Op vrijdag 10 september vertrok ons team naar Zwolle om mee te helpen met het opbouwen van het circuit nabij de Wythemerplas. Voor deze, door de S.O.B.W. zelf georganiseerde wedstrijd, zijn ieder jaar veel vrijwilligers nodig om het circuit klaar te maken voor de wedstrijddag. Ook dit jaar konden wij hiervoor weer een beroep doen op n van onze sponsoren, van Leussen B.V. uit Dalfsen. Door het beschikbaar stellen van materieel en mankracht was het mogelijk om het circuit op tijd in gereedheid te brengen.
Na het gebruikelijke inschrijven en keuren mochten Erwin, Joël en Manuël zich op gaan maken voor de vrije training. Alledrie gebruikten ze deze training om te wennen aan het circuit en een juiste setup te vinden voor de tijdtraining. Alleen Manuël had even een momentje op het smalle stratencircuit en kwam naast de baan terecht met een onschuldige schuiver als gevolg. Gelukkig kon hij zijn training normaal vervolgen en bleef de schade beperkt.<br /> <br /> In de Formule klasse was het eerst de beurt aan Erwin om een tijd neer te zetten. Dit liep niet helemaal naar wens en het liet zich aanzien dat Erwin moeite had om in een snel ritme te komen. Tegen het einde van de training ging hij er nog een keer goed voor zitten en behaalde uiteindelijk de zesde tijd waarmee hij mocht vertrekken vanaf de derde startrij. In de Sportklasse watergekoeld moest Joël zijn best doen om een snelle tijd te realiseren. Joël bouwde zijn training verstandig op en kwam steeds beter in zijn ritme. In het tweede deel van de training ging hij er nogmaals goed voor zitten en realiseerde uiteindelijk de tweede tijd. Hiermee mocht hij wederom vertrekken vanaf de eerste startrij. Manuël was erop gebrand om te laten zien dat hij goed mee kan komen in de Expiklasse. Aan het begin van de tijdtraining maakte hij echter te veel foutjes en bleef lang hangen rond de zevende tijd. Gelukkig kreeg hij steeds meer vertrouwen en in een laatste poging perste hij er toch nog een vijfde tijd uit en mocht dus starten vanaf de tweede startrij.<br /> <br /> Bij de start van zijn eerste wedstrijd kwam Erwin goed weg en ging als vijfde door de eerste bocht. Hij probeerde direct aan te klampen bij de coureurs voor hem maar kon niet voorkomen dat ze toch steeds iets verder bij hem wegliepen. Achter Erwin was ook een felle strijd gaande tussen een drietal coureurs waardoor Erwin kans zag om bij dit drietal weg te lopen. Voor hem was er ook van alles gaande en door het uitvallen van Henry Compagner, schoof Erwin op naar de vierde plaats in de wedstrijd. Ook de coureur op de eerste plaats kreeg te maken met mechanische problemen en viel uit. Erwin schoof hierdoor zelfs op naar de derde plaats. Tegen het einde van de wedstrijd leek het erop dat de racer van Lennard Hofmeijer, liggend op de tweede plaats, steeds slechter ging lopen en Erwin rook zijn kans. In een uiterste poging om alsnog de tweede plaats voor zich op te eisen, nam Erwin te veel risico en kwam naast het asfalt terecht met een zware crash als gevolg. Helaas was zijn racer te veel beschadigd om nog verder te gaan en verspeelde hij een keurige derde plaats. Na de wedstrijd bleek dat er maar drie coureurs de finish hadden gehaald en het een waar slagveld was geweest. <br /> <br /> Tijdens zijn tweede wedstrijd kwam Erwin weer goed weg en ging ook nu als vijfde door de eerste bocht. Direct was hij in een fel gevecht gewikkeld met Stefan Stoker en moest alle zeilen bijzetten om Stefan voor te blijven. Helaas lukte dat niet maar door het uitvallen van Sil Smit, behield Erwin de vijfde positie in de wedstrijd. Toen tegen het eind van de wedstrijd ook Stefan Stoker de wedstrijd verliet, schoof Erwin nog een plaatsje op en ging als vierde over de finish. Ook nu weer waren er maar weinig coureurs die de finish bereikten, waardoor Erwin toch nog de vijfde plaats in het dagklassement behaalde. <br /> <br /> De druk voor Joël was behoorlijk groot en wij waren dan ook benieuwd of hij dit aan zou kunnen. Als een raket ging hij echter van start en behield twee ronden de leiding in de wedstrijd, totdat Dennis van Melzen hem toch weer voorbij kwam. Wel probeerde hij aan te klampen bij Dennis, echter het wilde niet lukken en het gaatje werd steeds groter. Op zijn beurt liep Joël steeds verder weg bij Maikel van Bruchem die op de derde plaats in de wedstrijd reed. Ogenschijnlijk vrij gemakkelijk reed Joël zijn rondjes en kwam juichend als tweede over de finish en liep daarmee weer belangrijke punten in op Maikel.
Voor de tweede wedstrijd hadden wij de racer iets aangepast met de hoop dat Joël hierdoor beter in staat zou zijn om Dennis te volgen. Helaas pakte dit verkeerd uit en ging hij maar net voor Maikel als tweede de eerste bocht in. Direct werd hij op de huid gezeten door Maikel en Kevin, terwijl Dennis kans zag om met grote stappen bij dit drietal weg te rijden. Joël moest zijn uiterste best doen om zijn tweede plaats in de wedstrijd te verdedigen maar kreeg uiteindelijk wat meer lucht toen Maikel in het gedrang kwam van een achterblijver en lijdzaam moest toezien dat ook Kevin hem voorbij ging. Kevin reed op zijn beurt naar Joël toe en voerde de druk hoog op totdat ook hij gehinderd werd door een achterblijver en Joël alsnog een gaatje kon slaan en dolgelukkig als tweede over de finish ging. In het kampioenschap heeft Joël uiteindelijk goede zaken gedaan en is maar liefst veertig punten ingelopen op Maikel. Met nog een achterstand van tweeëndertig punten en twee wedstrijden te gaan is het voor Joël nog steeds mogelijk om tweede te worden in het kampioenschap. <br /> <br /> Manuël kwam goed weg bij de start van de expiklasse, behield zijn positie, en dook als vijfde de eerste bocht in. Gedurende het eerste deel van de wedstrijd kon hij het tempo voor hem goed volgen maar moest uiteindelijk toch een gaatje laten vallen. Halverwege de wedstrijd kwam Manuël beter in zijn ritme en liep ronde na ronde verder in op de voor hem rijdende André Harke. Tegen het einde van de wedstrijd liep hij zelfs een seconde per ronde in op André en ging hem aan het eind van het rechte stuk voorbij. Direct sloeg Manuël een gat en was voor de rest van de wedstrijd onbereikbaar voor André en ging verdient als vierde over de finish. <br /> <br /> De start van zijn tweede wedstrijd was wederom uitstekend en ook nu weer ging hij als vijfde achter André Harke en Danny Hulst de eerste bocht in, direct gevolgd door Adriaan Meeuwsen. Dit viertal ging als een treintje het circuit rond, waarbij ieder voor zich zijn positie bleef verdedigen. Omdat Manuël zag dat voor hem Danny en André elkaar het rijden behoorlijk moeilijk maakten, nam hij enige afstand en wachtte op zijn kans om er voorbij te gaan. Het onvermijdelijke gebeurde en omdat Danny voortdurend van zijn lijn afweek, kwamen beiden met elkaar in aanraking en crashten van de baan. Hierdoor nam Manuël de derde plaats over maar kreeg direct Adriaan in zijn nek. Ronde na ronde vochten zij een verbeten strijd totdat Manuël een momentje had waarbij zijn dodemansknop losraakte en Adriaan hem voorbij kwam. Hierdoor kwam ook Phil Ruitenberg, die op afstand achter dit tweetal reed, gevaarlijk dichtbij en toen nogmaals de dodemansknop losraakte, ging ook Phil Manuël voorbij en finishte hij op een vijfde plaats. Manuël en het team waren zichtbaar teleurgesteld, te meer daar Adriaan uiteindelijk tweede werd omdat Wesley Jonker, die rijdend op de tweede plaats te maken kreeg met technische problemen, door Adriaan werd gepasseerd, een plaats waar ook Manuël had kunnen eindigen.<br /> <br /> Onze thuiswedstrijd zat er weer op en het team heeft voldoende reden om tevreden te zijn. De achterstand van Joël is weer kleiner geworden en een tweede plaats in het kampioenschap behoort nog steeds tot de reële mogelijkheden, Erwin heeft even mogen proeven aan de kans op een podiumplaats en Manuël heeft opnieuw laten zien dat hij thuishoort bij de beste coureurs in de koningsklasse van de 50cc wegrace. Op zaterdag 25 september 2010 zal ons team voor de laatste keer dit seizoen aan de start staan op het circuit de Landsard te Veldhoven en hopelijk met een schitterend resultaat dit seizoen afsluiten.