Afgelopen weekend heb ik in de Red Bull MotoGP Rookies Cup met 2 races deelgenomen aan de Grand Prix van Groot Brittanni, op het circuit van Silverstone. Een typisch Engels circuit met veel historie en een spectaculaire lay-out. Met meerdere lange rechte stukken, vloeiende maar ook hele scherpe en langzame bochten. Ik kon mijn hart weer ophalen en de KTM moto3 machine de sporen geven. En met resultaat, een 13e en 11e plek leverden mij toch weer 8 WK punten op.
<strong>Een drukke vrijdag, wisselvallige Brits weer en toch progressie</strong><br /> De eerste vrije training op Silverstone verliep goed. Ik ging de baan op met als doel zelfstandig te rijden, niet in een groep. Ik wilde zelf de baan verkennen en mijn eigen basissnelheid opbouwen. Dat lukte goed en met steeds snellere ronden kon ik de 1e vrije training met een sleepje achter een topcoureur uit de Rookies cup voltooien. Een nette 15e tijd en ik wist welke veranderingen aan de motor ik kon voorstellen aan mijn monteurs.<br /> <br /> In de tweede vrije training kwam ik met landgenoot Bo Bendsneijder de baan op. Met zijn ervaring kon ik wellicht mijn voordeel doen. Toch niet want in de 2e ronde al begon het licht te regenen waardoor het tempo terugviel. In de 4e ronde moesten we wel naar binnen, de baan werd op slicks te glad. Vervolgens heeft mijn vader snel de wielen gewisseld en kon ik met regenbanden de training vervolgen. We hadden beter gewoon 5 minuten kunnen wachten, want de regen was alweer opgehouden. 5900 meter later was de baan alweer droog. De rest van de sessie hebben we dus met regenbanden op een droge baan gereden waardoor we min of meer een verloren training hadden.<br /> <br /> In de kwalificatie, die zelfde middag om 6 uur, had ik de tactiek om in de eerste helft van de sessie alleen te rijden. Met als focus de veranderingen van rempunten en lijnen uit te proberen op basis van de gewijzigde setting van de motorfiets. In de tweede helft van de sessie proberen een slipstream mee te pakken. De volgorde veranderde gedurende de sessie, want al na drie ronden reed ik achter 2 goede coureurs aan. Afkijken en ze volgen. Dat gaf me net die extra flow wat tot een 12e tijd resulteerde. Van een aantal rijders, die normaal voor mij rijden in de race, kon ik het tempo nu goed volgen. Mijn ultieme poging tot een nog snellere tijd in de laatste ronde mislukte omdat ik een rempunt miste in de laatste bocht. Met de 12e startpositie en weer een verbeterde afstelling van de motor op aan het einde van deze lange trainingsdag waren we als team toch wel tevreden. Deze startpositie bood mij ruimte voor een mooie strijd en punten, in beide races.<br /> <br /> <strong>De wedstrijden op Zaterdag en Zondag</strong><br /> De eerste race begon goed en in mijn jacht naar voren miste ik een schakelmoment waardoor ik de aansluiting met de kop groep verloor. Dan zit je zomaar in de groep die strijd voor de 14e positie. Volop strijd en wisseling van kopposities maar na 4 rondjes werd het gevaarlijk glad door regenval. Race control wilde geen risico nemen, dus werd de rode vlag gezwaaid en de race stil gelegd.<br /> Vervolgens in de pits aangekomen hield het weer op met regenen. Snel de bandenwarmers op de aggregaat aangesloten en rond de banen gelegd. Na 5 minuten kregen we het bord te zien ‘restart race, 5 laps, slicks’.<br /> <br /> In plaats van de 12e positie moest ik nu vanaf de 14e positie de sprintrace over 5 ronden hervatten. Gebrand om die verloren plekken goed te maken verloor ik bijna de macht over de machine op het lange rechte stuk waardoor ik van het gas af moest. Groep er vandoor en ik mocht aansluiten bij de groep erachter. Nederland tegen Frankrijk werd het toen, ik streed tegen drie Franse coureurs. Veel aan kop gereden maar in de laatste bocht bij het aanremmen kwam een Fransman mij voorbij. Ondanks mijn poging weer voorbij te komen, kwam ik een fractie tekort. Op 0,04 sec achter de 12e man, 3 punten voor het kampioenschap erbij. Een wisselvallige race, maar wel met veel strijd en een verbetering van mijn snelste ronde. De gewenste wijziging aan de motorafstelling doorgegeven om meer controle op dit snelle circuit te kunnen houden. <p>Bij de start van de tweede race kwam ik slecht van mijn plek waardoor ik één positie verloor. Tevens moest ik wennen aan de nieuwe afstelling, dit koste me drie ronden wat extra tijd, ik moest duidelijk wennen aan de nieuwe afstelling. Maar de motor was er wel stabieler op geworden in de snelle bochten. Nu kon ik echt pushen en goed in mijn ritme komen. Gedurende de race kon ik naar voren rijden, het gat dichten en jongens inhalen. Dit bracht me in de groep van 6 coureurs strijdend om de 11e positie. Een leuke strijd in die groep waarin ik vaak op kop heb gereden. Tijdens de race was ik mijn tactiek voor de laatste ronden aan het bepalen. Maar dit gaat toch altijd weer anders. In de laatste ronde lag ik op het laatste rechte stuk voor de finish met nog twee bochten te gaan op positie 12. Een inschattingsfoutje en mijn achterstand werd iets groter. Net genoeg om juist een extra vroege acceleratie in te zetten en maximaal profijt te halen uit de slipstream voor een strakke uitrem manoeuvre. Op het laatste rechte stuk richting de finish kon ik de achtervolgende groep van 5 coureurs voorblijven en finishen als eerste van de groep. P11 en 5 punten erbij.</p>
<strong>Red Bull Crew en ikzelf tevreden dankzij de stijgende lijn</strong><br /> Ik ben blij met de geboekte resultaten in Silverstone en de progressie die we als team gemaakt hebben dit weekend. Een stijgende lijn die ook de Red Bull MotoGP Rookies Cup crew is opgevallen. Dat kreeg ik te horen in mijn 10 minuten gesprek tijdens de ‘mid-season talk’ sessies.<br /> <br /> Daarnaast ben ik ook erg tevreden dat ik dit weekend opnieuw 8 punten heb gescoord, een evenaring van mijn beste puntenscore in de Red Bull MotoGP Rookies Cup. De volgende race is over twee weken in Italië op 12 en 13 september op het circuit van Misano. Hier wil ik opnieuw een stapje vooruit maken en de strijd aangaan voor een top 10 klassering.<br /> <br /> Het daarop volgende weekend, op 19-21 september, zal ik als regerend Europees kampioen (2013) in de Moriwaki klasse, als gastrijder deelnemen tijdens het British Superbike event op het TT Circuit in Assen. Meer informatie over het BSB evenement in Assen in mijn komende nieuwsbrief.