Afgelopen weekend is de 3e ronde van het EK supermono verreden op het prachtige circuit van Schleiz in het voormalige Oost Duitsland.
In alle trainingen wist Velthuijzen ruimschoots de pole position te pakken met zelfs 1 seconde voorsprong op de achtereenvolgende concurrentie.<br /> <br /> De voor Shark Helmets en PSH Holland uitkomende Hilversummer was vastberaden om ook dit EK evenement op zijn naam te schrijven met zijn razend snelle MVS Race Engineering Yamaha TZM 250, want koploper in het kampioensschap Josef Frauenschuh staat ruimschoots aan de leiding in het kampioensschap. Dus er vielen heel wat punten in te halen voor de Hilversummer.<br /> <br /> Het was een Nederlands onderonsje op de eerste start rij, want poleman Velthuijzen had achter zich de zeer snel sterk sturende Brian Slooten op zijn Bakker Suzuki met daarachter Sjoerd van Buiten en Lex van Dijk.<br /> <br /> Nadat het sein werd gegeven dat het officieel een wet race zou worden, mede omdat het licht begon te regenen brak er lichtelijk paniek uit bij vele rijders vanwege bandenkeus. Ook bij Velthuijzen die hierdoor net te laat was om de baan op te rijden, nadat hij vroeg of hij met rood licht alsnog de baan op mocht om zijn warming up lap te vervolgen werd hem door meerdere marshalls duidelijk gemaakt dat hij zijn weg alsnog mocht vervolgen. Voordat hij op de startgrid zijn 1e start positie in wilde gaan nemen werd hij van de baan afgehaald en werd hem mede gedeeld dat hij toch niet mocht starten, omdat hij door rood licht reed. Normaal gesproken moet je dan volgens het reglement vanuit de pitstraat de wedstrijd starten.<br /> Enige discussie was niet mogelijk, Velthuijzen mocht niet starten en verliest daar de 3e maal op rij definitief zijn europees kampioensschaps titel.
<blockquote>Mike Velthuijzen: "Dit had ik natuurlijk nooit verwacht, ik rijd al jaren en weet exact hoe het spelletje werkt, daarom vroeg ik nog extra of ik door mocht rijden wat ook diverse mensen aan de pitmuur kunnen bevestigen. Dat er een communicatie fout wordt gemaakt tussen de wedstrijdleider en zijn niet oplettende bierworst etende pitstraat marshalls daar kan ik niets aan doen. Zelf behoort hij de regels te kennen, want ik had gewoon de race dienen te starten vanuit de pitstraat. Discussie met deze Duitse wedstrijdleider was niet aan de orde, thuis heeft hij schijnbaar niets te vertellen bij zijn vrouw en vroeger op school mocht hij ook al niet mee doen met voetballen, perfect om dit even tegen een rijder te uiten en te laten zien dat hij touwtjes in handen heeft. Daarbij zorgde hij er niet alleen voor dat ik de race niet mocht starten, maar ook dat mijn kans om kampioen te worden dit jaar definitief voorbij is. Daar komt bij dat ik me als rijder sterk heb gemaakt om er voor te zorgen dat wij EK rijders überhaupt een EK /UEM konden gaan rijden in Schleiz en dan blijkt gewoon dat je bij elkaar 1400 km voor jan met de korte achternaam rijdt door een communicatie fout van hun. Hij vergeet wel, dat als wij rijders er niet waren geweest, dat hij daar helemaal niet aanwezig had kunnen zijn zonder rijders, maar dat hij gewoon thuis met hangende pootjes bij zijn vrouw op de bank moest zitten. En ja, als je dan daadwerkelijk opzoek gaat naar de mensen van de UEM voor enig overleg/ondersteuning, dan blijken die helemaal niet aanwezig te zijn !!!!! En wij rijders maar extra inschrijfgeld betalen om te zorgen dat deze mensen aanwezig kunnen zijn om zich vervolgens om zich vol te kunnen eten in een luxe hotel! Dit onder het aspect: veiligheid en organisatie ha ha. Als je nou valt of met technische problemen komt te staan is een ander verhaal, dat hoort bij racen, maar dit slaat echt alles !!!!! Een positieve opsteker voor de supermono’s in het algemeen!!!!!!"<br /> </blockquote>De regenachtige race werd uiteindelijk gewonnen door de Nederlander Brian Slooten achtervolgd door de Duitser Stefan Meiners die weer terug van weggeweest is. Lex van Dijk die de wedstrijd in eerste instantie ruimschoots en oppermachtig wist te winnen op zijn fabrieks Yamaha werd uiteindelijk door een jumpstart teruggezet met 20 seconden straftijd en behaalde daardoor slechts een 7e plaats.<br /> <br /> De 4e ronde van het EK supermono wordt verreden op 11 / 12 augustus samen met het wereld kampioensschap endurance op het bochtige circuit van het Duitse Oschersleben.