Robert Schotman is een week naar Spanje gegaan om met de Moriwaki op Almeria en Navarra te trainen en helemaal fit te zijn voor komend seizoen in de Red Bull MotoGP Rookies Cup.
<blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">‘We gingen eerst 2 dagen in Cartagena trainen en daarna 2 dagen in Almeria. Op de heenweg leek het echter geen goede voorjaarstraining te worden want we reden vanaf Zuid-Frankrijk tot 100 km voor de baan door de stromende regen. Toen we er waren was het echter droog dus de volgende dag konden we gewoon van start gaan.’</blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> </blockquote> <p><strong>Dat was zeker wel weer wennen na bijna een half jaar niet gereden te hebben?<br /> </strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>‘Afgezien van het minibiken op binnenbanen had ik inderdaad een hele tijd niet gereden. Ik had na de eerste sessie dus ook wel even spierpijn in mijn bekken. Dit was gelukkig maar van korte duur dus ik kon me al snel volledig focussen op de baan. Cartagena is een mooie technische baan met een beetje hoogteverschil. Het is een hele leuke baan om te rijden met de Moriwaki. We hadden echter een technisch probleem met een van de twee motoren. Met wat advies via de telefoon kwamen we achter de oorzaak en dus konden we dat herstellen en er de 2e dag volop mee trainen. Ik ben ook erg blij dat ik afgelopen winter veel aan conditie training heb gedaan want ik kan 8 sessie van 20 minuten nu veel beter volhouden.’</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p><strong>Heb je de tweede dag nog iets bijzonders gedaan om je voor te bereiden op komend seizoen of om een nog snellere tijd te zetten?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>‘Ik wist door het uitproberen van een aantal nieuwe racelijnen nog een halve seconde van mijn tijd af te snoepen. In de middag was de achterband echter bijna op. Hierdoor begon de motor in sommige bochten iets te driften. We besloten deze band erop te laten zo dat ik nog meer kon oefenen en gevoel krijgen met een bijna versleten achterband. Het is echt een super gevoel om driftend een bocht uit te komen en ik voelde me net een MotoGP rijder. Een hele coole ervaring.’</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p><strong>Na de tweede dag in Cartagena werd er richting Almeria gereisd. Was dit een totaal andere baan of leek deze veel op Cartagena?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>‘Almeria is een hele andere baan. Het is een hele snelle en brede baan vergeleken met de banen waar ik tot nu toe op heb gereden. Het is niet de meest technische baan voor de Moriwaki omdat er niet heel veel variatie in de bochten zit, allemaal snelle 90 graden bochten. Ik had nog niet eerder op zo’n snelle en brede baan gereden dus dat was wennen. Waar je normaal gesproken al buiten de baan zit, houd je nu nog een meter over aan de buitenkant. Na 2 sessies ging dat echter goed dus ik ging wat nieuwe lijnen uitproberen. Samen met de vering afstelling van de motor had ik hier heel de dag voor nodig.’</p> </blockquote> <p> </p> <div><br /> </div>
<p><strong>Als de baan niet zo technisch is voor een Moriwaki, wat heb je dan de tweede dag allemaal gedaan?<br /> </strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>‘Aan het einde van de 1e dag was de on-board camera gemonteerd. Die hebben we bekeken en daarop zagen we dat er nog ruimte over was bij zowel het ingaan als het uitkomen van de bocht. We zagen dat ik met mijn knie over de curbs aan de binnenkant ging, maar dat mijn voorwiel nog een halve meter van de witte lijn verwijderd was. Omdat je met je hoofd en lichaam heel ver over de curbs hangt voordat de band bij de witte lijn zit, was dat echt even wennen. Dat heb ik moeten uitproberen, en daarmee ben ik dag twee bezig geweest. Richting het einde van de dag had ik ruimte op de baan en kon ik continue snel rondgaan. Uiteindelijk was ik hierdoor een seconde sneller dan de dag hiervoor. Ik was nu zelfs sneller dan een Spaanse Moto3 rijder wat een heel goed gevoel gaf.’</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Robert traint vanaf 10 maart weer in Spanje en sluit dit voorjaar af tijdens de KNMV voorjaarstraining in Navarra met andere Moriwaki en Moto3 coureurs. Wil je een snel rondje meerijden op de Moriwaki op Almeria?</p> <p><br /> </p> <iframe width="468" height="315" src="//www.youtube.com/embed/ZthCJHmBnNc" frameborder="0"></iframe>