Home Teams Teams: Schotman wederom op podium in de Moriwaki 250 junior Cup

Teams: Schotman wederom op podium in de Moriwaki 250 junior Cup

0

Het mooie circuit van Dijon in het hart van het Franse Bourgondi‘, was het toneel van de Europese strijd van de racende jeugd in de TenKate Moriwaki 250 junior cup. Een prachtig en uitdagend circuit met zijn 3800 meter lengte en serieuze hoogte verschillen, vooral ook in de bochten zelf.

Zo hadden de meeste rijders dit fenomeen nog niet eerder ervaren en ondanks een niet volledig deelnemersveld en de toevoeging van extra rijgewichten kon het publiek genieten van spannende races bij tropische temperaturen.<br /> <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;Nou ja, tropisch, het begon de zaterdagochtend eerst met een regenbui en dus konden we voor het eerst dit seizoen de regenbanden monteren en uitproberen. Ik heb maar rustig aan gedaan, juist omdat er nogal hoogteverschil is in de bochten en het super snelle bochten zijn. Had geen trek in een schuiver zo aan het begin van het weekeinde. De 1e kwalificatie konden we alweer op slicks de baan op. Zo ook de 2e sessie. In beide sessies merkte dat ik serieus wat snelheid te kort kwam zeker op het rechte stuk wat tot de start finish omhoog loopt. Resultaat, een 9e startpositie op 1,2 seconden van de kopman Pedro, de snelle Portugees. De 1e race op de warme zaterdagmiddag pakte nog dramatischer uit voor mij. Ik had een goede start maar nog voor de 1e bocht verloor ik al weer op de anderen met accelereren waardoor ik in het middenveld bij de eerste bocht kwam en veel tijd verloor op de kopgroep. In de laatste bocht voor het rechte stuk wist ik me nog op de 7e plek te knokken maar op het rechte stuk werd ik alweer door 3 man ingehaald waardoor ik in het bochtige gedeelte de verloren tijd niet meer kon goedmaken. Zo kon de kopgroep verder uitlopen. Ik had geen voordeel van slipstreamen. In ronde 3 was ik op het rechte stuk weer aan de beurt en verloor weer 2 posities. Niets anders dan uitrijden en knokken voor wat ik waard was. Het resultaat was als 10 over start finish met een snelste tijd van 1,34.1.&rdquo;</blockquote><br /> <p><br /> </p> <p>Je klinkt wat teleurgesteld, je was niet blij neem ik aan. Lag het aan het extra gewicht?&nbsp;</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik was echt pissig en uitte dat ook. In overleg met mijn vader wisten we zeker dat het niet kwam door de 5 kilo extra aan de motor die er ter compensatie dat ik niet zo zwaar ben aan zit. In overleg met de TenKate mensen hebben we toen besloten om een andere motor in te zetten. Zodoende konden we bepalen of ik of de motor de oorzaak was van dit resultaat. Voor mij stond het wel vast, maar dat kon ik dus pas zondag laten zien.&rdquo;</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p>Jij dus weer blij?.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p> &rdquo;Jazeker, dat TenKate mij die mogelijkheid bood was fantastisch, want ik was er zeker van dat vermogensgebrek de oorzaak moest zijn van mijn slechte rondetijden. Tja dat mijn vader even wat meer werk had omdat hij de andere motor weer voor mij moest afstellen wat betreft geometrie en vering heb ik goed gemaakt door het eten voor hem klaar &nbsp;te maken.&rdquo;</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p> Nou, heeft de wissel geloond?</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p> &nbsp;&ldquo;Jazeker, want de warm-up zondag morgen liet een tijd van 0,5 seconden achter de kopman noteren en ik kon het verlies aan meters beperken met alle andere rijders op het rechte stuk. Ik had er het volste vertrouwen in dat ik in de kopgroep kon meestrijden voor het podium zoals ik dat het hele seizoen al laat zien.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p> En Race 2 dus kat in het bakkie?</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&nbsp;&ldquo;Nou dat wil ik niet zeggen want het was als vanouds, knokken voor elke meter. Ik had een goede start waardoor ik vanaf de 10e positie naar 5 doorschoof en na nog 2 rijders uitremmen lag ik 3e de 1e bocht ingaande. In deze positie werd ik op het lange rechte stuk bij het ingaan van ronde 2 wel door 2 coureurs ingehaald. Dat zette me aan het denken. Ik moest me dus nog beter in de laatste bocht voor start/finish weten te positioneren om zo optimaal van de slipstream te kunnen profiteren. Close racen heeft ook zo zijn nadelen. In ronde 3 werd er dusdanig geremd door allerlei inhaalacties in de eerste bocht dat er meters gewonnen werden door kopman Aslan Hasan die een gaatje kon slaan die we niet meer zouden inlopen als volgende groep. Moriwaki cup racen is altijd spannend. Want in ronde 4 werkte ik me in de bochten naar de tweede plek om weer naar de eerste toe te rijden maar op het rechte stuk werd ik alweer door 3 man ingehaald dus die vlieger ging niet op. Laten lopen de kopman en gaan voor een 2e plek werd mijn tactiek. Ik besloot me dus meer op de groep te focussen en hoe daarin mijn kansen lagen. Zoals zo vaak wordt in de laatste ronde de uitslag bepaald bij ons in de cup. Dus kat uit de boom kijken en in de groep blijven en sparen wat er te sparen was. Ik wilde als 3e de laatste ronde aanvangen wat mij de beste uitgangspositie leek. Dat werd de 4e plek maar na de 1e bocht lag ik alweer 3e en nog een bocht verder was dat positie 2. Maar toen kwam code rood en konden we de pitstraat in. Kopman Aslan had een serieuze val gemaakt in de snelle bochten voor start/finish en veroorzaakte deze code rood situatie. Jammer voor hem maar ook voor mij want ik had goede hoop op een goede positie op de finish. Ik had een meevaller, ondanks dat de doorkomst van ronde 9 als race uitslag werd opgegeven en ik op de 4e positie doorkwam over start/finish, kreeg &nbsp;Angelo straftijd vanwege inhalen onder geel. Daardoor klom ik van de 4e naar de 3e positie en had ik toch mijn welverdiende punten. In het klassement ben ik wel iets gezakt maar met een gedeelde 2e plek met Angelo ben ik tevreden over het resultaat. Ik heb geleerd dat je moet knokken ook als het technisch eens tegen valt.&rdquo;</p> </blockquote> <p> </p> <div><br /> </div>

De strijd der titanen uit zich in &lsquo;close racing&rsquo; wat ook naar voren komt in de tussenstand van de 250 junior cup met de Portugees Pedro aan de leiding met 97 punten met op een gedeelde 2e positie Robert en Angelo met beiden 93 punten. De strijd om het podium is dus nog zeker niet gedaan. De strijd wordt voortgezet op 24 en 25 augustus op het Franse Anneau du Rhin circuit gevolgd door 7 en 8 september Hockenheim en 15 september &nbsp;Istanbul om het kampioenschap te beslissen in Assen tijdens de Ducati Clubraces medio oktober.&nbsp; <p><br /> </p> <p>Volg al het nieuws van de 250 junior cup en de verrichtingen van de jonge talenten via facebook en de site www.250juniorcup.com</p>