Categories: Teams

Teams: Schotman pakt weer podium in de Moriwaki 250 Junior Cup

De Europese strijd van de racende jeugd in de TenKate Moriwaki 250 junior cup vervolgt zich in het Franse Anneau du Rhin.

Het weekend begon met een nieuwe ervaring voor de Moriwaki rijders want de 1e trainingssessie was in de stromende regen en in plaats van 20 zelfs 40 minuten omdat een trainingsessie van 600cc coureurs op hun ietwat snellere motoren werden samengevoegd.&nbsp;<br /> <br /> <p><strong>En Robert, hoe heb je die eerste natter sessie ervaren?</strong><br /> &lsquo;Dit was voor mij de eerste keer op een volledig natte baan dus ik begon rustig aan. Na een minuut of 15 kwam ik even de pits in omdat ik niet 40 minuten achter elkaar door kon blijven rijden. We hadden niet voldoende benzine getankt omdat we heel laat hoorden dat de sessie was verlengd tot 40 minuten. Dit was maar goed ook want we waren vergeten de eigen transponder op de motor te bevestigen. 10 minuten later ging ik weer de baan op om de sessie af te maken. Af en toe was het even oppassen met de 600cc snelheidsverschillen, maar alles is veilig verlopen en de baan was bekend nu.&rsquo;<br /> <br /> </p> <p><strong>Je had al een keer getraind op de baan, had je daar voordeel bij?</strong><br /> &lsquo;Twee weken eerder al een dagje op de baan gereden maar de lay-out was nu anders, dus daarom deels toch weer nieuw. Maar bij de eerste kwalificatie was er al een droog spoor ontstaan in sommige bochten, maar als groep gingen we nog op regenbanden de baan op. Een aantal bochten waren ook nog echt te nat voor slicks. De tweede kwalificatie was het echter al helemaal droog en konden we weer op slicks. Ik kwam goed in mijn ritme en had helemaal vrij baan wat resulteerde in een 3e startpositie op de eerste startrij, een seconde achter de polesitter. Dus ja die extra training is nuttig geweest.&rsquo;<br /> <br /> <br /> <strong>Zondagochtend als 1e de warm-up en maar een half uurtje daarna al de 1e race. In de stralende zon met een fris briesje was Robert er op gebrand voor Angelo te eindigen die de tweede plaats in het kampioenschap met hem deelt. Dus wat was je strategie?&nbsp;</strong> &nbsp;&nbsp;</p> <p>&lsquo;Ik wist dat de eerste paar rondjes van de race erg belangrijk zouden zijn en dat ik gelijk achter Angelo moest zitten omdat ik hem anders waarschijnlijk niet meer zou kunnen inhalen. Ik had een goede start en lag gelijk 2e, maar Angelo reed toch nog minstens een halve seconde voor me. In de eerste 3 ronden probeerde ik dat gat te dichten maar hij reed iedere ronde een klein stukje verder van me weg. Hij ging echt serieus hard rond. Het gat werd al helemaal groter toen ik vervolgens in een strijd kwam met mijn Finse vriend Patrik. Uiteindelijk belandde ik met hem en de enige Duitse rijder Philip in een strijd om de tweede plaats. Die strijd wist ik in de laatste ronde te winnen door een inhaal actie juist voor de laatste chicane en twee volgende bochten.&rsquo;</p> <div><br /> </div>

<strong>Teleurstellend resultaat of was je tevreden?&nbsp;</strong><br /> &lsquo;Uiteraard was ik blij met de tweede plaats en het winnen van de andere jongens in mijn groepje, maar de tweede race wilde ik toch bij Angelo blijven en dan een strijd met hem aangaan voor de eerste plaats. Hem niet te veel punten op me laten uitlopen. Dit mislukte doordat ik bij de start een foutje maakte door mijn koppeling te lang te laten slippen, wat me gelijk 3 plaatsen kostte. Ik kon in de eerste ronde weer 2 plaatsen goed maken maar op het rechte stuk werd ik uit de slipstream telkens terug ingehaald. In de tussentijd konden Dario en Angelo die met de start konden wegrijden, het gat vergroten met ons achtervolgende groep. Na een paar ronden lag ik in de bochtensectie vooraan in deze groep. Stuivertje wisselen en veel slipstreamen, zo verliep race twee naar de laatste ronde. Toen deed Philip een laatste poging zijn jumpstart van de 1e race recht te zetten en hij remde me uit voor de chicane. Net toen ik me wilde klaarmaken om hem terug in te halen voor de twee laatste bochten reed iemand tegen mijn achterwiel aan waardoor ik even uit balans ging en mijn inhaal actie niet meer lukt. Zo finishte ik de tweede race als vierde. Stom de fout bij mijn start maar verder een leuke en spannende race gehad. Zoals het elke keer weer verloopt, close racing, veel positie wisselen en dan kan je winnen maar soms ook minder ver vooraan eindigen.&rsquo;<br /> <br /> <br /> Volg deze activiteiten en uitslagen van deze internationale cup van jeugdrijders via de website www.250juniorcup.com. De volgende race is op 7 en 8 september in Hockenheim, Duitsland.

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

3 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago