Afgelopen weekend werd de tweede race van het seizoen verreden op het Paalgravencircuit in Oss. Het team heeft hard gewerkt om de motor weer in orde te krijgen na Hengelo. Verder heeft Lars zijn rust gepakt ivm het lichaam dat toch wel een klap heeft gehad. De spierpijn en blauwe plekken werden steeds minder en ook de hoofdpijn die iedere dag terugkwam werd langzaam minder.
De doelstelling voor dit pinksterweekend: een plekje in de top tien! Het Paalgravencircuit is – net als de vorige race in Hengelo – een stratencircuit. Dit staat garant voor een geweldige sfeer met veel lokale bezoekers, maar het vergt ook veel focus en een andere manier van rijden van de coureurs.<br /> <br /> Op zaterdagochtend kregen de coureurs de mogelijkheid om de motoren te testen en het circuit te verkennen tijdens de eerste vrije training.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Deze vrije training werd gebruikt om te kijken hoe de motor aanvoelde en alles ok was na de crash in Hengelo. Helaas kregen we een elektronische storing en waren er problemen met de koppeling dus heb daardoor maar 2 ronden kunnen rijden. Jammer, maar prettig dat er niet meteen gekwalificeerd moest worden”</blockquote><br /> <strong>Q1</strong><br /> De eerste kwalificatie vond later in de ochtend plaats. Het team heeft wat aanpassingen gedaan om de elektronische problemen en de problemen met de koppeling op te lossen en Lars startte de training op het zonnige circuit.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> “Ik heb het rustig opgebouwd, omdat ik tijdens de vrije training nog niet veel had kunnen rijden. Het vertrouwen was er en we hebben tijdens de trainingen nog even naar de problemen gekeken en de vering wat aangepast. Dit vering aangepast, dit pakte positief uit. Ik heb uiteindelijk een zestiende tijd kunnen neerzetten. Niet tevreden natuurlijk, maar de tweede kwalificatie moest nog komen; geen man over boord!”</blockquote><br /> <strong>Q2</strong><br /> Lars hoopte op een plekje in de top tien. Helaas was dit er tijdens de eerste kwalificatie nog niet uitgekomen en hij was dan ook extra gedreven om direct een goede tijd neer te zetten tijdens de tweede kwalificatie.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Ik wilde direct een snelle ronde neerzetten ivm me linker onderarm waar ik overbelast mee het weekend in ging. Dit lukte en daardoor bleef ik lang in de top 5 staan. Vervolgens ben ik de pits ingegaan om de arm te laten rusten en aan het einde de tijd nog te kunnen aanscherpen. Helaas lukte dit niet, omdat ik op een verkeerde plek, last had van verkeer. Jammer natuurlijk, maar uiteindelijk tevreden met een negende tijd na de samenvoeging van Q1!”</blockquote>
<strong>Race</strong><br /> De warm-up viel letterlijk in het water (lichte druppels). Lars besloot na een paar ronden al binnen te komen. De baan werd steeds natter en het is zonde om onnodig risico’s te nemen. De weersvoorspelling voor de rest van de dag waren erg wisselvallig dus heeft het team zowel een droge als een natte setting klaar staan. Gelukkig werd de race gestart op een droge baan.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Ik was erg gebrand op een goed resultaat en recht te zetten wat we vorige week niet af hadden kunnen maken door een crash. Bart Kuijpers heeft nog even aandacht gegeven aan mijn armen zodat deze het zo lang mogelijk vol konden houden. Ik wist dat ik snel en fit was, alleen het enige wat problemen zou kunnen geven, waren me armen. Maar goed, zorg voor later, eerst maar een goede start maken en er bij zitten! <span style="font-family: helvetica, arial, sans-serif;">De start was goed en ik heb direct twee plaatsen kunnen pakken naar een zevende positie. De mannen voor me kon ik volgen op P1 en P2 na (Schouten en van Leuven). De eerste ronden reed ik er naar toe, maar na een ronde of vijf begon ik langzaam last te krijgen van mijn armen en dit werd snel erger. Daarnaast liep de temperatuur van de motorfiets aardig op (fout van ons). Het lange rechte stuk gaf deze 90 graden aan en de rest van het circuit soms 95 graden. Dit is vermogen verlies. Balen natuurlijk, maar op dat moment moet je het accepteren en concentreren op de race en het maximale er uit halen. De jongens voor me moest ik laten gaan (hoe frustrerend dit ook was) en ben me gaan focussen op mijn eigen ronden en me rust te pakken waar kon (ivm de onderarmen). Wat begin van de race erg makkelijk ging, werd later een gevecht met de R6 tot het einde van de 16 ronde durende race. Na een lange tijd op P5 te hebben gereden moest ik helaas in de laatste ronde Mick Janssen voor laten gaan. Helaas zat er op dit moment even niet meer in, wat soms wel frustrerend is. Ik ben uiteindelijk als zesde over de finish gekomen en daar ben ik heel tevreden mee gezien de naweeën van Hengelo en de omstandigheden tijdens de race. Het team heeft fantastisch werk verricht en dan is het mooi dat ik het karwei af kan maken”.</span></blockquote> <br /> Kooijman Racing heeft goede zaken gedaan dit weekend en neemt 10 punten mee naar huis voor het kampioenschap! De volgende race wordt verreden tijdens de TT Assen van 27 tot en met 29 juni. De doelstelling van het team is wederom een plekje verkrijgen in de top tien van het ONK Supersport 600.