Categories: Teams

Teams: Ups en downs Mark Loeffen 3D-Cup Oschersleben

Op woensdag 19 juni vertrok Mark naar het circuit van Motorpark Oschersleben in Duitsland om daar deel te nemen aan de 4de race van de 3D-Cup tijdens het Festival Italia. Het Festival Italia wordt georganiseerd door Art-Motor en bestaat uit twee optionele trainingsdagen en op zaterdag en zondag zijn er de races.

<p><span style="text-align: justify;">Eindelijk waren de weersvoorspellingen goed! Na veel wind, regen en kou was het nu eindelijk een weekend lang heerlijk weer in Oschersleben.&nbsp;</span>Nog even een bezoekje aan HK-Suspension voor wat extra bandjes en de rit van 500km kon beginnen.</p> <p></p> <p>Op de donderdag en vrijdag werden onder mooie omstandigheden de twee trainingsdagen verreden. Lekker even zorgeloos rondjes rijden. Dat had Mark dit jaar nog niet zo meegemaakt. Zolang er tussendoor maar genoeg gedronken werd kwam je niet in de problemen! Temperatuur op de donderdag van 37 graden!!</p> <p></p> <p>Gedurende de dagen gingen de tijden geleidelijk omlaag en kwam Mark weer aan het niveau van vorig jaar. Een mooie uitgangspositie om zaterdag de kwalificaties mee te beginnen.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Op vrijdagavond werd de motor nog even voorzien van een fris setje banden zodat de grip in de kwalificatie optimaal zou zijn. En voor het mentale aspect is het fijn te weten dat je vers rubber hebt! Zaterdag waren er 3 kwalificaties en om 17u de 1e&nbsp;race. Na de eerste kwalificatie was Mark al direct opgewekt en tevreden. Met een tijd van 1:36,5 zat hij nog wat boven zijn persoonlijk record, maar er waren nog 2 sessies te gaan dus nog tijd voor verbetering! De 2e&nbsp;kwalificatie kwam Mark helaas niet aan een betere tijd, maar het ritme was heel constant en zat dicht boven de tijd van de eerste sessie.</p> <p></p> <p>&lsquo;Dan nog maar even een nieuw achterbandje voor de laatste sessie en er nog maar eens voor gaan&rsquo; vond Mark. Na de tweede kwalificatie stond Mark op een voorlopige 7e&nbsp;plaats en die plaats op de tweede startrij wilde hij graag behouden!</p> <p></p> <p>De kans op verbetering was gauw voorbij! In de tweede ronde stuurde Mark bij de Hasseroder-bocht net wat te laat in remde te laat en te hard en schoof door het vuil op de baan met zijn voorwiel onderuit en gleed achter zijn motor aan de grindbak in&hellip;.</p> <p></p> <p>Teleurgesteld zat Mark de sessie uit op de vangrails naast de baan. &lsquo;Wat een pech zeg, maar ik heb het aan mezelf te danken&rsquo; vertelde Mark teleurgesteld. &lsquo;Nu eerst maar weer kijken of we de motor klaar krijgen voor de eerste race&rsquo;.</p> <p></p> <p>Tijdens de Q3 waren er nog twee van de broertjes Kock die sneller waren dan Mark.</p> <p></p> <p>Mark had voor de race nu de 9<span style="font-size: 10px;">e</span>&nbsp;startplaats. Net &eacute;&eacute;n rij teruggevallen&hellip;.</p> <p></p>

<p>Gelukkig viel de schade aan de motor mee en na een paar uurtjes klussen stond de motor weer klaar voor de race. Met nog een uurtje te gaan de bandenwarmers erop en benzine in de tank en Mark kon zich gaan voorbereiden op zijn race.</p> <p></p> <p>Om 5u opstellen op de grid. De lichten gaan uit en Mark zoekt zijn positie in het veld. &lsquo;Goede lijn zoeken voor de eerste bocht om uit het gedrang te blijven&rsquo; denkt Mark. Na de eerste ronde zit Mark er goed bij! Een voorlopige 10<span style="font-size: 10px;">e</span>&nbsp;plaats. &lsquo;Die plaats na de eerste ronde was een mooi begin, maar er was meer te halen!&rsquo; vond Mark. Dit was echter allemaal uitgesproken toen het nog goed ging. Door de val met de motor had Mark een andere voetsteun moeten monteren. Deze was te glad en daar had hij niet op gerekend. Bij het insturen van de eerste bocht na de eerste ronde schiet Mark van de voetsteun af en weet nog net de bocht te halen. Hij was vanaf nu gewaarschuwd! Maar de nawee&euml;n van de valpartij bleven hem achtervolgen&hellip; Gedurende de race komt Mark niet in zijn ritme en het word een gevecht naar de finish. Als eerste komt Geert Schepens voorbij doordat Mark een fout maakt. Hier kan Mark wel weer aanhaken en Geert en Mark passeren elkaar tijdens de race meerdere keren. Intussen is Jan de Boer de volgende die Mark voorbij gaat. Mark gaat in de verkeerde versnelling de eerste bocht in en Jan de Boer komt met meer snelheid de eerste bocht uit. &lsquo;De voetsteun was een fiasco. Ik bleef met mijn laars hangen en schoot er nog een paar keer vanaf.&rsquo; vertelde Mark later. Johny Kock is de volgende die langszij komt en een ronde later schiet Mark ook nog rechtdoor bij het aanremmen van de eerste bocht. Hierdoor verliest Mark weer wat plaatsen en kan zich in de laatste paar ronden nog wel wat terugvechten zodat hij uiteindelijk als 15e&nbsp;over de finish gaat.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Bij terugkomst in de paddock constateert mijn maatje Han Hendrickx de volgende ellende. &lsquo;Toch niet weer problemen!&rsquo; zucht Mark. Er is een bout afgebroken van de tandwieldrager en die heeft over de swingarm geschaafd. Weer pech! Dankzij Robert Huigen kan dit probleem worden opgelost. Van hem kan ik de benodigde onderdelen krijgen en na een uur sleutelen staat de motor weer klaar voor de zondag. Ook nog even de voetsteun gemodificeerd om meer grip te hebben.</p> <p></p> <p>Daarna nog even bijkletsen met de maatjes onder het genot van een drankje en hopen dat alles morgen beter gaat!</p> <p>&nbsp;</p> <p>In de eerste warm-up op zondagmorgen is dat helaas niet het geval… De motor houdt vaak in en het lijkt alsof de ontsteking niet goed gaat. Dus van de baan en snel proberen te vinden wat het is voor de volgende warm-up. Het probleem is weg en Mark kan toch met een gerust hart de race beginnen.</p> <p></p> <p>&lsquo;Hopen dat het allemaal beter gaat dan gister&rsquo; overdenkt Mark nog even voor de start.</p> <p></p> <p>De lichten gaan uit en het veld sprint naar de eerste bocht. Mark komt goed weg, maar moet even wat van zijn lijn bij het insturen van de eerste bocht en komt vast te zitten achter David Fiorini. Het tempo van David ligt in de eerste ronde wat lager dan de kop en Mark wil er snel voorbij. De groep daarvoor daar wil Mark bij aanhaken. Mark passeert David al voor het einde van de eerste ronde, maar er is helaas al een klein gaatje naar voren. Jarno Fredriks moet het volgende slachtoffer van Mark gaan worden en dit lukt gelukkig snel. De groep daarvoor die strijd om plaats 6 tot 9 is een mooi doel, maar het probleem is dat die dezelfde rondetijden rijden dus het gat blijft gelijk de laatste ronden zijn eenzaam en Mark blijft wel pushen, maar het gat dicht rijden lukt niet meer. Op 2 seconden achter de groep komt Mark als 10<sup>de</sup>&nbsp;over de finish. In deze race evenaart Mark wel weer zijn persoonlijk record.</p> <p></p> <p>&lsquo;Na alle problemen dit weekend toch een mooi resultaat en met een evenaring van mijn pr moet ik toch tevreden zijn&rsquo; evalueert Mark zijn race.</p> <p>&nbsp;</p> <p>De volgende race voor Mark zal zijn op 10 en 11 augustus op het circuit Spa-Franchorchamps.</p> <p></p> <p>De volgende race voor de 3D-Cup is op 12 en 13 juli op het circuit van Zolder (Be), maar helaas zal Mark hier niet deel nemen.</p>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago