De eerste ONK race van het seizoen is dit weekend van start gegaan in Assen en het Dutch Racing Team was er klaar voor. De condities waren erg wisselvallig maar dat weerhield Bryan er niet van gewoon weer een dikke voldoende te scoren.
Het begon voor ons al op donderdag omdat Bryan weer een trainingsdag met de Nederlandse selectie had. Helaas werkte het weer niet mee dus het was vooral ãop eieren? rijden en dan is een foutje snel gemaakt. <br /> <blockquote>Bryan: ÒIk kon op een gegeven moment een ritme vinden en de tijden werden ieder rondje beter, totdat ik aankwam op mandeveen. Ik had mijn rem al losgelaten, en wilde bijna gas gaan geven toen de voorkant wegschoof en ik mijn motor niet meer kon houdenÓ. Balen natuurlijk, gelukkig bleef de schade beperkt tot een deuk in het ego. Vrijdag mochten alle rijders twee sessies rijden, dus de belangrijkste taak voor Bryan was om zijn ego weer uit te deuken en proberen het goede ritme terug te vinden. ÒOmdat ik het ritme nog had van regenrijden (vloeiend en niet agressief) had ik veel moeite om mijn droge ritme te vindenÓ.<br /> </blockquote>Nadat vrijdag verder goed was afgerond, was zaterdag dan ook het moment dat het weer op serieus gasgeven aankwam. Nadat alle voorbereidingen van de afgelopen maanden naar tevredenheid waren verlopen moest nu duidelijk worden hoe we er bij staan ten opzichte van de concurrentie. Er stonden zoals gebruikelijk twee kwalificatietrainingen op het programma, dus twee kansen om een goede uitgangspositie voor de race te bemachtigen. Het was gelukkig droog en lekker weer, ook al stond er wel behoorlijk wat wind. Bij de eerste sessie ging het al redelijk maar nog niet super. De derde tijd op de klokken maar toch nog een stevig gat met de pole, namelijk 3,1 seconden. <br /> <blockquote>Bryan: ÒDaar was ik niet heel blij mee. Dat moest en zou verbeterenÓ. De tweede sessie, met nog wat kleine verbeteringen aan de motor, ging het aanvankelijk toch niet veel beter. Maar als Bryan zich kwaad maakt komt het beste in hem boven, dus bij de laatste twee rondjes kwam het er op aan: ÒMet aanremmen voor de eerste bocht ging ik al wijd, rondje verpest! Daar was ik zo boos over op mezelf dat het het laatste rondje moest gebeuren. Gelukkig ging alles helemaal goed in dat rondjeÓ. <br /> </blockquote>Het gat met de pole position werd gehalveerd en daarmee een tweede startplek afgedwongen. Prima dus.
Zondagochtend eerst de warming up met vochtig weer en een half natte baan. Bijna iedereen op regenbanden, maar wij kozen voor slicks, op aanraden van Boet (ÒDie zei dat je toch ook een keer in de regen met slicks gereden moet hebbenÓ). Dat bleek toch de goede keus te zijnwaardoor Bryan mooie tijden kon rijden en met een goed gevoel aan de race kon beginnen. Om 14:00u gelukkig droog weer, maar helaas een slechte start.<br /> <blockquote>ÒIk liet mijn motor (weer) bijna afslaan, maar dit keer stond het gas nog vol open en kon ik de koppeling weer oppakken om toch nog niet als laatste te hoeven vertrekkenÓ. <br /> </blockquote>Gevolg, als vijfde de eerste bocht in en direct al een achterstand op de twee koplopers, Finsterbusch en Fritz. Al snel wist Bryan zich terug naar een derde positie te rijden waarna de inhaalrace kon beginnen. <br /> <blockquote>Bryan: ÒToni was al het hele weekend zeer snel en die kon ik niet meer achterhalen. Marvin liep eerst heel ietsjes weg en Ernst Dubbink liep op mij in, totdat hij heel dicht op mijn achterwiel zat. Daar heeft hij vier rondjes gereden tot zijn motor kapot ging. Ondertussen liepen we ook in op MarvinÓ. <br /> </blockquote>Kortom, nadat de bedreiging van achteren was verdwenen kon hij zich helemaal richten op het gevecht met Marvin Fritz. Nadat hij het gat dichtgereden had werden de laatste paar ronden echt spannend. <br /> <blockquote>ÒTwee rondjes voor het eind kon ik hem voorbij, maar hij kwam meteen terug bij de Ramshoek. Met het uitkomen van de GT kwam ik veel beter de bocht uit en kon ik er weer voorbij. Daarna heb ik alle gaatjes dichtgehouden om zo als tweede over de eindstreep te komenÓ. <br /> </blockquote>Toch zeer verdienstelijk gereden en een terechte tweede plek op het podium. Dat is een een seizoenstart waar we blij van worden.<br /> <br /> De eerste race zit er op, we weten waar we staan en zijn erg tevreden met de uitslag. Met een zak vol punten en vertrouwen kijken we uit naar de volgende<br /> race. Die rijden we in Lausitz voor het IDM in het weekend van 24 april. Wij hebben er zin in, het belooft weer een mooi seizoen te worden.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…