Categories: Teams

Teams: START Racing goed op dreef in het IDM

De START-coureurs Kevin van Leuven en Pepijn Bijsterbosch doen onze teamnaam eer aan, want starten deden ze afgelopen weekend als de beste. Na moeizame kwalificatietrainingen was er niet direct zicht op punten. Maar dankzij prima starts viel er toch het nodige succes in Oschersleben te noteren.

<strong>Trainingen</strong><br /> In de vrije trainingen op vrijdag wordt er rustig gewerkt aan de afstelling. Na de drie sessies is het beide heren nog niet gelukt om de ideale setting te vinden. Vooral Kevin heeft de nodige problemen met de achterschokbreker. Waar we ook tegen aan lopen is, dat we niet de beschikking hebben over de juiste compound banden. Door een wereldwijd rubbergebrek kon helaas niet tijdig geleverd worden. Willen we zaterdag in de kwalificaties echter goed voor de dag komen, dan zal er wel iets moeten gebeuren. Gelukkig is Pirelli Deutschland ter plekke en kunnen Kevin en Pepijn de rest van het weekend wel met het juiste rubber in de rondte knallen.<br /> <br /> De verwachtingen voor de eerste kwalificatie zijn dan ook hoog gespannen. En dan valt P25 voor Kevin en P34 voor Pepijn op zÕn zachts wel behoorlijk tegen. Kevin heeft opnieuw grote problemen met de schokbreker en die gaat na de sessie dan ook meteen weer naar Ohlins om hier een andere setting in te laten zetten. Pepijn zoekt het meer in het motormanagement; voor sommige bochten te veel Ôengine brakeÕ en bocht uit kan hij niet snel genoeg op het gas. Ook aan de setting van de vering wordt nog iets veranderd. <br /> <br /> De aanpassingen voor de tweede kwalificatie pakken voor Pepijn goed uit. Halverwege de training wordt er gewisseld naar een kwalificatieband en hiermee weet hij zich maar liefst 1.3 seconde te verbeteren. Ook Kevin wisselt naar ander rubber; rijdt weliswaar 0.8 seconde sneller dan vanmorgen, maar worstelt toch nog steeds met de achtervering. Aangezien de concurrentie ook niet stil zit, maken onze boys ondanks de verbeterde tijden, geen grote stappen in de startopstelling. Kevin start vanaf P22 en Pepijn moet het doen met P29. Het startveld zit overigens ontzettend dicht op elkaar. Tussen P22 en P15 zit namelijk minder dan een halve seconde. Wij verheugen ons in ieder geval op een spannende race.

<strong>Race 1</strong><br /> En spannend werd het! Kevin heeft een prima start, maar dit keer spant Pepijn de kroon. Kevin zit bij de eerste doorkomst op de 15e plaats, met jawel, Pepijn vlak achter hem. Na twee ronden zitten ze als een touwtje aan elkaar op positie 13 en 14. Pepijn probeert aan te klampen bij Kevin, maar maakt een paar kleine foutjes, waardoor hij terugvalt naar de 15e plaats. <br /> <br /> Halverwege is Kevin doorgestoomd naar de 10e plaats; voert een groepje van vijf man aan en probeert het gat naar de 9e positie dicht te rijden. Pepijn heeft het intussen flink aan de stok met gastrijder Ronald ter Braake. De Van der Sleen-coureur kijkt ronden lang in de uitlaat van de blauwe START-Yamaha. Onze Wapenvelder geeft geen krimp en houdt de deur stevig dicht. In ronde 14 (van de 20) moet Pepijn zich uiteindelijk toch gewonnen geven, wat overigens absoluut geen schande is. De andere Nederlandse gastrijder Kervin Bos is al eerder in de race gevallen.<br /> <br /> Kevin weet zich samen met de Zwitser Christian von Gunthen los te rijden uit het groepje en deze twee kemphanen strijden op haren en snaren om de 10e positie. Vier rondjes voor het einde moet Kevin zich gewonnen geven en wordt hij voor de Mibau-Kurve uitgeremd door de Zwitser. Pepijn heeft inmiddels het gat dicht gereden naar het groepje achter Kevin en daar wordt ook lekker geknokt om de punten. Met een mooie actie weet Pepijn zich terug te vechten van de 16e naar de 14e plaats. In de slotfase kunnen beide jongens hun positie consolideren en finishen op plaats 11 en 14. Vooral de prestatie van Pepijn is er eentje om in te lijsten. <br /> <blockquote>Pepijn: ÒDit had ik vanmorgen na de eerste kwalificatie echt niet gedacht; gelukkig hebben we de afstelling toch aardig voor elkaar gekregen.Ó<br /> <br /> Ook Kevin had niet gedacht zo ver voorin mee te kunnen doen: ÒMeer kon ik er vanmiddag echt niet uithalen. De afstelling is nog niet je van het, maar de PirelliÕs doen het fantastisch.Ó <br /> </blockquote><strong>Race 2 op zondag</strong><br /> Om 14.15 uur dooft het rode startlicht en stuift een veld van 38 rijders op de eerste bochtencombinatie af. Het is toch altijd even Ôbillen knijpenÕ of ze er allemaal op blijven zitten in de eerste ronde. Kevin en Pepijn doe de naam START eer aan. Ze hebben allebei weer een goede start en weten de nodige plaatsen op te schuiven. Kevin ligt bij de eerste doorkomst op de 15e en Pepijn op de 22e plaats.<br /> <br /> Konden we zaterdag genieten van veel positiewisselingen; vandaag is dat niet het geval. In de vierde ronde heeft Kevin één positie goed gemaakt. Aan de kop van het veld vormen zich twee groepjes van respectievelijk vijf en vier man. Daar achter trekt het veld iets uit elkaar. Op de 14e positie rijdt Kevin met voor zich de Zwitser Von Gunten, waar hij gisteren ook mee in gevecht was. Aan zijn achterwiel zit Ronald ter Braake; heeft de Nijevener geen last van Pepijn, zit Ôie met die andere START-er opgescheept. Kevin kan Ronald lang achter zich houden, maar moet halverwege toch capituleren. Door een uitvaller blijft hij echter wel 14e. Dit blijft Ôie tot aan de finish, al moet hij wel zijn best doen om zich de Duitser Dominik&nbsp; Vincon van het lijf te houden.<br /> <br /> In de eerste paar ronden weet Pepijn zich op te werken van de 22e naar de 19e positie. Hij zit de gehele verdere race in groepje met Colandrea, Beutelrock, Moser en Bühn. De mannen zijn goed aan elkaar gewaagd en het lukt niemand om weg te rijden. Drie rondjes voor het eind moet Pepijn toch een positie prijs geven aan Jan Bühn en finisht hij uiteindelijk als 20e. Wel heeft Pepijn in vergelijking met gisteren de rondetijden flink aangescherpt. Zijn snelste ronde was zelfs een tikkie, namelijk 3/100, sneller dan Kevin.<br /> <br /> Het team is absoluut tevreden met de resultaten, wetende dat er meer in het vat zit. Voor KevinÕs motor hebben we de afstelling, met name de achtervering, nog niet op orde kunnen krijgen. Daar gaan we ons de komende dagen maar eens even goed over buigen. De progressie van Pepijn gaat hard, maar ook die kan er nog veel meer uithalen. Een mooie uitdaging voor over twee weken, wanneer de IDM op de Nürburgring op het programma staat. Als het dan lukt om in de kwalificatie verder naar voren te komen, kunnen we ongetwijfeld nog meer mooie resultaten bijschrijven. In de tussenstand bezet Kevin de 9e plaats. Ook Pepijn staat nu met zijn 3 punten uit de eerste race genoteerd in het klassement. Samen met de Belg Didier van Keymeulen deelt hij de 20e positie.<br /> <blockquote>Kevin; ÒIk ben niet ontevreden over het weekend. Krijgen we de afstelling voor elkaar, dan weet ik zeker dat ik met een goede kwalificatie nog verder naar kan komen in de raceÓ.<br /> <br /> Pepijn: ÒNa mijn problemen in de kwalificatie was ik hartstikke blij met mijn eerste I.D.M.-punten op zaterdag. Vandaag dan geen punten, maar vooraf was ik tevreden met een top 20-positie. Dat is gelukt en we zijn op de goede wegÓ.</blockquote>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago