RAC Racing coureur Ghisbert van Ginhoven heeft in het weekend van 1-3 juli zijn visitekaartje afgegeven op de Salzburgring. Na uitstekende kwalificatietrainingen, eindigde de BMW coureur beide IDM Superbike races op de derde plek. Voor teamgenoot Barry Veneman was de 5e ronde van het Duitse wegracekampioenschap minder succesvol. Veneman eindigde als 9e en reed zijn BMW tijdens de tweede IDM race vroegtijdig de pitbox in.
In de eerste kwalificatietraining liet Van Ginhoven al zien dat men rekening met hem moest houden. De RAC Racing coureur zette zijn BMW S 1000 RR op een 2e plek. De tweede kwalificatietraining eindigde Van Ginhoven op de 3e plek. Tijdens de eerste race moest de BMW coureur een inhaalslag maken, nadat hij een aantal plaatsen had verloren bij de start. De tweede race ging heel anders. Van Ginhoven was als eerste weg eindigde uiteindelijk op de 3e plek. Deze race werd ingekort omdat het gedurende de race begon te regenen, terwijl Van Ginhoven in de laatste ronde naar de tweede positie was gereden. Toch moest hij genoegen nemen met een derde plaats, aangezien de ronde daarvoor bepalend was voor het eindresultaat.<br /> <br /> Veneman ondervond weinig tegenslag tijdens de kwalificatietrainingen, maar kende daarentegen tijdens de races geen succes. De eerste Superbike race op het Oostenrijkse circuit verliep wegens problemen met de voorkant moeizaam, waardoor Veneman als 9e over de finishlijn kwam. Ook in race 2 kon Veneman het juiste gevoel met de motor niet te pakken krijgen, waardoor de RAC racing rijder besloot zijn machine de pitbox in te rijden.<br /> <blockquote><strong>Ghisbert van Ginhoven:</strong> ÒWe hebben een heel goed weekend achter de rug en ik ben dik tevreden! Alles ging gemakkelijk en dat kwam mede doordat de BMWÕs gewoon snel zijn. Bij de eerste race had ik een redelijke start. Ik lag na de eerste ronde op de 10e positie en ben van daaruit steeds verder naar voren gereden, waar ik een leuke strijd met Martin Bauer heb gevoerd. Tijdens de tweede race had ik een super start en was als eerste weg. Ik heb 4 ronden lang geprobeerd om los te komen van de rest, maar dat lukte helaas niet. In de 5e ronde werd ik door 2 coureurs ingehaald en ben er bewust wat achter gebleven, zodat zij met elkaar in gevecht konden gaan. Ik had in de planning om in de laatste ronden te gaan kijken of ik er voorbij kon komen, maar na 10 ronden werd de race beëindigd, waardoor dat plan niet meer uitgevoerd kon worden. Ik ben erg blij met het behaalde resultaat, en nu op naar Schleiz!Ó<br /> </blockquote>
<blockquote><strong>Barry Veneman:</strong> ÒHet zat ons niet mee dit weekend. De trainingen gingen wel goed, maar de wedstrijden waren teleurstellend. Tijdens de eerste race voelde de motor niet goed aan. Met name de voorkant zorgde voor problemen. Ik heb de race wel uitgereden, maar dat ging met pijn en moeite. Na de race zagen we dat er een stuk band weg was, wat waarschijnlijk mede de oorzaak was van de moeizame race. Tijdens de tweede race kwam ik in de eerste ronde niet goed door de chicane, waardoor ik naast de baan terecht kwam en heel wat plaatsen moest inleveren. Op de positie waarin ik toen reed, kon ik niet goed tempo maken en opnieuw kreeg ik problemen met de voorkant van mijn machine. Uiteindelijk heb ik besloten om vroegtijdig de race te beëindigen, want op deze manier had het geen zin om hem uit te rijden. Ik mis het gevoel met de motor dat ik in het begin van het seizoen had, en hoop dan ook dat we in de komende periode nog een extra test kunnen inlassen om alles weer op orde te krijgen.Ó<br /> <br /> <strong>Evert Slager, Teammanager: </strong>ÒDe eerste podiumplaatsen van het seizoen zijn een feit en dat is een groot compliment waard aan Ghisbert en aan het gehele team. Tijdens de eerste vrije trainingen op vrijdag reed Ghisbert de gehele dag constant snelle rondetijden. Op zaterdag tijdens de twee kwalificatietrainingen kwam de overmacht van vrijdag er niet helemaal uit, maar de derde startplaats van Ghisbert en ook de vijfde positie op de grid voor Barry, boden voldoende perspectief voor twee goede races. Om in race 1 vanaf de elfde positie in de eerste ronde uiteindelijk als derde de finishlijn te passeren is natuurlijk geweldig! Bij de start van de tweede race gingen de harten van alle teamleden en de aanwezige gasten nog sneller kloppen, toen Ghisbert in de tweede ronde als eerste langs start en finishlijn kwam. Onder moeilijke omstandigheden ontstond er een kopgroep van drie coureurs en het leek er even op dat Ghisbert met zijn plan de juiste tactiek had gekozen en zeker niet kansloos was voor zijn eerste IDM zege. Helaas gooide na tien ronden een rode vlagsituatie roet in het eten. Barry kende een iets minder gelukkige racedag door in beide races problemen te ondervinden met de voorkant van zijn machine. Met zijn snelle rondetijden in de kwalificatie heeft hij echter wel aangetoond dat er zonder deze problemen ook voor hem twee goede resultaten mogelijk waren. De twee gewonnen bekers gaan we binnenkort bezorgen bij Jordy Prins, die in de revalidatiekliniek in Tilburg, gehuld in RAC Racing teamkleding, samen met zijn ouders de race via internet gevolgd heeft. Jordy, kerel deze bekers zijn voor jou!!</blockquote>