START-coureurs Kevin van Leuven en Pepijn Bijsterbosch hebben op de Lausitzring hun visitekaartje afgegeven in het eerste IDM-weekend. Kevin wist in beide races punten te scoren en Pepijn liet bij zijn debuut in het IDM Supersport zien, dat hij goed mee kan komen in dit internationale veld met maar liefst 11 verschillende nationaliteiten.
Vrijdag<br /> Na de voorjaarstraining hebben we besloten om beide motoren te voorzien van een datasysteem. Om hier goed mee uit de voeten te kunnen is Torleif Hartelman bij de trainingen in Lausitz aanwezig voor de ondersteuning. De vrije trainingen werden dan ook vooral benut om diverse afstellingen te testen. Dit kan met behulp van de data nu mooi zichtbaar worden gemaakt en dit geeft Kevin en Pepijn veel inzicht. Data mag natuurlijk niet ÔleadingÕ worden; het is en blijft een hulpmiddel. Het gevoel van de coureurs moet de doorslag geven; data maakt bepaalde beslissingen gewoon wat makkelijker. <br /> <br /> <strong>Zaterdag</strong><br /> De ervaringen van vrijdag worden tijdens de twee kwalificaties in praktijk gebracht. De tijden gaan volgens verwachting omlaag, maar met een respectievelijk 22e en 24e plaats zijn Kevin en Pepijn zeker nog niet tevreden. Gezien de hoge temperatuur wordt besloten om in de tweede kwalificatie met een zogenaamde SC-0 compound te rijden. Helaas pakt dit niet goed uit; beide jongens geven aan met deze band onvoldoende grip te hebben. Jammer, maar soms moet je gewoon iets uitproberen. Kevin weet met deze band toch nog wel iets van zijn tijd uit de eerste sessie af te rijden, maar Pepijn lukt dat niet. Uiteindelijk rolt er voor Kevin een 23e en voor Pepijn een 27e startplaats uit de bus in een veld van 39 rijders. Het zit ook allemaal dicht bij elkaar, want Kevin heeft slechts 1,8 seconde achterstand op de poletijd van Günther Knoblauch.<br /> <br /> <strong>Race 1 (zaterdag)</strong><br /> Kevin heeft Ôein BombenstartÕ en stuurt rond de 15e positie de eerste bochtencombinatie in. Pepijn komt in het gedrang en het ellebogenwerk te zitten en kan maar een paar plaatsjes goed maken. In de eerste ronden zit het veld nog dicht bij elkaar. Kevin zit op de 13e en Pepijn op de 21e positie. Na vijf ronden vormt zich een kopgroep van zes man, daarachter een groep van vier en vervolgens een grotere groep met Kevin. Op wat meer afstand volgt Pepijn rond de 20e plaats.<br /> <br /> Halverwege de race rijden beide aan kop van ÔhunÕ groepje. Er vinden prachtige gevechten plaats, waarbij Pepijn laat zien dat hij een groot hart heeft. In een aantal situaties Ôlaat Ôie Ôm gewoon staanÕ en komen zijn naaste belagers hem echt niet voorbij. Ook Kevin moet flink knokken voor zijn positie en met nog vijf ronden voor de boeg weet hij door te schuiven naar de 11e plaats. Die plaats is allerminst zeker, want ook Steven Michels en Florian Bauer azen op die positie. Het gaat in ieder geval op het scherpst van de snede en voor ons als toeschouwers is het genieten geblazen. <br /> <br /> Ook Pepijn blaast zijn partijtje mee en na even de 19e positie in handen te hebben gehad, moet hij in de slotfase toch wat terrein prijs geven. Hij zakt twee plaatsen terug en kan het tempo niet meer bijbenen. Absoluut geen schande als je bedenkt dat dit zÕn eerste IDM Supersport-race is! Door een paar uitvallers wordt Pepijn na 17 ronden als 18e afgevlagd; een prima debuut. Onze kleine Limburger kan de strijd om de 11e plaats in zijn voordeel beslissen en mag vijf punten bijschrijven. Een fantastische start van het IDM-seizoen!
<strong>Race 2 (zondag)</strong><br /> In de warm-up worden door zowel Kevin als Pepijn een aanpassing aan de achterschokbreker getest. Even een paar rondjes flink knallen om te kijken of dit beter uitpakt. Kevin is resoluut bij terugkomst; ÒNiks meer aan doen, mooi laten staan zoÓ. Bij Pepijn voelt het ook wel iets beter aan, maar is het nog niet helemaal je van het. Daarom besloten op zijn motor de vering nog iets aan te passen voor de race.<br /> <br /> Het lukte Kevin niet om de start van gisteren te herhalen. Hij komt in de eerste bocht helemaal in de verdrukking aan de binnenkant en moet zelfs door de oranje ÔpionnetjesÕ heen. Pepijn en Kevin zitten hierdoor in de eerste bochtencombinaties zoÕn beetje bij elkaar in het wiel. In de eerste ronde weet Kevin gelijk al flink wat plaatsen goed maken. Pepijn kan helaas niet aanpikken bij Kevin. Bij de eerste doorkomst liggen ze op een respectievelijk 18e en 22e plaats.<br /> <br /> Terwijl Pepijn een beetje blijft hangen rond de 20e positie, ontketent Kevin in de beginfase een ware opmars. Zo komt hij na vijf ronden al als 11e door! Bij het ingaan van de zesde ronde steekt hij in de eerste bocht weer bij iemand binnendoor en is de 10e plaats zijn deel. Pepijn rijdt in deze fase tussen twee groepjes in, maar vanuit het achterveld komen een paar man opzetten. Hier krijgt Ôie het knap lastig mee en met nog zoÕn zeven ronden te gaan moet Ôie zijn op dat moment 18e positie prijs geven en zakt naar de 20e plaats.<br /> <br /> Kevin doet intussen goede zaken en heeft al weer een mannetje te pakken. Het gat naar het groepje van drie man voor hem is te groot om in de resterenden ronden nog dicht te rijden, maar met een finish op de 9e plaats zijn we meer dan tevreden. Voor Pepijn zit er in deze race niet meer in dan de 20e plaats. Gezien het competatieve deelnemersveld ook een prestatie van formaat.<br /> <blockquote><strong>Kevin</strong>: ÒIk ga met een heel voldaan gevoel naar huis. Voor mij had het IDM niet beter kunnen beginnen. Dit geeft veel vertrouwen voor de rest van het seizoenÓ. <br /> <br /> <strong>Pepijn</strong>: ÒIk kon vandaag het gevecht niet aangaan. Ik had veel te weinig grip en kon bocht uit niet vol het gas er op zetten. Jammer, want anders had ik misschien een tijdje bij Kevin in de buurt kunnen blijven en had ik wat verder naar voren gestaan. Er is dus nog werk aan de winkel voor wat betreft de afstelling. Maar de volgende race is op Oschersleben, één van mijn favoriete circuits. Dus daar gaan we er weer vol voor.Ó <br /> </blockquote>