Home Teams Teams: Schotman geniet van een verassend en leerzaam Brno weekend

Teams: Schotman geniet van een verassend en leerzaam Brno weekend

0

Na een lange GP zomerstop (waarin ik nog een overwinning heb behaald met een wildcard deelname in de ADAC KTM Junior Cup) was het afgelopen weekend dan eindelijk zover, het 2e gedeelte Red Bull MotoGP Rookies Cup seizoen ging van start. De Grand Prix van Tsjechi‘ stond op het programma op het circuit van Brno. Met twee keer WK punten zijn de races in Brno succesvol geweest.

<strong>Nieuw circuit:</strong><br /> Opnieuw bezochten we een GP-circuit die voor mij met de KTM Moto3 racemotor nieuw is. Mijn eerste indruk was zeer positief. Wat direct opvalt is dat de baan erg breed is, veel breder dan andere banen, waardoor er veel verschillende lijnen te rijden zijn. Het duurt dus langer om de ideale lijn te vinden en omdat de bochten veel ruimer zijn kun je meer snelheid de bocht mee innemen. Brno kenmerkt naast een hoge snelheid ook veel hoogteverschil. Bijna de gehele baan daalt af naar beneden tot aan het einde, daar gaat de baan dan weer zeer steil omhoog. Door deze variatie in hoogte wordt de baan nog uitdagender en is slipstreamen, juist voor de start/finishlijn, belangrijk.<br /> <br /> <strong>Veel geleerd dankzij waardevolle tips:</strong><br /> Dankzij de medewerking van het CIP (Moto3) team, waarbij teamleden als spotters naast de baan stonden om verbeteringen te ontdekken, &nbsp;hebben ze mij tijdens mijn trainingen gewezen dat ik bij het ingaan van enkele bochten fractioneel later moet remmen en een beetje de bocht in moet blijven remmen. Hierdoor kan ik daarna gelijk op het gas, om zo sneller de bocht uit te accelereren. &nbsp;Op deze manier hobbelt de motor minder en kan ik later remmen. Daarnaast kreeg ik van KNMV bondscoach, Barry Veneman nog de tip dat ik soms beter een fractie later op het gas kan gaan maar in &eacute;&eacute;n keer het gas opendraaien, dan al vroeg in de bocht half-gas houden. &nbsp;Hierdoor trekt de motor sneller op en verplaatst deze zich niet te snel naar de buitenkant, van de baan af zeg maar. Waardevolle tips die ik in de kwalificatie en races toegepast heb.<br /> <br /> <strong>Verbeteren afstelling motor:</strong><br /> Met de vaste WP-veringsspecialisten van onze Red Bull Rookies cup is verder gewerkt aan de afstelling van de aan mij toegewezen KTM motor. Ik heb namelijk vaak dat de voorkant van de motor stuitert (chatter). Om dat effect te verminderen heb ik mijn rijstijl aangepast. Harder en later remmen met de voorrem. De achterrem er bij gebruiken. Meer gewicht naar voren op de voorvork brengen door een andere lichaamshouding. Dat werkte tijdens de kwalifcatietraining goed. Dat was aanleiding voor de WP mannen om de afstelling van de voorvork te verfijnen. Ze verzekerden me dat ik in plaats van een stuiterende voorband een voorband zou voelen met grip door de bochten. Hiermee kon ik inderdaad strakker insturen en harder door de bocht gaan, een hele verbetering dus.<br /> <br /> <strong>Een weekend vol verassingen:</strong><br /> De eerste vrije training moesten we de gereviseerde motoren inrijden. Dit betekende dat we de eerste 3 ronden maar tot 8.000 toeren mochten optrekken en daarna 4 rondjes tot 10.000 toeren. Normaal gesproken gaan we tot ruim 12.000 toeren dus we moesten nu veel eerder opschakelen waardoor de motor veel minder hard op trok. Misschien was ik de enige die snel opschakelde en op toeren rondreed, maar zeker was ik de enige die in racehouding, plat achter de kuip liggend, over het circuit ging en daardoor 8 ronden aan kop lag met de snelste rondetijden. Mijn vader werd vrij enthousiast met het pitbord langs de pitmuur, wel een leuke ervaring. Daarna mochten we wel volgas en toen zakte ik wel iets terug op de ranglijst. Na de twee vrije trainingen sloten we de vrijdagmiddag af met onze kwalificatie. Hierin kwam ik goed in mijn ritme en scoorde mooie rondetijden op dit bijzondere circuit. In mijn aller laatste ronde reed er een mede Rookie rijder 30 meter voor me. Daarop jagend reed ik mijn snelste ronde. Met deze tijd mocht ik als 15e starten op 2 seconden van de pole-position. De positie doet het wellicht niet vermoeden maar ik was tevreden met mijn tijd aangezien ik slechts een halve seconde achterstand had op de top 10. En er waren punten voor verbetering. Daardoor vertrouwde ik erop dat ik in de races verder naar voren zou kunnen komen. En dat vertrouwen werd gedeeld met mijn coaches en de Nederlandse fans in Brno aanwezig. Daaronder ook een rijder uit de RACE-KIDS motorsport Rookies klasse. Altijd leuk natuurlijk om support te krijgen van Nederlandse fans en ze een kijkje te geven in de keuken van de Red Bull MotoGP Rookies Cup met coureurs vanuit heel de wereld in de leeftijdscategorie van 13-18 jaar.

<strong>De wedstrijden</strong><br /> De eerste race op zaterdag was door het weer een absolute tombola. Toen we op de grid stonden (met slicks) begon het te spetteren dus moest iedereen de pits in. Vervolgens leek het toch droog te blijven, dus gingen we weer naar de grid. Daar aangekomen begon het toch echt te regenen waardoor er op de grid werd gewisseld naar regen banden. De race werd door deze twee wissel acties ingekort van 14 naar 9 ronden, en verreden als &ldquo;wet race&rdquo;. Bij de start was echter al gelijk duidelijk dat de baan helemaal droog zou worden. Met regenbanden op een droge baan was iets nieuws voor mij. Als snel bleek dat je veel minder grip hebt de banden te warm worden, aanvoelen als &lsquo;lek&rsquo;. Ondanks deze condities wist ik goed om te gaan met de omstandigheden, mijn start was goed waardoor ik naar positie 10 klom in de 1e doorkomst. Tijdens de race ging het heel goed en reed ik regelmatig vooraan mee in de groep die knokte voor plek 11 tot 17. In de laatste ronde lag ik 12e maar werd ingehaald. Toen ik vervolgens de tegenaanval plaatste in de laatste bocht mislukte mijn inhaal manoeuvre omdat de deur ruw werd dichtgegooid. Ik moest hierdoor even van het gas af waardoor twee andere rijders sneller bocht uit accelereerden en voorbij konden komen. Daardoor finishte ik deze spannende race als 15e.<br /> <br /> <strong>Op zondag werd de tweede race verreden onder droge omstandigheden.</strong><br /> Mijn start was solide echter reed ik de eerste paar ronden enigszins verkrampt rond. In mijn hoofd zat de gedachte &lsquo;het groepje waar ik achteraan rijd mag niet ontsnappen&rsquo;. In plaats van met te focussen op wat ik kan, racen. Hierdoor verloor ik de aansluiting met de groep en reed ik samen met een Franse rijder voor de 16e plek. Een Italiaanse rijder kwam van achter naar ons toe te rijden. Eenmaal voorbij aan ons wist de Italiaan een gat te slaan met ons. Ik wilde hem absoluut niet laten wegrijden en werd kwaad (op de fransman, maar eigenlijk op mijzelf dat ik niet in mijn ritme wist te komen). Met nu wel de focus op mijn eigen kunnen, kon vrij gemakkelijk het gat naar de Italiaan dichtrijden en de Fransman lossen. Ik had eindelijk mijn ritme te pakken, waardoor de Italiaan en ik in een mooie strijd de laatste twee ronden konden racen. We streden voor P14 waarbij ik op 30 duizendste van een seconde de strijd van hem verloor. De rondetijden waren ook beter dus het kan!<br /> <br /> Op de terugweg tijd genoeg voor evaluatie. De afstelling van de motor was goed en de rondetijden dichter bij de kopgroep dan ooit, zonder slipstream. Progressie dus. Daarnaast was het natuurlijk prettig om in beide races voor de punten te knokken. Ik ben in beide races als P15 gefinisht, heb hierin gestreden, geleerd en ook punten gehaald. Ik wil uiteindelijk meer en heb dit weekend weer gezien dat er nog zeker ruimte voor verbetering is.<br /> <br /> 30 en 31 augustus zijn we in Silverstone voor de Grand Prix van Engeland, hier hoop ik uiteraard mijn progressie door te zetten en ga ik voor een mooie klassering in de punten! Kom gerust kijken en meegenieten, SportTravel biedt er mooie arrangementen voor aan.