Afgelopen weekend stond voor ons de 2e ronde voor het WK op het programma. En zou team Streuer voor het eerst in het bestaan afreizen naar het mekka van de wegrace zijspan sport, namelijk Engeland.
Ook deze keer reden wij samen met de WK superbike op het circuit van Donington. Dus na Aragon opnieuw een nieuw circuit voor Bennie en Geert, om te leren kennen. <p > </p> <p>Op donderdagmorgen zeer vroeg vertrok het gehele team uit Grolloo richting de boot in Calais waar vandaan de overtocht richting Dover gemaakt zou worden. Want s, middags om vier uur hadden de coureurs de kans om het circuit te gaan verkennen. En aangezien we hier nog nooit hadden gereden was het zaak om daarbij aanwezig te zijn. We vertrokken met zomers weer, en dat hielden we tot London daarna werd het zeg maar echt Engels weer met veel bewolking en regen. Toen we op het paddock aankwamen was het even droog, we waren de buien vooruit gereden, want we hadden de tent nog niet opgebouwd of het begon alweer te regenen. Tussen de buien door werd nog wel het circuit verkend en zowel Bennie als Geert vonden het een mooie en uitdagende baan.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Vrijdag was het de gehele dag bewolkt maar wel droog, totdat de zijspannen aan de beurt waren want toen kwam de welbekende zijspan wolk boven het circuit te hangen. En kon team Streuer de regen banden sinds lange tijd weer eens voor de dag halen, echter de keren dat we in de regen hebben gereden de afgelopen 7 jaar zijn haast op 2 handen te tellen.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Deze vrije training werd dan ook vooral door Bennie en Geert gebruikt om de baan goed te leren kennen. En het advies was om zoveel mogelijk ronden te rijden, en dat gebeurde dan ook. Naarmate de training vorderde gingen ook de tijden iets naar beneden. En op het einde van deze sessie bevonden we ons op de 11e positie, niet gek voor de eerste keer vonden wij. Natuurlijk waren het de gebruikelijke namen van Reeves en Birchall die weer op de eerste 2 plaatsen te vinden waren gevolgd door een heel leger Engelse wildcard rijders. En het verschil met de kop was dan ook best wel groot te noemen, maar dat zou wel goed komen in de kwalificaties volgens Bennie.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Ook op de zaterdag was het nog steeds slecht weer, en toen we aan de beurt waren voor onze 1e kwalificatie. Was de baan dus nog steeds behoorlijk nat, en konden wederom de regen banden gemonteerd worden. Aangezien het nog natter was dan tijdens de vrije training begon team Streuer weer rustig op te bouwen. Dit deden natuurlijk de Engelse teams niet want die weten als geen andere onder deze omstandigheden te racen. En in de haast om verder naar voren te komen raakten Bennnie en Geert in de Fogarty esses naast de baan. Ook in de resterende tijd kon er niet echt een snelle tijd op de klokken worden gezet. Bij binnenkomst in het paddock werd al snel duidelijk war het probleem zat, geen grip en het span wou alle kanten op behalve de goeie. Snel werd er een nieuwe set regen banden gemonteerd, in de hoop dat dit het probleem zouden oplossen.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Echter vlak voor onze 2e en beslissende kwalificatie, werd het droog en begon zelfs de zon te schijnen. Wat nu te doen, besloten werd om op de regen banden te blijven staan en eerst eens te kijken hoe snel de baan opdroogde. De pitcrew vertrok al richting de pitstraat en zetten de slicks klaar om snel te kunnen wisselen. En dat bleek ook wel nodig want de baan droogde zeer snel op. Bennie stuurde dan ook direct de pitstraat in om van banden te wisselen. Dit deed haast het gehele veld op 4 a 5 man na, deze hadden al in het paddock gewisseld naar slicks. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Terwijl wij aan het banden wisselen waren begon het wederom te regenen, en besloten wij om even af te wachten hoe het verder zou gaan met het weer. Nou dat was snel duidelijk, want het begon weer flink te regenen. Direct werd de kuip weer op het span gemonteerd en gingen Bennie en Geert de baan weer op. Er werd rustig begonnen wat achteraf geen goede beslissing was, want het begon steeds harder te regenen. Na 8 minuten besloot de wedstrijd leiding om deze kwalificatie middels de rode vlag stil te leggen. Dit omdat verder rijden onverantwoord was, door de overvloedige water op de baan. Even later werd zelfs besloten om deze 2e kwalificatie maar helemaal te schrappen. Dit had tot gevolg dat voor team Streuer de slechtste kwalificatie ooit een feit was. En zouden wij zondag vanaf een teleurstellende 18e plaats moeten vertrekken, voor de race over 19 ronden.</p>
<p>Toen we zondag op race day wakker werden regende het nog steeds, maar werd het toch wat lichter in de lucht. En zowaar om 10 uur werd het droog en kwam er af en toe zelfs nog wat zonneschijn door de wolken. Eerst werd er nog even naar de race van onze landgenoot Michael vd Mark gekeken. Die de world supersport race op een knappe manier wist te winnen, en onder het genot van het Wilhelmus. Begonnen wij aan onze voorbereidingen voor onze race.</p> <p><br /> </p> <p>Bij voorbaat stond al vast dat een hoge klassering een zware opgave zou worden vandaag. Maar daar trokken Bennie en Geert zich weinig van aan en begonnen de race met een goede start. En waren vanaf de eerste ronde direct in gevecht met de Zwitser Rutz. Dit gevecht duurde haast de gehele race en ging op het laatst om de 8e positie. Diverse keren werd er van plaats gewisseld, en zoals altijd is Rutz zeer moeilijk te passeren. Zoals ook deze keer, maar als je er dan voorbij bent kon er altijd vrij gemakkelijk bij weg worden gereden. Echter deze keer niet, en kon hij diverse keren counteren. In de 15e ronde liep hij zelfs wat bij ons weg, en het ontstaande gat kon niet meer worden dicht gereden voor de finish. En zo werden we afgevlagd liggend op een 9e positie. Bij voorbaat hadden we op meer gerekend, maar meer zat er niet in dit weekend. En als je het goed bekijkt mogen we ook niet klagen, startend vanaf de 18e plaats en finishen als 9e.</p> <p><br /> </p> <p>Met dit resultaat pakten we wel onze eerste WK punten van dit jaar, en hopen er nog veel te scoren in de resterende races. Om in een goed ritme te komen is er besloten komend weekend deel te nemen aan de IDM wedstrijden op Zolder.</p>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…