Categories: Teams

Teams: Sneller dan ooit maar geen punten voor Peter Schalken in Speed Challenge

Het had zo mooi kunnen zijn tijdens de DTC Elektro Speed Challenge in Assen. Na de kwalificaties stonden in drie klassen de rijders van Verolme GrafiCom op de eerste startrij. En mooi werd het ook wel want Stuart Voskamp en Bo Bendsneyder haalden het podium in hun wedstrijd. Voor Peter Schalken waren de druiven echter zuur. Voor het eerst mocht hij vanaf de tweede plaats vertrekken in de Dutch Superbikes maar hij ging onderuit in de tiende van de 14 ronden tellende wedstrijd en verloor een zeker lijkende zesde plaats. Een DNF dus in de vierde wedstrijd maar het positieve was het feit dat Schalken zich voor het eerst met de echte toppers kon meten. ¬Ik had een goede start maar bandenproblemen wierpen mij eerst naar achteren en tot overmaat van ramp schoof ik ook nog onderuit terwijl ik helemaal niet aan het pushen was¬, sprak Schalken na afloop.

Al op vrijdag was het team Verolme GrafiCom present om in de vrije trainingen de puntjes op de i te zetten samen met huistuner Marc Hoegee. De data werd uitvoerig bestudeerd en aan de hand hiervan kwam Marc tot het geven van diverse tips, op zowel het rijtechnisch gebied als op de set up van de Suzuki. Dat wierp vruchten af en dat kwam daadwerkelijk tot gestalte in de kwalificaties op zaterdag. Gedreven ging Schalken bij stralend weer de baan op en verraste vriend en vijand met de rondetijden. Hij reed vrijwel continu in de 1:40 en doorbrak zelfs de magische grens door een snelste ronde van 1:39.923 te rijden! Een verbetering van zijn PR met anderhalve seconde, iedereen was in hoera stemming. De tweede kwalificatie liet lang op zich wachten omdat een defect zijspanblok zoveel olie op de baan had gebracht dat reiniging noodzakelijk was. Vrijwel niemand kon zijn tijd verbeteren waardoor de eerste rij op de grid werd gevormd uit het Brabantse trio Arie Vos, Peter Schalken en Raymond Schouten, kampioen Danny de Boer maakte de rij vol. Vooral de complimenten die Vos na de training gaf over het strakke en nette rijden van Schalken was een enorme opsteker voor Peter. <br /> <br /> Deze keer waren opvallend veel gasten aanwezig in het Verolme GrafiCom onderkomen, iedereen wilde wel eens genieten nu de voltallige ploeg moest rijden voor de punten. In de ochtend had het nog stevig geregend en hoewel de baan flink aan het opdrogen was waren er nog vele natte gedeelten met de warm up. Schalken oordeelde dat het zinloos was om de baan op te gaan omdat op de buienradar te zien was dat het waarschijnlijk toch droog zou zijn met de wedstrijd. Tegen half drie moest opgesteld worden voor de verkenningsronde en een aarzelend zonnetje prikte soms door de wolken. Er werd gekozen voor een type band voor de hogere temperaturen die ongetwijfeld zouden komen als de zon door zou breken. Op de grid waren uiteraard de fraaie gridgirls weer present en die waren voor het publiek erg goed te zien nu Peter naast Vos op de eerste rij stond.

De start verliep goed en Schalken kwam als derde uit de eerste ronde achter Vos en Joan Veijer. Maar in de tweede ronde verloor hij weer een plaatsje om kort daarna ook Schouten voor te moeten laten gaan. Even kon hij nog aanklampen in deze groep maar toen ook nog De Boer langszij kwam verloor hij langzaam de aansluiting. Er was duidelijk iets mis al was de zesde positie na tweederde van de wedstrijd nog steeds niet&nbsp; verkeerd en er was ruimte genoeg tussen zijn naaste belager. Maar in de tiende ronde ging het mis toen voor de Ossenbroeken het voorwiel wegbrak en Schalken hard onderuit schoof. Behalve een flinke deuk in zijn ego en een aardig gehavende Suzuki viel de schade mee, de DNF achter zijn naam deed het meeste pijn. <br /> <blockquote>"Hier baal ik echt van," opende Schalken. "Mijn start was in orde maar de zon kwam niet, de temperatuur bleef te laag en ik wist dat ik verkeerd had gegokt met mijn achterband. Ik kon niet het juiste tempo rijden en de kopgroep moest ik laten gaan. Een zesde plaats was echter reëel tot het voorwiel onverwacht wegbrak. Mogelijk lag er nog een olierestant van zaterdag was mijn eerste gedachte maar bij latere inspectie bleek de voorband aan een kant niet te hebben gewerkt. Wellicht een productiefout maar dit heeft me wel een goed resultaat gekost. Maar ondanks alles ben ik toch blij nu de aansluiting met de snelle jongens te hebben gevonden. Vol vertrouwen kijk ik nu alk uit naar de volgende ONK in Hengelo op 5 juni. Ik hoop dan mijn team, sponsors en fans te kunnen bedanken met een klinkend resultaat!"</blockquote>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago