Tijdens de Speedtrophy wedstrijd voor het supersport 600 kampioenschap op Assen heeft Stuart zes punten weten te behalen met een keurige tiende plaats. In de negende ronde reed hij zijn persoonlijk beste tijd van 1:49,7. Hiermee is er weer de nodige progressie geboekt, alhoewel we natuurlijk nog niet tevreden zijn en de rondetijden moeten dus nog wat naar beneden.
Bij aanvang van deze wedstrijd hebben we een compleet nieuwe Öhlins achterschokbreker gemonteerd, die ervoor moet zorgen dat we aan de achterkant meer grip krijgen. Op deze schokbreker hebben we nu Hi en LOW speed ingaande demping en hydrolisch regelbare veervoorspanning. De voorvork is wederom aangepast met zwaardere binnenveren zodat Stuart met een behoorlijk anders aanvoelende Ducati de baan op ging.
Het hele weekend hebben we uitstekende hulp gekregen van Öhlins specialist Rooske en mede dankzij hem zijn we een heel stuk verder gekomen in onze 'quest' om de Ducati 749R verder naar voren te krijgen, namens het team enorm bedankt Zweitze!
De training
Mede door het Truckstar festival en andere autoraces, in combinatie met de vele regenval was de grip een heel stuk minder. Iedereen klaagde over de verminderde grip, en de rondetijden lagen gemiddeld 2 seconden lager dan voorheen. Daarbij had onze bandenleverancier alleen maar de harde compound van de Dunlop Sportmax 209 beschikbaar, terwijl Stuart altijd met de zachte compound Sportmaxen rijdt. Hierdoor hadden we dus nog minder grip en konden we nog geen goed inzicht krijgen in de nieuwe veringselementen voor en achter.
Voor de tweede training werd er druk gewerkt door Mark, Stuart en Zweitze achter de datalogger en werden de nodige veranderingen aan de demping doorgevoerd. Door de verminderde grip en de hardere achterband kregen we steeds last van een 'pompbeweging' achter die we uiteindelijk wel onder controle kregen. De snelste rondetijd van 1:51,1 was een beetje een teleurstelling, aangezien Stuart de vorige wedstrijd een 1:50,1 had genoteerd.
We sloten de training af als 15e, en met een deelnemersveld van 18 man hadden we dus goede vooruitzichten op de punten!
Warm-up
Na een gezellige zaterdagavond in het rennerskwartier was de dag alweer snel om. Voor de warmup hadden we weer wat aanpassingen gedaan aan o.a. het motormanagement- systeem. We zijn in blijde afwachting van een Rapid-Bike III systeem, tot die tijd kunnen we redelijk uit de voeten met de Rapid Bike II. Enige nadeel van dit systeem is dat het maximale toerental niet verder kan worden ingesteld dan 12.500 rpm, terwijl het Ducati 749R blok makkelijk meer kan draaien, tot aan de 14.000 toe! Verder loopt Stuart's bike prima, en hij zette de Ducati op de 10e plek in de warming up. Na de warmup snel een nieuwe achterband gemonteerd en we stonden klaar voor de wedstrijd om 13:00 uur.
De wedstrijd
Stuart had een goede start, maar de Duc hielt na 100 meter even in en verloor drie plaatsen. Op de 14e plaats kwam hij toch nog door. Gian van Zandbeek zat vlak achter hem maar was met een paar ronden verdwenen. Na een aantal ronden reed Stuart een vrij eenzame race, maar kwam wel steeds een plaats naar voren door uitvallers. Hij reed constant als een Zwitsers uurwerk zijn ronden, en sneller dan in de training. Zijn snelste ronde kwam dan eindelijk onder de 1 minuut 50, en wetende dat de baan niet snel was waren we hierover toch tevreden. Na een lange laatste ronde kwam Stuart toch nog als 10e over de streep, de Ducati blijkt de laatste tijd gelukkig erg betrouwbaar. Zelf vond Stuart zijn tempo niet erg ok, en met de ronden ging de Duc steeds meer glijden en ook het pompen van de vering kwam hierdoor weer terug. Wel tevreden met het eindresultaat zagen Stuart, het team en onze 20 genodigden een leuke race, met goede vooruitzichten!
Jammer was het om te zien hoe onze collega Ducatist Gisbert van Ginhoven met zijn MCT-Ducati 749R moest uitvallen op de vijfde positie. Gisbert had voor een grote verrassing gezorgd in de training door op de tweede plaats de MCT-749R neer te zetten, als 'best of the rest' achter pole-man Arie Vos. Met een grote kans op een podiumfinish ging hij van start, maar werd na de start in de eerste bocht door 'iets groens' aangereden en deze botsing zorgde voor een olielekkage. Gisbert reed nog wel indrukwekkend van de 12e naar de 5e plaats, maar moest daarna de strijd staken vanwege een rokende Ducati……. Na de race kreeg hij een lift terug naar de pits van Stuart, volgende week beter Gisbert!
Viel er nog wat te lachen?
De laatste ronde van de wedstrijd; Het zit er bijna op, een lange en warme race…. niemand achter hem, gewoon uitrijden dus…..Stuart schakelt na de Stekkenwal mis en de Duc valt stil…… Oeps! Rollend met zo'n 100 km/u de koppeling los maar en dan slaat hij wel weer aan…. nee dus meneer Voskamp, we hebben een slipperclutch en dan moet je toch heel veel snelheid hebben om de motor op die manier te starten. Inmiddels is Stuart stilgevallen en de rook komt al een beetje uit zijn helm….zal-me-toch-niet-gebeuren-he!! Helaas blijkt de Duc na 14 warme ronden een slechte starter… na drie pogingen met de startknop loopt de 749R weer en Stuart haast zich richting finishvlag. Vlak voor hem is nu ook Jurjen Uitterdijk stil gevallen, wat gebeurd er allemaal? Net op tijd pakt Stuart het zwart/wit geblokt, want de slecht gestartte maar knap snelle Patrick Lakerveld zat nog maar op drie seconden achter hem……
Volgende race op de Rizla+ op Assen en daarna twee wedstrijden op SPA Franchorchamps, tot dan