Afgelopen maandag is voor Team Wolff-Belgrave Racing het seizoen 2007 officieel van start gegaan. Na een geslaagde training in Frankrijk werd op het circuit van Assen de eerste race van de 3D- cup verreden.
Gestart vanaf de 4e plek in de eerste wedstrijd en vanaf de 2e plek in de tweede wedstrijd kwam Atiba in beide wedstrijden als tweede over de finish en staat nu ook op een tweede plaats met 40 punten in het tussenklassement!
Na een moeilijke en onzekere winterstop is het toch mogelijk geworden voor Atiba om weer te racen in 2007. Doelstelling was om dit jaar in het ONK- Superstock 600 uit te komen maar na diverse onderhandelingen bleek dit financieel niet haalbaar.
In samenwerking met hoofdsponsor Wolff- Motoronderdelen die de spectaculaire Pierobon FO42 beschikbaar stelt, is besloten om dit jaar aan de 3D-Cup en nog een aantal internationale wedstrijden mee te doen.
Wolff- Motoronderdelen en Belgrave-Racing zijn gefuseerd tot Wolff- Belgrave Racing waaruit een sterk en gezellig team is ontstaan wat samen naar de top wil werken van de Nederlandse wegrace!
De Pierobon FO42 is een technisch hoogstandje uit Italië met een aluminium frame wat door dezelfde ontwerpers is gemaakt die verantwoordelijk zijn voor de frames voor het Ducati Motogp team en Superbike Team. Het motorblok is een Ducati 1000cc tweeklepper bekend van onder ander de Multistrada (100 pk). Uitgerust met Hyperpro vering en het Powerbrake systeem van Powerseal (waarmee ook Barry Veneman rijdt in de Dutch Superbike) is het resultaat een super uitgebalanceerde racer wat met 150 kg rijklaar gewicht een echte bochtenvreter blijkt te zijn!
De eerste kilometers op Assen werden tijdens de trainingen verreden. Het drukke schema wat ontstond door veel inschrijvingen bij de Zomeravondcompititie (wat op dezelfde dag reed) kwam niet echt ten goede van de trainingstijd. In de vrije training en de kwalificatie konden totaal maar 6 getimede ronden worden verreden. Atiba kon hierdoor moeilijk in zijn ritme komen en was met de vierde startplek en een tijd van 1.54.3 gezien de omstandigheden redelijk tevreden.
Atiba:
"Doordat ik nog helemaal geen kilometers met deze motor heb gemaakt op Assen dit jaar was het even zoeken naar mijn ritme. De motorfiets voelde vanaf de eerste meters goed aan en Hyperpro heeft heel goed werk geleverd met de basis-setup die gelijk goed bleek te zijn. Qua vermogen merk ik nu wel dat ik wat PK' s mis op de rechte stukken t.o.v. vorig jaar. Vooral vanaf de 3e versnelling komen de dikke vierkleppers me voorbij zetten alsof ik stil sta dus alle winst moet ik uit het remmen en het bochtenwerk halen wat gelukkig erg goed gaat met deze super stuurfiets!".
De concurrentie in de voorste gelederen was zeker sterk te noemen. Omringd door de krachtige vierklepper-motoren die zeker over 50-70 pk meer beschikten (1098S en getunede 996's) werd een moeilijke wedstrijd verwacht.
De start van de eerste wedstrijd verliep redelijk voor Atiba. Hij kwam als vierde bij de Strubben aan maar lag weer zesde in de Ruskenhoek doordat er weer twee rijders op volle snelheid voorbij kwamen op het daaropvolgende rechte stuk. Eenmaal aangekomen op plek 3 ontstond er een harde strijd om de tweede plek met Marijn Tieleman die beschikt over een 1098S. Wat Atiba won in de bochten werd teniet gedaan op de twee lange rechte stukken waar Marijn met een snelheidsverschil van 40-50 km/h keer op keer langs stoof. Uiteindelijk kwam Atiba na vele positiewisselingen met een voorsprong van 0,043 sec. als tweede over de finish!
De tweede race leek een herhaling van race 1 te worden. Ditmaal was Atiba nog slechter weg als in race 1 en verloor zeker 7 plaatsen bij de start. Door het scherpe stuurwerk werden deze plaatsen al snel goedgemaakt en met enkele gewaagde inhaalacties kwam Atiba weer in gevecht met Marijn om de tweede plek. Door de constante rondetijden. 1.52- 1.53 bleek Atiba toch weer sterker te zijn en reed zelfs naar de leider (de kampioen van vorig jaar) toe. De vlag kwam uiteindelijk te vroeg om het gevecht met de nummer 1 aan te gaan waardoor er weer een tweede plek werd behaald!
Atiba:
"Twee supergave en spannende races waarin ik mij een beetje als Rossi voelde die de strijd aan gaat met Stoner! Ik moest heel veel terrein goed maken in de bochten en met het remmen wat ik op de rechte stukken verloor. Het was toch wel een beetje frustrerend als je keer op keer langs wordt gezoefd maar het maakt het ook allemaal uitdagend! Tijdens de wedstrijden kon ik steeds meer progressie maken wat uiteindelijk resulteerde in een snelste ronde van 1.52.4 waarover ik zeker tevreden ben. Ik zit nog wel 3 seconden van mijn ronderecord af maar gezien het mindere vermogen in vergelijking met vorig jaar ben ik zeer tevreden! We hopen nog wat meer vermogen uit het blok te halen voor de Ducati Clubraces en ik moet nog wat meer kilometers in de benen krijgen met deze motorfiets waardoor het zeker nog harder moet kunnen gaan in de toekomst! Voor nu ben ik supertevreden en ik wil ik mijn team bedanken en natuurlijk mijn sponsoren en supporters die aanwezig waren!"
Een solide droomstart voor het seizoen van 2007 wat vertrouwen geeft voor de rest van het seizoen. De volgende race die op het programma staat zijn de internationale Ducati Clubraces die 10 juni zullen plaatsvinden op het circuit van Assen. Hier staat een wedstrijd in de tweekleppers-klasse op het programma en een wedstrijd van de 3D-Cup.
Verder is het team druk bezig met de website, uitstraling en promotie van het team om op te werken naar het ONK. Hopelijk kan Atiba dit jaar nog een ONK- wedstrijd meepakken met een geleende motorfiets om zichzelf op dat niveau te meten.
Team Wolff-Belgrave Racing bedankt alle sponsoren en Club 77 leden voor de ondersteuning en staat alweer te trappelen voor de Ducati Clubraces!