Martin Domburg (29 jaar) uit Harderwijk zet zich al enige tijd in voor de minibike wegracesport in Nederland. Sinds twee jaar actief langs de kant als KNMV Motorsportrainer maar sinds kort ook actief op de Minibike zelf.
Door hierover te schrijven in de media probeert hij aandacht te geven aan een vrij onbekende maar belangrijk wereldje. En met succes, door de leuke reacties en een nieuw ontdekte funfactor wil hij zich volgend jaar gaan richten op het kampioenschap. Dit kan hij natuurlijk niet alleen en daarom vragen wij uw hulp.<br /> <br /> <br /> <strong>Domburg Racing?</strong><br /> Domburg Racing is in 2006 begonnen als actief wegraceteam uitkomend in de Dutch Supersport met Martin Domburg. Het team groeide uit tot een team van formaat met toprijders als Mark en Roy ten Napel en Tristan Lentink. Hierdoor besloot Martin in 2010 zijn carrière als coureur in de Dutch Supersport stop zette om zich al teammanager te richten op het team. Hiermee trok het team met de ondersteuning van Ten Kate Racing products in 2011 ten strijde in het Europees Kampioenschap onderdeel van de World SBK. Maar ook het team werd slachtoffer van de crisis en een vervolg van de ONK carrière van Martin strandde helaas. <br /> <br /> <strong><br /> Waarom Minibike?</strong><br /> Als coureur wist Martin goed overweg te kunnen met de zware wegrace motoren. Snelle tijden en beheersing van de motor zaten in zijn bloed. Echter als het op het daadwerkelijk racen aankwam was duidelijk te zien dat de rijders die vanaf de jeugd op een minibike zijn begonnen een voorsprong hebben. Dit motiveerde hem om zijn Motorsporttrainers diploma te halen en aan de slag te gaan bij de RAP Holland (landelijk minibike orgaan) als trainer. <br /> Als trainer werd hem duidelijk dat de rol van deze minisport van onschatbare waarde is voor de Nederlandes motorsport. Kijk maar eens naar de diverse wereldkampioenschappen als de MotoGP en het World Superbike Kampioenschap. Alle toppers zijn begonnen met de kleine machines op kartcircuits. Maar ook hier zagen we hetzelfde probleem waardoor Martin zijn carrière als ONK rijders niet van de grond kon krijgen: gebrek aan sponsoren en dus geld. In zijn ogen is het gebrek aan media aandacht een van de grote boosdoeners. <br /> Tot op heden zijn er een handvol mensen die zich bewust zijn van het nut en vooral het bestaan van de minibike wegracesport. Een sport die meer aandacht verdiend en nodig heeft. Want ook hier spelen de financiën een grote rol. Er zijn veel jonge talenten actief die niet verder kunnen naar de Wegrace door een gebrek aan sponsoren.
<p><strong>Wat kan ik daar aan doen?</strong><br /> Als motorsporttrainer zet ik me samen met een handvol trainers en vrijwilligers in door het organiseren van opstapdagen en trainingen. Echter door actief mee te rijden in het kampioenschap en hierover te schrijven hoop ik meer motorsportliefhebbers te bereiken dan er op dit moment gebeurt. Als ik Nederland vergelijk met een land als Italië, waar de Minibike zelfs uitzendtijd heeft op TV, dan is er nog veel te doen maar ik hoop een begin te kunnen maken. <br /> Wat ik probeer te bereiken is het enthousiast maken van motorsportliefhebbers met mijn verhalen in de hoop dat deze een keer komen kijken op de wedstrijddagen. Hier zullen zij een mooie sfeer ontdekken en veel jong talent zien rijden in de Junioren klassen. Hierdoor zal de sport meer bekendheid krijgen.<br /> Deze aandacht zal wellicht ook bedrijven bereiken die tot heden niet bewust genoeg zijn van de sport en wellicht weten de verhalen ze enthousiast te maken om een van de talenten te ondersteunen in hun tocht naar de grote motoren. Juist die groep heeft de hulp van bedrijven ontzettend nodig.<br /> Maar ik kan dit effect niet alleen, door de minibike sport meer bekendheid te geven hoop ik meer (ex) coureurs enthousiast te krijgen om het eens uit te gaan proberen. De deelname van ONK toppers werkt enorm motiverend voor de jeugd, maar niet alleen hun deelname werkt, alleen hun bezoek is direct merkbaar onder de jeugd.<br /> <br /> <br /> <strong>Wat kunt u doen?</strong><br /> Behalve een bezoekje te brengen aan een van de wedstrijddagen is er ook een mogelijkheid voor u om mij te steunen in 2013. Ik wil graag gaan strijden om het kampioenschap in de NK Senior plus klasse (+26 jaar). Hierin werd ik dit seizoen vier keer vierde en behaalde ik zelfs een pole position. Maar ook hiervoor heb ik natuurlijk een budget nodig. </p> <p>Indien u interesse heeft om mij persoonlijk te sponsoren met een bedrag dan kunt u zich inschrijven als “clubsponsor”. Heeft u een bedrijf dan kunt u zich inschrijven als partner met de mogelijkheid van financiële sponsoring of door middel van materialen.<br /> Dit kunt u doen door een email te sturen aan <a href="mailto:">martin@domburg-racing.nl</a><br /> <br /> </p> <p>Bent u geïnteresseerd naar meer informatie over de minibike sport of wilt u een bijdrage leveren aan de RAP Holland dan kunt u terecht op <a href="http://www.rap-holland.nl/">www.rap-holland.nl</a> <br /> <br /> </p>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…