Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover en begon het ONK seizoen 2011 op het TT circuit van Assen. Ook de zijspannen reden daar hun openings wedstrijd.
De week voorafgaand werd er nog volop getraind door team Streuer op het Franse circuit van Vall de Vienne. Hier werd al duidelijk dat Bennie en Kees snel vertrouwd raakten met de nieuwe LCR zijspan.<br /> <br /> Na een nachtelijk rit kwam het team dan ook vrijdag middag vroeg aan op het circuit. Snel werden de tenten opgebouwd. Direct werd begonnen om het span goed na te kijken en te preparen voor de eerste krachtmeting met de concurrentie. En concurrentie was er volop. Naast de Nederlandse top waren ook enkele WK deelnemers afgereisd naar Assen. Waaronder de Zweed Reuterholt met de Fin Aki Aalto, Het Duitse team van Mike Roscher en het Britse team van Scot Lawrie. Al deze teams strijden normaal in de top 8 van het WK, dus voor team Streuer was dit ook direct de kans om te kijken waar ze stonden op WK Niveau.<br /> <br /> Toen zaterdagmiddag dan ook de poorten van het parc ferme open gingen waren Bennie en Kees als eerste de baan op. Er werd direct vanaf het begin snel gereden wat in de 4e ronde al resulteerde in een tijd van 1.50,1. Na deze snelle opening deden de mannen het even een paar ronden rustig aan om de banden weer iets te laten afkoelen. Maar in ronde 7 ging het gas er weer op met in de volgende ronde de snelste tijd tot opdat moment er werd een 1.49,2 neergezet. Even later stuurde Bennie het span de pitstraat in om eens te informeren hoe het met de rest zat. Nou dat zat wel goed want ze stonden 2 seconden voor op mannen op de 2e plaats. Met nog 4 minuten op de klok werd weer vertrokken om te proberen in de laatste ronden nog een snellere tijd neer te zetten dit lukte niet. En zodoende had team Streuer op dat moment de pole stevig in handen. <br /> <br /> Later in de middag werd de 2e en beslissende kwalificatie verreden,nu was het even afwachten of we de pole vast konden houden. Maar de concurrentie had hun les geleerd die ochtend en gingen direct vol aan de bak om team Streuer van de pole te stoten. Dit lukte de Duitser Mike Roscher als eerste. Maar dat was van korte duur want ook Bennie en Kees waren met een snelle ronde bezig. Deze was met 0.01 seconde iets sneller. <br /> <br /> Toen even later Collin Nicholson met Jarno van Lith een super ronde van 1.48,1 op de klokken zette barste de strijd om de pole pas echt los. Ook Lawrie,Roscher en Reuterholt mengden zich in de strijd maar het duurde tot de allerlaatste minuten van deze sessie tot deze beslist werd door Reuterhold met een 1.47,8. Ook team Streuer ging er nogmaals voor zitten en in hun laatste ronde zetten ze een tijd van 1.48,4 op de klokken. Deze tijd was goed voor de 3e start plek.<br /> <br /> Het was lang geleden dat de top 4 binnen een seconde stond gekwalificeerd. Dat beloofde dus een spannende wedstrijd te worden op de zondag. Want ook de Brit Lawrie stond maar 2 seconden verwijderd van de pole op een 5e plek.
Toen we de zondag ochtend wakker werden viel er nog een paar druppels regen. Maar volgens diverse mensen zou het voor de rest van de dag droog blijven. Het begon al weer lekker druk te worden bij onze hospitality tent want dit weekend hielden we ook onze eerste sponsordag.<br /> <br /> Om 11 uur begon voor de zijspannen de warm up training. Bennie stuurde al na 2 rondes het span weer richting paddock. Alles was goed en aangezien onze wedstrijd al over 1,5 uur van start zou gaan werd deze tijd benut om alles nogmaals na te kijken.<br /> <br /> Dan de race, team Streuer had een superstart en dook als eerste de Haarbocht in. Maar bij het uitkomen zat Scot Lawrie er al naast en ging hun voorbij. De Brit begon direct een moordend tempo te rijden. Bennie en Kees konden dit de eerste ronde nog bijhouden maar moesten toen iets toegeven. Achter hun vochten Nicholson en Roscher om de 3e plaats. De Zweet Reuterholt viel in de eerste ronde helaas al uit met een gebroken ketting. Na 3 ronden had team Streuer een klein gaatje op de achter hun liggende teams geslagen. Maar niet groot genoeg om het rustig aan te gaan doen.<br /> <br /> Toen na 4 ronden Roscher Nicholson voorbij was begon hij het gaatje dicht te rijden.Dit lukte hem en in ronde 6 ging hij voorbij aan team Streuer. Toen kwamen ook al de eerste achterblijvers in zicht. Wat Bennie ook probeerde voorbij komen lukte niet.<br /> <br /> Maar ook team Nicholson had de snelheid te pakken en hadden een mooi mikpunt en reden ronde naar ronde dichterbij team Streuer. Dit kreeg ook Bennie snel in de gaten en met een 1.47,7 in ronde 11. Werd er weer een zeer klein gaatje getrokken op team Nicholson en van Lith. Dit bleek voldoende om na 12 ronden als 3e over de streep te gaan en zodoende de eerste podium van het jaar te pakken.<br /> <br /> Na de race werd bekend dat de Duitser Roscher werd gediskwalificeerd ivm te veel geluid. Later werd na overleg tussen team Streuer en Nicholson besloten dat de Duitser alsnog z,n al ingeleverde bekers terug kreeg. Dit was vooral voor de passagier een leuke sportief gebaar van beide Nederlandse teams. Hij reed immers zijn eerste race in zijn carrière.<br /> <br /> Team Streuer is zeer tevreden met het behaalde resultaat,aangezien de voor hun geëindigde teams in de top 8 van het WK hebben gereden. Vooral het verbeterde persoonlijk record van Bennie en Kees op het circuit van Drenthe geeft het team vertrouwen. Maar het blijft uitkijken voor de concurrentie want ook team Nickolson en Team Keppel deden hun dit na. Hieruit blijkt wel dat het niveau in Nederlandse zijspansport omhoog gaat en dat is een goede zaak voor onze sport.<br /> <br /> Onze volgende race is voor het ONK op het Belgische circuit van Mettet,hier zal een dubbele wedstrijd worden gehouden.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…