Het is en blijft bijzonder; racen op de Schleizer Dreieck. Op het semi-stratencircuit in de deelstaat Thringen ga je een stapje terug in de tijd. Hier proef je nog de sfeer van het voormalige Oost-Duitsland. Met sommige dingen is het een beetje behelpen, maar toch komt iedereen hier graag naar toe.
Ook Pepijn Bijsterbosch is met zijn team Langenscheid Racing by Fast Bike Service in Rennstadt Schleiz neergestreken voor al weer het 5e I.D.M. weekend. Een aantal Nederlandse motorsportfans willen dit weekend ook niet missen, want zeg nou zelf: Waar sta je als campinggast pal naast een wegracecircuit?<br /> <br /> Voor de coureurs is het een zeer uitdagend circuit; blinde bochten en supersnelle stukken. Je hebt wel circuitkennis en ervaring nodig om hier hard te gaan. De Schleizer Dreieck was Pepijn de afgelopen jaren niet zo goed gezind, maar dit keer kan hij zijn draai behoorlijk vinden. In de vrije trainingen zit hij er goed bij met de 5e tijd. Met een rondje 1:29.1 is hij nu al sneller als vorig jaar in de wedstrijd. De bedoeling om hier in de kwalificaties nog een seconde van af te rijden lukt maar voor de helft. In de eerste sessie komt Pepijn tot een 28.7, goed voor de 7e plaats op de grid. Aangezien tijdens de tweede sessie het kwik boven de 30 graden stijgt, ziet het er niet naar uit dat de tijden nog aanzienlijk scherper worden gesteld. Pepijn gaat er direct aan het begin van de training uit met een qualifier om, met een motorblok dat nog niet op z’n aller heetst is, toch nog een paar tienden van zijn tijd af te knabbelen. Net als vrijwel alle concurrenten lukt het echter niet om een snellere tijd te klokken. Dit betekent definitief de 7e tijd en start hij in race 1, later op de middag, vanaf de 3e startrij.<br /> <strong><br /> Race 1</strong><br /> Ondanks dat hem bij de start het stuur bijna uit z’n handen wordt gereden, weet Pepijn toch goed in te sturen voor de eerste cruciale bocht. Ervaring uit eerdere jaren leert dat hier nog wel eens sprake is van een bowlingbaan, maar gelukkig gaat alles goed. Pepijn komt als 7e uit de eerste bocht. Hij zit achter de Fin Tatu Lausletho; zijn vaste strijdmakker de laatste paar races. De Fin heeft het tempo de eerste ronden net niet hoog genoeg, maar is desondanks lastig in te halen. Hierdoor hebben de mannen voor hun direct een gaatje. Na zes ronden weten ze allebei de Zwitser Christian von Gunthen te passeren, maar blijft het gat naar een trio, met teamgenoot Stefan Kerschbaumer, Marvin Fritz en Lukas Trautmann, nagenoeg gelijk omdat ze dezelfde rondetijden rijden. Alleen koploper Roman Stamm heeft een flink voorsprong. <br /> <br /> Pepijn is de hele race in de slag met Lausletho om de 5e positie. Op enkele punten is Pepijn het snelst; op andere punten trekt de Fin zijn Suzuki net iets beter uit de bocht. Drie rondjes voor het eind weet Pepijn toch iets van hem weg te rijden en krijgt zelfs de teruggevallen Trautmann in het vizier. De laatste ronde is echter scherprechter. Pepijn maakt een klein foutje waardoor de motor bijna wegbreekt. De Fin weet hier van te profiteren, door zich beter te positioneren voor de laatste chicane en zet ‘m er naast. Door zijn bijna highsider heeft Pepijn bocht uit te weinig snelheid en ziet de Fin op de finish langszij komen. Op 0,04 sec. wordt hij terug verwezen naar de 6e plaats. Effe balen, maar wel een prima race gereden. Morgen proberen gelijk aan te klampen bij de kop.
<strong>Race 2</strong><br /> In de warm-up een kleine verandering aan de set-up uitgeprobeerd om met name in de laatste sectie nog wat aan tijd te winnen. Dit is echter geen verbetering, dus voor de tweede race dezelfde setting als gisteren. Het is opnieuw tropisch warm. Om 13.00 uur is het kwik gestegen naar 35 graden en is het erg benauwd. Dat wordt weer zweten; niet alleen voor de coureur, maar ook voor de mannen in de pits.<br /> <br /> Met een prima start komt Pepijn bij de eerste doorkomst als vierde man voorbij. In zijn ijver om aan te sluiten bij de drie voor hem gaat het voor Pepijn in de tweede ronde bijna mis bij het aanremmen voor bocht 5. De motor breekt van achteren weg en met veel kunst- en vliegwerk weet Pepijn zijn Langenscheidt-Yamaha in de benen te houden. Turncommentator Hans van Zetten had er ongetwijfeld hoge punten voor gegeven. Gevolg is wel dat het niet lukt om de motor op de baan te houden. Na een stukje rodeo rijden door het gras kan hij de race gelukkig weer vervolgen. Wat rest is een inhaalrace en dat gaat Pepijn prima af. Zo ongeveer vanaf de 15e positie weet hij in no-time de ene na de andere concurrent te verschalken en dit brengt hem na zes ronden al weer op de 7e positie. Verder naar voren komen lukt niet meer, omdat de mannen voor hem vrijwel dezelfde rondetijden rijden. Na 16 ronden valt het zwart wit geblokt en komt Pepijn als 7e over de meet. Pepijn: “Ben niet blij dat ik door mijn uitstapje de aansluiting met de top drie kwijt raakte. Maar in de wetenschap dat ik er ook net zo goed af had kunnen liggen, moet ik toch tevreden zijn met dit resultaat”.<br /> <br /> Pepijn staat nu 5e in het klassement en wil op 9 en 10 augustus wat meer punten bijschrijven. Dan strijkt het I.D.M.-circus namelijk neer op de Drentse hei. Een week eerder, op 3 augustus, is Pepijn ook van de partij in Assen bij de Gamma Racingdays, waar hij deelneemt aan de O.N.K.-race.<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…