De laatste race van de IRRC en tevens het seizoen stond op het programma. Dit is altijd een van mijn favoriete races, vanwege het mooie en supersnelle circuit, maar ook vanwege de geweldige sfeer die er hangt.
Theoretisch kon ik nog kampioen worden, maar dan zou Didier Grams vrijwel geen punten mogen scoren en moest ik tenminste een keer eerste en tweede worden. Aangezien hij normaal gesproken op dit voor hem thuiscircuit met een grote voorsprong wint, moesten we het maar even aanzien. Extra speciaal dit jaar: de legendarische Michael Dunlop zou bij ons mee komen rijden. Familie van, en momenteel een van de beste ‘real road racers’ die er is, tevens meervoudig winnaar en baanrecordhouder van de TT Island Man. Hij zou op een ‘echte’ superbike van start gaan, met alles erop en eraan en er werd zelfs gefluisterd dat zijn BMW een 2015 model zou zijn. Mede door zijn start was er voor dit jaar extra veel belangstelling vanuit de pers en duidelijk ook wat de bezoekersaantallen zou betreffen. In totaal stonden er 4 races voor me op het programma, 2 manches voor de IRRC en 2 manches voor de ‘superbike open’. <br /> <br /> De weersvoorspellingen waren heel goed voor deze tijd van het jaar, tussen de 20 en 25 graden. Alleen ’s nachts was het behoorlijk koud en de eerste training zou op een natte baan verreden worden. De meeste mensen gaven niet echt gas tijdens deze training, waarschijnlijk omdat men wist dat het toch droog zou worden. Ik sloot de training af op P1 met 8,8 seconde voorsprong op de tweede man… Ging het altijd maar zo makkelijk!<br /> <br /> De trainingen daarna waren zoals verwacht droog, ik had gelijk een heel goed ritme te pakken. Het ging tussen mij, Didier Grams en Michael Dunlop. Na hier en daar wat aanpassingen stond ik lange tijd 1, totdat Grams binnenkwam voor een kwalifier en het baanrecord evenaarde. Hierdoor stond ik nu 2e, twee tienden voor derde man Michael Dunlop! <br /> <br /> Zaterdagavond na de trainingen zou de eerste manche voor de SBK open verreden worden. De start was door een incident bij de zijspannen verlaat, dus het was al serieus kouder aan het worden. Ik had een wereldstart en kon als eerste de bocht in. Bij de eerste doorkomst lag ik nog steeds op kop. Volgens ooggetuigen gilde coach Lee Saman als een speenvarken van enthousiasme en dit werkte erg aanstekelijk op veel andere mensen de me ook begonnen aan te moedigen. Ik, Didier Grams en Michael Dunlop reden los van het veld en ik heb de hele race aan de leiding kunnen blijven liggen. Met het dubbelen van achterblijvers wist ik me zelfs iets los te weken van Grams, hij kwam echter wel weer terug en deed wat pogingen. Op de finish kwam hij op slechts een tiende van me door, maar ik had mooi wel gewonnen!! Dunlop had zich verremd en stond hierdoor niet op het podium.
Zondag stonden er dus 3 races op het programma. De eerste manche vrij vroeg. Wederom had ik bij de eerste race kopstart en ik kon bijna heel de race aan de leiding blijven liggen. 3 of 4 ronden voor het einde opende Grams de aanval, wat ik uiteraard ook verwacht had. Ik kon aan zijn wiel blijven zitten, maar hem niet meer terug inhalen. Grams, ik en Dunlop finisten binnen een seconde van elkaar. Grams was nu verdiend kampioen en ik werd tweede in de eindstand voor de IRRC.<br /> <br /> De tweede manche vertrok ik weer heel goed, alleen dit keer pakte Jochem ‘spekkie sjaaktakel’ van den Hoek na een mooie jumpstart de leiding. Ik kon hem achterop het circuit passeren en hoopte gelijk een gat op mijn rivalen te kunnen slaan. Dit keer opende Grams al eerder de aanval en haalde mij in de 4e ronde in. Ik kon ook nu weer aan zijn wiel blijven zitten en wist dat Dunlop er vlak achter zat. We waren flink aan het jagen en evenaarden het baanrecord. Nu werd ik wederom tweede en Dunlop viel uit. <br /> <br /> De laatste race van het weekend was de tweede manche van de SBK open. Ook hier weer kopstart, maar ook hier kwam Grams mij halverwege weer voorbij. Op een gegeven moment kwam ook Michael Dunlop voorbij om niet veel later Grams te passeren. De motor van Dunlop was toch wat sneller dan onze standaard motoren, maar Grams en ik gingen er vol voor zitten om hem niet weg te laten lopen. Dunlop ging als een beest te keer, met slides gecombineerd met wheelies, je kunt het zo gek niet bedenken. Heel gaaf om deze man van achter je eigen kuipruit te zien waar je hem normaal vanaf Youtube ziet. Mede doordat hij iets slinkser was met het lappen van achterblijvers kon hij een klein gaatje op ons slaan. We reden alledrie beneden het baanrecord en in een ronde reed Michael Dunlop daar nog een hap vanaf om zo zijn naam waar te maken. Toch gaaf dat ik met deze sympathieke Ier en Didier Grams zo heb kunnen strijden!<br /> <br /> Veel dank aan al mijn sponsoren in het bijzonder Antwerp Motostore voor het leveren van een HP4 die standaard al verschrikkelijk goed is en Ruud Fredriks van Tovami voor de perfecte afstelling. Ook gaat mijn dank uit naar Lee Saman voor zijn coaching en Walter Verbiest voor de uitstekende verzorging. Op naar 2015!<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>