De eerste dag van de Italiaanse GP op het fabelachtige circuit van Mugello was een drukke voor het RW Racing GP-team. De eerste vrije training vond plaats bij warm, droog weer waarin Luis Salom niet verder kwam dan de twintigste plaats Ð tot groot ongenoegen van de coureur die nog geen week geleden zijn eerste podiumfinish in de 125cc behaalde in de Dutch TT.De reden was dat de afstelling van de motor nog niet goed was.
Omdat het circuit van Mugello in de heuvels van Toscane een totaal ander karakter heeft dan het TT-circuit op de Drentse hei, moest er veel worden veranderd aan de motor. Dat was niet helemaal goed gegaan. De hele ochtend hadden chef monteur Hans Spaan en zijn mannen daarom de handen vol om de machine wel in orde te krijgen.<br /> <br /> In de tweede vrije training in het begin van de middag waren de omstandigheden drastisch veranderd. Het was zeker vijf graden minder warm dan Õs ochtends, zwaar bewolkt en regenachtig. Aan het begin van de sessie was het nog redelijk droog en Salom zette daarom in zes ronden een redelijk snelle tijd neer, goed voor de zevende plaats.<br /> <br /> Na die zes ronden haalde het team de Spanjaard binnen. "Omdat we na de eerste sessie zoveel hadden veranderd aan de afstelling, wilde ik de machine toch even checken," legde Hans Spaan uit. <br />
De nieuwe, stroevere asfaltlaag op Mugello vrat bovendien de banden op. "Ik baalde dat ik al zo snel naar binnen moest, maar toen ik de banden bekeek, begreep ik het wel," zei Salom. "Crashen is geen optie. Het team ziet me liever niet in het ziekenhuis."<br /> <br /> Terwijl de monteurs de machine van Salom controleerden, veranderde het gespetter buiten in regen, waardoor een snellere tijd er niet meer in zat. "Ik denk dat ik toch wel in de buurt van de derde, vierde tijd had kunnen rijden," zei Salom. "Het is jammer dat ik niet meer heb kunnen rijden, maar het gaat nu nog nergens om; het is slechts een vrije training. Ik hoop wel dat ik in de derde vrije training nog veel kilometers kan maken, om ritme op te doen en gevoel met de machine en het circuit op te bouwen." <br />