Categories: Teams

Teams: Trainingsverslag Jerez Michael van der Mark

In vergelijking met vorig weekend is de voorbereiding van de GP in Jerez een oase van rust. De trailer van Team Sachsenring deed het ook rustig aan want die was er op de woensdagavond nog niet. Even wat “wheeling & dealing” en 2 hotel kamers zijn geregeld, met dank aan de “back office” van het team. Aanpassend aan het weer  verliepen de zaken verder vlot en gesmeerd.

Bij de technische staf was het stof ook weer neergedaald, paniek was uit de ogen verdwenen en maakte plaats voor berusting.  De gehele donderdag kon worden gebruikt voor het opbouwen van de Aprilia, voor de rest geen andere zorgen.

De enige zorg die we hadden is dat Michael op dit moment nog geen race in 2010 heeft gereden en dat eigenlijk alleen de training van begin maart als serieuze test kan worden beschouwd. De races in Assen en Lausitz verliepen zoals bekend enigszins chaotisch. Het is nu begin mei, serieuze training is welbeschouwd 2 maanden geleden. Het gevolg hiervan is, dat Michael geen race-ervaring in de benen of het hoofd heeft zitten en dat de verwachtingen moet worden aangepast aan de huidige stand van zaken. Dit valt niet altijd mee maar het is een realistische kijk op de feiten zoals ze er liggen. Het circuit van Jerez is 1 van de favoriete banen van Michael en het is daarom niet toevallig dat hij hier een wildcard heeft aangevraagd en ontvangen. Na 2 seizoenen racen en trainen reed hij in 2008 en 2009 respectievelijk de tijden van 1,50.079 en 1,50,578 op de Honda. Dat zou nu goed zijn voor een 12de plek in de vrije training. Vanzelfsprekend kunnen we de tijden niet zomaar vergelijken want we hebben met veel factoren rekening te houden, zoals: de omstandigheden, het weer, het asfalt, de banden enzovoort. Het is alleen om aan te geven dat Jerez Spanje niet zomaar uit de lucht komt vallen en dat deze keuze aan het begin van het seizoen weloverwogen is genomen.

Rekening houdend met het bovenstaande is een 1.53,146 op de eerste vrije training Michael niet waardig, hij was hier vanzelfsprekend niet content mee. Het zijn de harde feiten en het is aan hem om die teleurstelling om te zetten in gedrevenheid. Maar de eerste vrije training is ook voornamelijk gebruikt om de motor aan te passen aan het circuit en de weersomstandigheden, kortom: ‘op zoek naar de juiste afstelling’. De juiste afstelling van de motor maar ook van Michael zelf. Beiden moeten weer aan elkaar wennen en gezamenlijk moeten ze de strijd aan, dit heeft wat tijd nodig.

Vandaag is het zaterdag 1 mei, de dag van de arbeid en de waarheid. Vanmiddag om 13.00 uur worden de kaarten geschud en verdeeld. Vanochtend om 9 uur ging de 2de vrije training van start, Michael zou zijn tijden gaan verbeteren maar de concurrentie zou echt niet lijdzaam staan toekijken hoe hij dat ging doen. 1.51,973 staat er op het scherm en dit geeft recht op een 27ste plaats in de 2de vrije training. De tijd is vanzelfsprekend een stuk sneller dan gisteren maar nog steeds niet naar volle tevredenheid van de jonge coureur. Het is geen arrogantie als ik zeg dat een Michael van der Mark in goede doen hier de top 15 kan betreden, ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken. Het is alleen dat het gebrek aan ritme Michael nu parten gaat spelen. Het juiste gevoel met de motor en de baan komen stap voor stap dichterbij maar het blijft afwachten hoe snel dit proces zal gaan. Met Michael weet je het nooit maar ergens kan er zomaar een verassing tevoorschijn komen, of dit nu in  de race is of in de training, het kan er zomaar zijn!

In de kwalificatie van vanmiddag is de verrassing nog niet gekomen. Als ik het kon zou ik het hem hoogstpersoonlijk op een presenteerblaadje aanreiken maar zoiets is ongrijpbaar. Het is iets tussen hem en de motor, beiden moeten meer van hun kunnen vrijgeven. Michael zijn race-inzicht en de motor zijn vermogen. De 1 kan niet zonder de ander en als ze elkaar nu maar vinden, dan komt alles wel weer goed. Met een onwaardige 29ste plaatst staat Michael zijn naam in de lijst van gekwalificeerde rijders. Zijn tijd had hij iets verbeterd maar zoals hij het zelf verwoord: “ik weet nog even niet waar ik het zoeken moet”. Met een tekening van het circuit in zijn hand zal hij zijn gedachten op een rijtje zetten, opeens zal hij het wel weten en staan wij morgen weer te juichen. Het komt goed!!

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago