Afgelopen donderdag is de RTvL delegatie vanuit Nederland vertrokken. de vrachtwagen bestuurd door de familie Schoeber is al vanaf woensdag voor dag en dauw op weg. Bij Reus kwam het team elkaar weer tegen en zijn verder gezamenlijk opgereden naar Valencia.
Vooraf was er geen doel gesteld, anders dan het nieuwe Nico Bakker frame aan een praktijk test onderwerpen om zodoende nog voor de winterstop gegevens te verzamelen voor eventuele aanpassingen die nog uitgevoerd zouden inde aankomende periode. Het team wil hiermee voorkomen om het nieuwe seizoen achter de technische feiten aan te lopen en Thomas hiermee de kans te geven ervaring op te doen in het méést vooraanstaande125cc Kampioenschap. In feite zou je kunnen stellen dat seizoen 2011 voor RTvL al gestart is.<br /> <br /> De voorbereidingen voor de aankomende race beginnen op het moment dat Thomas de auto uitstapt. Samen met Jack en Josh wordt het circuit verkend en besproken de het oordeel is dat het een uitdagend circuit is. De vrije trainingen lopen voorspoedig en Thomas stapt met een big smile van oor tot oor van de motor af, waarbij niet een keer de pits is bezocht voor aanpassingen.<br /> <blockquote>Thomas: "Wow wat een stuurgedrag, ongekend. Als ik denk dáár in de bocht wil ik de motor hebben dan gaat de motor daar!! Ik maak nog teveel fouten omdat ik mezelf een soort van moet herprogrammeren omdat dit héél anders stuurt en rijdt dan dat ik gewend was en zelfs dát was zeker niet slecht te noemen. Bovendien loopt de motor ook nog eens als een kogel wat héél erg kicken is moet ik zeggen. Ik heb zeker twee maanden niet gereden hier en ken de baan niet maar ik heb het super naar m’n zin hier." <br /> </blockquote>De kwalificaties kennen een wisselend resultaat, Thomas rijdt in de A groep naar een in het juiste perspectief gezien fraaie 20e tijd. Voor de tweede kwalificatie had Thomas geen banden gewisseld, besloten was om halverwege de training te wisselen voor een harder compound omdat de asfalt temperaturen hoog opliepen. Helaas pakte het niet helemaal goed uit en Thomas vroeg na een paar ronden de banden weer te wisselen voor de oude. Hij kon zijn tijd niet verbeteren evenals eigenlijk de meeste deelnemers. Gecombineerd met de overige rijders uit de B groep mag Thomas vanaf de 40e plek vertrekken, zijn eerste deelname aan een Spaans Kampioenschap wedstrijd is tot onze verassing een feit.<blockquote>Teammanager: Ik ben enorm tevreden doel was hier te testen en als bonus krijgen we de deelname aan de race morgen. De laatste twee races van het Spaans Kampioenschap van het seizoen hebben altijd een zwaardere bezetting als bij aanvang van het seizoen. De reden hiervoor is dat de meeste Nationale kampioenschappen erop zitten en veelal de beste rijders hiervan de laatste twee van het Spaans nog meepikken om zich aan de concurrentie te meten. Niklas (Ajo) rijdt hier volgens eigen zeggen 3 tiende seconde per ronde sneller als vorige week tijdens de GP, deze jongens gaan erg hard hier, het niveau is erg hoog!! We zijn zeer onder de indruk van het rij- en stuurgedrag van de motor"</blockquote>
De race gaat om 12 uur van start doordat de slang van de airbox afgegaan, is Thomas genoodzaakt de pits in te rijden om het euvel te laten verhelpen. Als Thomas eenmaal de baan weer inrijdt komt net de kopgroep voorbij en kan hij achter Grünwald aansluiten.<br /> <blockquote>Thomas: "De race ging goed en niet goed. Balen was het dat de airboxslang eraf knapte maar toen ik de baan weer in ging, liep de motor ook weer als een kogel. Even moest ik door de blauwe vlag wachten omdat de kopgroep langskwam. Ik kon daarachter aansluiten en heb geprobeerd het tempo te volgen wat tot mijn grote verassing nog redelijk lukte ook. Al met al ben ik blij op dat ene kleine akkefietje na dan." Als 28e van 53 deelnemers van over de hele wereld wordt Thomas afgevlagd.<br /> </blockquote>Volgende week een nieuw verslag over de race in Jerez.