Categories: Teams

Teams: Team Streuer pakt eerste WK podium

Dit weekend werd de 3e ronde voor de WK zijspannen verreden op het Grobnik circuit nabij Rijeka in Kroati‘. Dit circuit behoort tot een van de favoriete circuits van ons team. In het verleden werden hier al erg goede resultaten behaald.

Om dit jaar nog beter voor de dag te komen was er op het laatste moment nog gekozen om deel te nemen aan de IDM zijspanwedstrijd in zolder. Hier kregen wij zeer veel rijtijd wat ons goed gedaan heeft. De resultaten in Zolder waren goed en dit gaf dan ook veel vertrouwen in goede resultaten op het Grobnik circuit. <p >&nbsp; </p> <p>Dit weekend waren de zijspannen de hoofdact op het circuit. Dit is voor ons een voordeel omdat wij dan veel meer rijtijd krijgen ten opzichte van de wedstrijden zoals bij de World Superbikes of de Moto GP, waarbij wij in het bijprogramma zijn opgenomen. Op de donderdagmiddag en vrijdag stonden er totaal 3 vrije trainingen van elk een half uur op het programma. Zaterdag 2 kwalificaties en een sprintrace en zondag een warm-up en een goldrace.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Grote afwezigen dit weekend waren de Birchall broers die niet aanwezig konden zijn door opgelopen blessures tijden de TT op het eiland of Man. Ook de Duitse combinatie van Hock en Becker moesten verstek laten gaan door een blessure.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Tijdens de vrije trainingen werd er stap voor stap, naar een goede setting van het span toegewerkt. Dit resulteerde erin dat tijdens de laatste sessie de PR-tijd van vorig jaar al werd benaderd. Wat nog belangrijker was dat alles erg goed aanvoelde en de balans van het span goed was. Dit is wel eens een probleem geweest op dit hobbelig circuit. Niet alleen de hobbels, maar ook het zeer ruwe asfalt is hier een groot probleem. Je kan er geen pijl op trekken wat het met de banden doet. Ook de zeer hoge temperaturen maakt de bandenstrategie een belangrijk punt. Gelukkig had onze bandenleverancier "Avon" een speciale achterband ontwikkeld die beter bestand was tegen deze extreme omstandigheden.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Toen op zaterdagochtend, voor de 1e kwalificatie, de lichten op groen gingen reden Bennie en Geert in volle concentratie de baan op. De tactiek was dat er eerst 3 ronden 'rustig' gereden zou worden om de banden in te rijden en dan de rest van de sessie er vol tegenaan te gaan. Maar voordat het zover was dat Bennie het gas er op kon zetten werd de sessie stilgelegd middels de rode vlag. Lokale favoriet Janus Remse met de Brit Jamie Biggs waren aan het einde van het start/finish-gedeelte van de baan gevlogen.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Hierdoor ontstond een oponthoud van een kwartier. Hierna konden we de baan weer op om deze 1e kwalificatie af te ronden. We gingen als eerste de baan op en team Streuer ging er direct vol tegenaan. In de eerste ronde werd er al een tijd genoteerd van 1.36,6, en ook de volgende ronde was weer iets sneller. In de 3e &nbsp;ronde werd de snelste tijd gereden door team Streuer. Er werd een tijd genoteerd van 1.35,9. Met deze tijd stonden we op dat moment op de 3e positie. In de resterende tijd werd deze rondetijd niet meer verbeterd. Gelukkig ook niet door de achtervolgende teams.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>In de laatste minuut van deze 1e kwalificatie was er wederom een zware crash. Op precies hetzelfde punt waar Remse/Biggs gecrasht waren, was het dit keer de beurt aan Steinhausen/K&ouml;lsch. Het span werd tegen de vangrail geparkeerd waarbij ook hier grote schade aan het span en blessures voor de passagier te betreuren was.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>De 3e plaats tijdens een kwalificatie is onze beste WK- kwalificatie ooit. Nu was het zaak om deze 3e plaats vast te houden tijdens de 2e en beslissende kwalificatie. Deze werd rond het middag uur verreden en de temperaturen waren al weer zeer hoog opgelopen. Bennie voorspelde dat niemand hun tijden van de ietwat koelere ochtend zou kunnen verbeteren. Hier kreeg Bennie gelijk in en zo was de beste startpositie ooit een feit. Door het wegvallen van Steinhausen zouden wij vanaf de eerste rij mogen starten voor zowel de sprintrace als de goldrace.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Wetende dat het moeilijk zou worden om de tijden in de 2e kwalificatie te verbeteren, had Bennie ervoor gekozen om alvast de banden voor de race in te rijden. Dit om zo goed mogelijk voorbereid aan de start te kunnen verschijnen van de sprintrace. Het span werd goed nagekeken en weer helemaal raceklaar gemaakt. Bennie en Geert hadden er vertrouwen in dat het goed zou komen en stonden dan ook vrij relaxed op de startgrid.</p>

<p>Team Streuer had een goede start en doken direct in het achterwiel van Reeves. Bennie en Geert begonnen direct een moordend tempo te rijden om zo snel mogelijk een gaatje te slaan op de achtervolgende teams van G&uuml;rck, Makkula en Rutz. Dit lukte erg goed en per ronde werd het verschil met een halve seconde verder uitgebouwd. In de 8e ronde ontstond er een gevecht tussen Makkula en G&uuml;rck, waardoor het verschil met team Streuer toenam. Dit werd door de pitcrew goed doorgegeven aan Bennie zodat hij de wedstrijd beheerst uit kon rijden. Met een voorsprong van 7 seconden passeerden Bennie en Geert de finishvlag. De eerste WK-podiumplaats was voor team Streuer een feit. Tim reeves met Gregory Cluze leiden de wedstrijd vanaf het begin tot het einde en kwamen 12 seconden voor ons over de finish. Makkula won het gevecht om de laatste podium plaats ten nadeel van G&uuml;rck.</p> <p><br /> </p> <p>Zoals het hoort werden de podiumkandidaten eerst nog even ge&iuml;nterviewd waarna Bennie en Geert dan eindelijk het ereschavot mochten beklimmen. Na ontvangst van de bekers en kransen kregen ze van Tim Reeves 'als extra' nog een verkoelende champagnedouche.<br /> Veel tijd om deze 2e plaats te vieren was er niet, want het span moest weer in gereedheid gebracht worden voor de goldrace de volgende dag.</p> <p><br /> </p> <p>Toen we zondag wakker werden bleek dat het behoorlijk ander weer was geworden. Koeler en bewolkt, wat op zich wel lekker was, maar er stond ook een zeer stormachtige wind met krachtige windvlagen. Dit zorgde ervoor dat de warm-up, die gepland stond om 9 uur, kwam te vervallen. Volgens de kenners zou de wind rond de middag gaan liggen. Dit gebeurde maar ten dele en even was het de vraag of onze race wel doorgang zou krijgen. De solo-klassen (in het bijprogramma) waren al flink verschoven in afwachting van beter weer. &Eacute;&eacute;n uur voor de start van onze wedstrijd kwam de jury bijeen en werd er besloten om 2 spannen enkele rondes te laten rijden. Dit om te bepalen als het verantwoord was om te starten. Bennie en Geert en het Franse team van Gallerne werden voor deze test uitgekozen. Na 3 rondes kwamen ze binnen met het bericht dat het geen probleem zou zijn om te rijden. Hierna maakten de organisator en de jury bekend dat de zijspannen, zoals gepland om 1 uur van start zouden gaan. Wel werd de race met 4 ronden ingekort, de race zou nu over 14 rondes verreden worden.</p> <p><br /> </p> <p>Team Streuer had zich voorgenomen om dezelfde tactiek toe te passen als op de zaterdag, want dit had immers goed gewerkt. De start was deze keer iets minder goed waardoor G&uuml;rck als 2e de eerste bocht indook. Gelukkig kon de zeer goed gestarte Rutz nog wel net worden uitgeremd. Bennie en Geert doken als 3e de eerste bocht in. Iedereen hoopte op een spannend gevecht om de 2 plaats tussen G&uuml;rck, Rutz, Makkula en ons maar daar dacht Bennie anders over. Het duurde nog geen halve ronde dat de 2e plaats weer teruggepakt was. Hierna werd er wederom geprobeerd om bij de anderen weg te lopen. Dat ging ditmaal niet met zulke grote stappen als op de zaterdag, maar de voorsprong werd per ronde wel groter. Vanaf de 8e ronde kwam Makulla weer in gevecht met G&uuml;rck en werd het gat met team Streuer snel groter. Bij het ingaan van de laatste ronde was deze al opgelopen naar 7 seconden. Alles leek erop dat het huzarenstukje van de zaterdag herhaald zou worden. Echter toen ging het mis voor team Streuer. Bennie en Geert kwamen stil te staan naast de baan. Vanaf de pitstraat was dit zichtbaar. De teleurstelling was groot. Wat was er aan de hand???</p> <p><br /> </p> <p>In plaats van wederom het podium te beklimmen, werden Bennie en Geert terug naar de pits gedrukt. Daar werd gemeld dat de ketting was gebroken. Na een paar stevige vloeken werd snel de schade opgenomen. Deze bleek groot te zijn, want de ketting had een gat in het motorblok geslagen. Dit maakte het allemaal nog erger.</p> <p><br /> </p> <p>Erg lang werd er echter niet getreurd. Er werd snel een plan van aanpak gemaakt. Henk en Bennie zouden een dag langer in Rijeka blijven om het blok te wisselen. Hierna zou men direct doorreizen naar het Duitse Oschersleben, waar volgend weekend de 4e ronde om het ONK wordt verreden.</p> <p><br /> </p> <p>Op het moment dat Auke, Siep, Jan en Geert in de auto stapten, om naar huis te rijden, waren Bennie en Henk al begonnen met het demonteren van het motorblok.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Het is natuurlijk verschrikkelijk balen dat dit ons is overkomen, maar er zijn ergere dingen. En ja we hadden als 2e in de WK-klassement &nbsp;kunnen beginnen aan de Dutch TT, maar dat mocht niet zo zijn.</p> <p><br /> </p> <p>Bennie en Geert hebben dit weekend aangetoond met de top mee te kunnen strijden. Over 1,5 week staat de TT op ons programma. Wij hopen vrijdagmiddag, na onze race, wederom het podium te kunnen betreden.<br /> &nbsp;<br /> <br /> </p>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago