Categories: Teams

Teams: Robert Schotman: ‘Ervaring krijg je door te leren’

Laat ik maar met de deur in huis vallen: ÒIk kijk teleurgesteld terug op de Red Bull Rookies race van Mugello.Ó Dat heeft niet zo zeer met het resultaat op zich te maken, maar wel hoe dat tot stand is gekomen. Want als je in de race twee seconden langzamer rijdt dan in de vrije training, dan mag je niet tevreden zijn.

<p>De wedstrijd was ook al geen succes getuige de zeventiende plek. Maar&hellip;.want er is altijd een maar&hellip;.Maar, ik heb weer veel geleerd en dat is ook een van de doelstellingen in de Red Bull MotoGP Rookies Cup.</p> <br /> Mugello vind ik een leuk circuit, het is snel en je moet een groot hart hebben om tot goede prestaties te komen. Dat hoor je om je heen en ik heb het aan de lijve ondervonden. <p>&nbsp; </p> <p>Het weekend begon voor mij met een goede eerste training. De tweede training verliep minder, mede omdat ik voor het eerst met deze motor in natte omstandigheden moest rijden. Tijdens de kwalificatie had ik beduidend meer grip en ik reed in een goed groepje met een goed tempo. Doordat de motor te warm werd moest ik de pits in, maar ik kon daarna het tempo weer goed oppakken. Ook kon ik een slipstream vinden en dat resulteerde in de twaalfde tijd. Dat ik daar erg tevreden mee was moge duidelijke zijn, te meer ik voor het eerst op deze baan en op deze motor in de regen reed.</p>

<p>De race waar ik me veel van had voorgesteld begon voor mij slecht. Na de opwarmronde kwam ik als een van de eersten aan op de starting grid waar nog niemand klaar stond. Door niet goed op te letten, ging ik op de verkeerde rij staan. Het was Bo (Bendsneyder) die me dat duidelijk maakte en toen ik ietwat gehaast mijn juiste plek wilde innemen, liet ik de koppeling te snel opkomen waardoor de motor afsloeg. Het kan overigens ook een gevolg zijn van het feit, dat de versnellingsbak was aangepast om een langere eerste versnelling te realiseren. Ik had de koppeling veel meer moeten laten slippen. Al met al kon ik hardlopend naar de pitstraat om daar de motor te laten starten en vervolgens pas met de race te kunnen aanvangen met een halve ronde achterstand. De ellende hield voor mij niet op omdat de afstelling van de motor niet goed was. Dit is ook wel te verklaren want we hadden alleen tijdens de vrije training op een droge baan gereden. Daarna hadden we de tweede vrije training in de regen en de kwalificatie op een natte baan afgewerkt. De motor was waarschijnlijk anders afgesteld dan in de vrije training. Maar ook dat hoort bij de Red Bull Rookies Cup, we mogen er zelf niets aan veranderen. Hierdoor was ik tijdens de race per ronde twee seconden langzamer dan in de vrije training en kon ik deze alleen nog maar uitrijden. Uiteraard was en ben ik heel teleurgesteld, maar zoals gezegd ik heb er wel weer van geleerd.</p>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago