Na het kampioen worden in de Moriwaki 250cc klasse is wegracer Robert Schotman ook door de selectie van de Red Bul Rookies cup uitgekozen om als vaste deelnemer in deze prestigieuze cup in 2014 deel te nemen.
De Red Bull MotoGP Rookies Cup wordt gezien als dé opstapklasse voor de Moto3. Doe je het hier goed, dan is de kans groot dat je in de Moto3 terecht komt. Het is een wereldkampioenschap met 24 rijders uit 12 nationaliteiten. Er wordt geracet op KTM Moto3 250cc machines en op circuits in Europa en Amerika. <br /> <br /> <strong>En Robert, je gaat dat samen doen met Bo Bendsneijder?</strong><br /> ‘Mijn vader en ik kennen Bo en zijn vader Steven al 7 jaar, we zijn oude racemaatjes. Vele jaren hebben we met elkaar getraind en races uitgevochten, samen met Livio Loi. Daardoor hebben we elkaar sterker gemaakt. We hebben daar nog steeds hele leuke herinneringen aan. Daarom ook was het vanzelfsprekend om hun te benaderen met de vraag zullen we samen reizen en deze uitdaging aangaan op het Monteblanco circuit in Zuid Spanje. Met een Ryanair vlucht via Eindhoven, werd het wel een nachtelijk ervaring want pas om 2 uur zag ik eindelijk het bed in mijn hotel’. <p > </p> <p><strong>Geen goed begin van de selectiedag dus?</strong><br /> ‘Nou dat viel gelukkig mee omdat we nog een rustdag hadden op woensdag voordat wij Nederlanders op donderdag moesten aantreden. Met alleen het inschrijven die woensdag was uitslapen mogelijk. We zijn zelfs naar het strand geweest en hebben in de zee gezwommen, het was mooi weer tenslotte en de hele dag op het circuit hangen is dan toch minder interessant.’</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><strong>5 Nederlanders door naar de 2e selectie dag om hun kunnen weer te tonen, dat is wel uniek toch?</strong><br /> 2 jaar geleden ben ik al eens geweest bij de RedBullselectie en toen viel ik de 1e dag gelijk af. Niet zo’n wonder ook want ik had nog nooit op een grote baan of motor gereden. Daarom heb ik toen besloten eerst 2 jaar te oefenen alvorens me weer in te schrijven. Nu zouden we ook meer kans hebben omdat Scott Deroue de Rookies cup zou gaan verlaten en we hoopten dat er wel weer een Nederlander in zou mogen terug komen. Tja en met mij dachten dus nog 4 Nederlanders er zo over. Rijders waarmee ik al de nodige meters samen heb gereden, dus dat was wel leuk. Dat we alle 5 door waren zegt dus wel iets over het niveau van de NSF en Moriwaki cup en daarmee van de rijders die daarin aan de top meedraaien. En wat nog veel prettiger was, niemand hoefde dus teleurgesteld de 2e dag aan de kant te blijven, we hadden allemaal evenveel kans om ons te bewijzen en uitgekozen te worden. Dat maakte de 2e dag wel gezelliger samen.’</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><strong>Jij extra blij zeker omdat je pech had op je 1e dag?</strong><br /> ‘Ja ik moet wel eerlijk zijn, ik race al 9 jaar maar altijd op 4-takt motoren. Daarom moest ik erg wennen aan de Red Bull 2 takt motor, een metrakit 125cc. Vooral op het gas gaan was anders aangezien zo’n 2 takt motor veel venijniger is. Toch kwam ik redelijk goed in mijn ritme en wist ik lekker te rijden op een wel hele saaie baanlay-out die 1e dag. Na een gezonde lunch en lang wachten door naar de 2e sessie. Die begon ik gelijk een stuk beter. Ik reed mijn derde rondje al sneller dan in mijn eerste sessie. Daarna begon mijn motor echter in te houden. Ik kwam dus de pits in en vertelde dit tegen de monteurs in mijn beste Engels. “Ga nog maar even terug de baan op, dan luisteren wij als je op het recht stuk doorkomt” was hun reactie. Zo gezegd zo gedaan. Maar opnieuw de baan op merkte ik dat de motor ook meer hobbelde bij het remmen en dat hij ook meer afremde dan eerder, als ik van het gas af ging. Ik ging na 2 rondjes dus weer de pits in en meldde “ik denk dat de achterrem aanloopt”. Ik kreeg gelukkig een andere motor en net toen ik daarop wilde plaatsnemen zag ik rook van de achterzijde van mijn oude motor komen. Er moest dus wel iets aan de hand geweest zijn wat niet goed was. Maar de tijd verstreek en ik kon nog maar 1 rondje rijden toen ik de vlag, einde sessie, gezwaaid kreeg. Teleurstellend maar ik kon er niets aan doen dus bleef ik rustig en moest wachten op het verlossende nieuws ’s avond. En ja hoor ik kreeg die herkansing dankzij een uitnodiging voor deelname aan de 2e selectie dag.’</p>
<p><strong>Bondscoach Barry Veneman was er ook, heeft die genoten denk je?</strong><br /> ‘Ja voor zover ik het kon merken wel. Logisch ook want als alle 5 rijders door mogen is dat in ieder geval een teken dat het niveau van de nieuwe generatie jeugdrijders toch in verhouding goed is. Nadat de rijders voor de 2e selectie dag bekend waren gemaakt is ook de nieuwe lay-out gepresenteerd. Samen met Barry zijn we over de baan gelopen en heb ik vele tips gekregen die ik tijdens die 1e sessie vrijdags zou kunnen uitproberen. Daarna zijn we allemaal terug gegaan naar ons hotel, eten en op tijd slapen want er moest gescoord worden de volgende dag.’</p> <p><br /> </p> <p><strong>Op van de zenuwen neem ik aan die 2e selectiedag?</strong><br /> ‘Beetje gezonde spanning, maar niet dat het mij dwars zat. Ik had er zin en vertrouwen in. Mijn 1e sessie ging ook erg goed. Het rijden met de 2-takt ging al veel beter en de baan was nu veel leuker. Hij was technischer en met veel meer uitdaging. Na de sessie vond ik zelf een paar verbeterpuntjes voor de laatste sessie. Die met Barry doorgenomen tijdens de heerlijke en gezonde lunch en zo kwamen we toch nog weer op nieuwe mogelijkheden uit. De finale sessie ging net als de ochtend heel goed. Ik mocht als 1e de baan op en kon ongehinderd mijn dingen doen en uitproberen. Na 3 ronden ging ik al weer sneller als in de 1e sessie. Wel was de grip minder en er was meer wind. De laatste 5 rondjes ging ik iedere ronde steeds een tiende sneller. Ik was tevreden.’</p> <p><br /> </p> <p><strong>Nagels bijten of hoe ben je de tijd doorgekomen tot het verlossende woord?</strong><br /> ‘ Ik was gewoon blij met mijn prestatie van die middag en heb even lekker gedoucht om vervolgens met de andere rijders wat te ‘chillen’ en tot ruim 18.00 uur te wachten om te vernemen of Peter Clifford en zijn RedBullRookies selectie team hetzelfde dachten over mijn optreden. Pas toen Peter voor de groep ging staan voelde ik me meer gespannen. Bo had ook super gereden en tja wij dachten dat er maar 1 rijder vanuit Nederland door zou gaan en daarvoor had Bo de beste papieren wel afgegeven naar mijn idee. In een overvolle zaal met ultra gespannen rijders en hun ouders meldde Peter de 1e rijder die in 2014 gaat meedoen: Bo Bendsneijder. Ik was blij voor hem maar na nog 9 andere namen voelde ik teleurstelling opkomen bij mezelf, ik dacht toen, balen zeg, ik zit er niet bij. Je kunt je misschien wel voorstellen hoe blij ik was toen ik toch nog mijn naam hoorde, als één na laatste rijder pas. Dus des te groter was mijn blijdschap dat ik toch bij de selectie groep van 12 rijders hoorde. Dat kan je ook goed zien op de foto hierboven. Ik wil nog iedereen bedanken die mij de afgelopen 9 jaren geholpen heeft om mijn jongensdroom weer een stap verder te brengen. Ik blijf mijn best doen en probeer in de top 9 te eindigen in de Red Bull Rookies cup 2014.’<br /> <br /> </p>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…