Home Teams Teams: Schotman 2e in race Žn kampioenschap van de Moriwaki 250 Junior Cup

Teams: Schotman 2e in race Žn kampioenschap van de Moriwaki 250 Junior Cup

0

Hockenheim 7 september, het weer: Nederlands, nat, droog en zon en de 1e racedag van de Moriwaki 250cc junior cup waarbij Robert na een hevige strijd net tweede wist te worden.

<p>Zaterdagochtend 7 september werden we wakker met het geluid van stromende regen. Het was serieus nat en dat beloofde weer de nodige uitdagingen voor de FP, kwalificaties en 1e race die zaterdag. Met 9.00 uur op de klok en vele plassen op het circuit gewoon de vrije training starten.</p> <p><br /> </p> Blijft toch altijd weer een uitdaging met een regenband voor en intermediate achter of niet?<br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&lsquo;Tijdens een trackday had ik ook al een keer de hele lange baan gereden dus op de kleine aanpassing omdat we nu de IDM lay-out reden na, hoefde ik me niet al te veel de baan bezig te houden. Ik kon me gelijk focussen op het rijden in deze natte omstandigheden zelf. Ik begon rustig aan maar kreeg al snel meer vertrouwen. Ik ging iedere rondje harder en er een goed gevoel bij. Na een tijdje reed ik samen met Thomas. Hij rijdt altijd top 5 als de baan echt nat is.&rsquo;</blockquote> <p><br /> </p> <p>De weergoden leken de jonge rijders goed gezind. Na afloop van de sessie begon de zon te schijnen. De baan droogde snel op voor de eerste kwalificatie. Een droog spoor, altijd verrassend niet?</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&lsquo;Ik begon de sessie erg goed, ik zag Karlo een stuk voor me rijden en probeerde daar naar toe te rijden. In de 4e rondje crashte hij. Ook ik verloor de achterkant bijna en besloot daarom iets zorgvuldiger te rijden in de nog natte bochten. Ik had echter niet het gevoel dat ik veel langzamer dan de rest ging aangezien die mij niet inhaalden. Een 6e positie als resultaat, niet verkeerd als je naar de breedte van het droge spoor kijkt. De beste van al mijn lichte klasgenoten en dat gaf me een goed gevoel. In de tweede kwalificatie was het droog. Ik reed in mijn eentje en kwam goed in mijn ritme. Ik kon redelijk constant op mijn hardst rijden. Dit resulteerde in een 6e plaats 0,7 seconde achter de sterk rijdende polesitter, Angelo.&rsquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Veelal worden er twee races verreden tijdens een Moriwaki cup evenement. Ook in Hockenheim waar dit weekeinde onder leiding van Bike Promotion. Zaterdag &nbsp;einde van de middag na vijven, de eerste race. Iedereen weer scherp en Robert vanaf de 2e startrij op jacht naar de overwinning. Want om nog een kans te maken om het gat te dichten naar de leider in het kampioenschap was dat zijn doel. In een stralende zon verreden, verliep de race ook volgens plan Robert?</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&lsquo;Ik wist dat om te kunnen winnen, ik gelijk bij de kopman moest zitten. De start en de eerste bocht moesten dus goed gaan. Dat lukte ook volgens plan. In de eerste bocht lag ik vierde en in de tweede bocht lag ik al tweede achter Angelo, kwestie van later remmen en de juiste lijnen kiezen. Doordat ik echter wel eerst van de 6e naar de 2e positie moest doorstoten, rijders uitremmen, liep de kopman een seconde weg waardoor ik geen gebruik kon maken van een slipstream om het gat helemaal te dichten. De afstand bleef constant. Die werd pas groter doordat ik vanuit mijn slipstream werd ingehaald. En daarna in de strijd onderling verloren we tijd. Zo werd de voorsprong groter tot wel 4 seconden. We konden die voorsprong niet meer dicht rijden. Dan maar een spannende race rijden met de groep. Doordat we elkaar bleven inhalen groeide de groep tot wel 8 rijders. Van die groep remde ik voor iedere bocht het laatste, dus als iemand me op het rechte stuk inhaalde kon ik hem meestal voor de bocht alweer uitremmen. Die strijd werd heftiger en zelfs zo op scherp, dat Philip tegen mij aan reed en in de grindbak kwam en uiteindelijk omviel. Ook Dario kwam daardoor van zijn lijn en even in het gras, maar kon zijn race weer vervolgen. Zo komen we allemaal wel een keer aan de beurt omdat we echt close racen en dan kan je soms niet snel genoeg reageren want dan ben je al voorbij met die snelheden. Maar gelukkig niemand gewond, hooguit wat teleurgesteld. In de laatste ronde lag ik vooraan het groepje drie bochten voor de finishlijn. Met extra gas en niet te veel ruimte weggeven werd ik niet meer ingehaald en ging als eerste van de strijdende groep &nbsp;van 5 man over de streep. Zoals je kunt zien op de foto, ik ben #9, close racing want 5 man passeert de lijn binnen 0,3 seconden. Zo vechten we vaker dit seizoen voor de punten. Maar ik heb er weer 20 bij. Ok&eacute; heb wel niet het gat naar de kopman gedicht, maar ik ben tevreden met de uitslag 2e van de 20 rijders. Ik ben blij omdat ik zelf vind dat ik een goede en vooral leuke race gereden heb.&rsquo;</p> </blockquote>

<p>Dus in Istanbul komend weekeinde je kans benutten om de titel in het kampioenschap te grijpen?</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Tja, kansen. Die moet ik ook leren optimaal te benutten. Mijn coach zegt altijd, je bent nog maar 14 jaar Robert, je kunt nog zoveel leren van betere rijders, maar niet in &eacute;&eacute;n racejaar. Ik heb al weer veel bijgeleerd dit seizoen. We leren in de junior cup van elkaar. Maar de anderen worden ook beter. Ik sta 2e in het kampioenschap en daar zijn echt tevreden mee. Uiteraard zal ik mijn best doen in Istanbul, maar dat zal Angelo ook doen."</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Een uur na de zeer natte warm-up zondag ochtend zou de tweede race van de Moriwaki 250 junior cup nog gereden worden maar door een olie spoor over de gehele baan, die net voor hun race was ontstaan, konden ze die niet meer rijden. De volgende race vindt plaats in het warme Turkije tijdens het World Superbike weekend. Volg de resultaten van de cuprijders via hun website www.250juniorcup.com<br /> <br /> </p>