Afgelopen weekend heb ik in Assen deelgenomen met een wildcard tijdens het IDM weekend in de ADAC Junior Cup. Ter promotie van de nieuwe betaalbare Nederlandse raceklasse, de KTM RC390 Cup welke in 2015 van start gaat, hebben KTM Nederland en VosOss (van Nederlandse wegrace topper Arie Vos) deze wildcard mede mogelijk gemaakt.
Bij de ADAC Junior Cup rijd je op een van de motoren beschikbaar gesteld door de organisatie. Arie Vos wilde geen risico’s nemen en heeft gelijk de mannen van de WP vering erbij gehaald om de motor optimaal af te stellen. Dat hebben ze goed gedaan want tijdens de vrije training had ik gelijk een goed gevoel met de motor. Hierna we hebben we bijna niets meer aan de motor hoeven veranderen. Direct reed ik goede tijden en ik stond aan het einde van de vrije training op de tweede positie. Hiermee waren we tevreden want de andere coureurs rijden toch al het gehele seizoen met deze motor.<br /> <br /> De eerste kwalificatie begon op een natte baan en met zeer harde wind. Ik bouwde de sessie rustig op omdat ik nog nooit met deze motor en banden in de regen had gereden. Gedurende de sessie kwam ik steeds beter in mijn ritme en de baan werd steeds droger dus ik kwam steeds verder naar voren in de ranglijst. Met nog een minuut of 5 te gaan wist ik de eerste plek te veroveren, deze tijd op de half natte baan was zelfs nog een seconde sneller dan de nummer 2!<br /> <br /> Voor aanvang van de tweede kwalificatie was de baan helemaal opgedroogd en werd er veel harder gereden dan in de eerste kwalificatie. Mijn snelheid zat er direct goed in en ik stond heel lang op de eerste plek totdat ik de pits in kwam voor een kleine verandering aan de bandenspanning. Toen ik weer de baan op reed lag ik op de derde positie. Vervolgens had ik in de eerste sector de snelste tijd gezet toen het begon te regenen. Niemand kon daarna zijn tijd nog verbeteren en dus mocht ik de race als derde starten. Ik stond op de eerste rij en er had een snellere rondetijd in gezeten dus ik was tevreden en keek uit met vertrouwen naar de race.
Mijn start van de race was goed, ik kon direct een positie winnen en ik ging als tweede de eerste bocht in. Degene die voor mij zat, Tim Georgi (leider in het kampioenschap), en ik konden gelijk een gaatje slaan met de rest van het veld. Tim Georgi, waarmee ik in strijd was, was een stuk kleiner en lichter dan ik waardoor hij harder kon accelereren uit de bochten en die snelheid meenam op de rechte stukken. Gelukkig zat ik heel dicht achter Georgi en kon hem dus heel de baan volgen en goed slipstreamen. In de bochten kon ik er goed bij blijven en hem soms ook inhalen om vervolgens op de rechte stukken weer ingehaald te worden waardoor ik weer kon slipstreamen. We hebben een aantal keer van positie gewisseld totdat ik besloot dat het beter was achter hem te blijven om banden en energie te sparen. Met nog twee rondjes te gaan haalde ik hem in bij de Strubben bocht. Ik kon hem voor blijven tot ik een klein schakelfoutje maakte halverwege de laatste ronde. Gelukkig kon ik bij Georgi blijven. Ik zat heel dicht achter hem tot aan de laatste bocht, de GT bocht waar ik hem uitremde, hij kon niet meer counteren en dus wist ik de race te winnen!<br /> <br /> Uiteraard ben ik zeer blij met mijn overwinning, het is natuurlijk altijd leuk om op de hoogste trede van het podium te staan en het Nederlandse volklied te horen. Het is wel spannend om deel te nemen met een wildcard aan een klasse waar je nog niet eerder in hebt gereden. Je weet van te voren niet hoe de machine je zal bevallen en wie je tegenstanders zijn. Maar ik moet zeggen dat de KTM RC390 Cup mij wel beviel, ik vond het een erg leuke klasse en het is natuurlijk erg leuk om te winnen. Graag wil ik VosOss en KTM Nederland bedanken voor deze mogelijkheid.<br /> <br /> Aankomend weekend gaat de Red Bull MotoGP Rookies Cup weer van start, na de zomerstop staat de GP van Tsjechië als eerste op het programma. Mijn overwinning van afgelopen weekend geeft natuurlijk vertrouwen, ik kijk er naar uit om een goede klassering te behalen op het mooie circuit van Brno. Ik heb er in ieder geval weer zin in!<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…