Dit weekend vond de Grand Prix van San Marino plaats op het circuit van Misano in Itali. In plaats van de gebruikelijke twee wedstrijden in n weekend reden we met de Red Bull MotoGP Rookies Cup nu maar 1 wedstrijd, op zaterdag.
“Op de verregende vrijdag moest ik in de kwalificatie de grens opzoeken. Die heb ik ook gevonden met 2 highsiders. In de race kon ik toch weer 2 WK punten pakken na een spannende strijd. Het was weer een leuk evenement en ik ben best tevreden”.<br /> <br /> <strong>Grenzen zoeken op een natte vrijdag</strong><br /> Het regende vrijdag de hele dag, tijdens de eerste vrije training wilde ik het circuit verkennen, grip zoeken en vooral leren van andere coureurs, met name de 2e en 3e jaars Rookies. Na afloop van de training stond ik met een 2.08 als 10e tijd geklasseerd. De tandwielverhouding moesten nog wel aangepast worden zodat ik in de andere sessies de 6e versnelling ook zou kunnen benutten. Door de regen was ik behoorlijk nat geworden. Terug in de Red Bull Rookies Cup pit kon ik met hogedruk perslucht de handschoenen en het race onderpak van het overmatige vocht ontdoen. Droge kleding aan voelde goed en gaf direct moraal voor de rest van de dag. Vervolgens ben ik met mijn monteur aan de slag gegaan voor de betere set up in de volgende sessie.<br /> <br /> De tweede vrije training, rond 4 uur ’s middags, bleek dat de verandering aan de tandwielverhouding goed was, de motor liep nu op topsnelheid vergelijkbaar met de andere jongens. De grip achter was wel minder geworden. Ik kwam de pits in en met een geringe aanpassing van de veerafstelling, werd de grip iets beter maar nog steeds niet optimaal voor deze natte en glibberige baan. Ik moest op zoek naar meer tijdwinst. Die vond nadat ik in een groep kon meerijden waarbij ik van hun lijnen en rempunten wat kon opsteken. Na 30 minuten had ik mijn tijd verbeterd van 2.08 naar 2.03,4 seconden, goed voor een 11e positie op de ranglijst.<br /> <br /> Zes uur namiddag, onze kwalificatie begint en de regen stopt, maar de baan was nog erg nat. Extra lastig, want ik had nog steeds problemen met te weinig grip met de achterband. Geen keus, ik moest pushen van mezelf, want ik wilde top 9 als startpositie scoren. Moest kunnen lukken want in de vrije trainingen zat ik er bij in de buurt. In de 2e ronde al had ik een kleine highsider in bocht 10. Ik kon de motor oppakken en de pits inrijden waar de Red Bull Rookies monteurs snel kleine herstelwerkzaamheden deden. 3 minuten later kon ik al weer verder rijden en kwam ik snel weer in mijn ritme. Op zoek naar die 9e tijd, moest ik extra pushen want na de hervatting vanaf de 20e positie moest ik wat tijd goedmaken. Dat ging goed, want ik klom in 4 ronden op tot de 12e positie. En toen vond ik opnieuw mijn grens, nu in bocht 13. Met weer een highsider waarbij mijn voorrem afbrak, ik kon niet meer verder rijden. Wel jammer want de racelijn vertoonde steeds minder natte plekken.<br /> <br /> Uiteindelijk, met een tijd van 2.00,7 seconden, als 14e op de startgrid. Na 7 ronden glibberen was dit met twee schuivers mijn maximum. Ik had het geprobeerd, ben op zoek gegaan naar de grens en ben er ook over heen gegaan. Misschien had ik hier mee moeten wachten tot de laatste 2 ronden. Ik beschouw deze kwalificatie als een wijze les.
<strong>De wedstrijd op een zonnige zaterdag</strong><br /> Voorafgaand aan de wedstrijd ben ik bij de Nederlandse Moto3 coureurs Scott (Deroue) en Bryan (Schouten) langs geweest om even bij te praten en ervaringen en ideeën uit te wisselen. Altijd gezellig, nuttig en ook leuk. Beide heren hebben veel ervaring met hun Moto3 motoren en daar kan ik natuurlijk veel van leren.<br /> <br /> Voor aanvang van de wedstrijd mochten we voor de start vanuit de pits 3 ronden warm-up rijden. Tijdens deze warm-up laps mochten we niet over de start/finish maar moesten we door de pitsstraat met 60 km / uur. Ondanks die beperking was het mogelijk een klein beetje gevoel te krijgen met de ‘droog weer afstelling’. Deze afstelling was door het team ingesteld op basis van eerdere race afstellingen, want niemand had op de regenachtige vrijdag droog kunnen testen. Alle 1e jaars, ik dus ook, hadden nog geen historie op deze baan en dus ook geen setting van vorig jaar. Op wat gestuiter bij het aanremmen van een aantal korte bochten na, was de afstelling wel aardig goed gekozen door het team. Het vertrouwen in de afstelling was dus wel aanwezig en ik had zin in de race!<br /> <br /> De start nam ik dit keer met meer toeren. Ging nog niet vlekkeloos maar al wel beter. Net niet voldoende lef in de eerste paar bochten waardoor ik posities verloor en vanaf de 16e positie mezelf naar voren moest knokken. Dat lukte aardig en met een paar gedurfde inhaal acties kwam ik na 17 ronden als eerste van de groep over de finish. Ik heb toch weer een mooie strijd gehad, weer bijgeleerd en weer 2 punten voor het kampioenschap erbij. Na afloop van de wedstrijd met mijn team nagepraat en we weten waarop ik me voor de volgende race in Aragon moet focussen. Een goede kwalificatie, top 9 is opnieuw het doel. Vanaf die positie en een betere eerste ronde verwachten we de aansluiting te vinden bij de top 10 en het seizoen zo af te kunnen sluiten met een hoogste score.<br /> <strong><br /> Wildcard tijdens British Superbike Weekend 19-20-21 september</strong><br /> Ik kijk uit naar het laatste twee Red Bull MotoGP Rookies Cup races in Spanje. Daaraan voorafgaand kom ik nog op het TT Circuit van Assen in actie. Aankomend weekend tijdens het British Superbike Bike kampioenschap rij ik met een wildcard mee in de Moriwaki cup. Als uittredend Europees kampioen 2013 (in deze pre-Moto 3 klasse) zal ik met kuip aan kuip gevechten mijn eer verdedigen en strijden voor de overwinning. Liefhebbers van spectaculaire wegrace acties kan ik alleen maar aanbevelen aankomend weekend in Assen naast dik 20.000 andere toeschouwers te genieten van dit spektakel.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…