel te laten zien.