Het is gelukt, het Rob Hakvoort Racing Team heeft zijn eerste Nederlandse wegracetitel te pakken.
Afgelopen vrijdag vertrok het team naar de laatste wedstrijd van dit seizoen. Deze wedstrijd werd vereden in Assen en het team had uiteraard maar 1 doel voor ogen, Nederlands Kampioen worden. Met het punten verschil van 11 punten was het voor Rob in deze zware Europese wedstrijd zaak om in de punten te finishen. Het liefst voor zijn directe concurent, dit moest genoeg zijn om de titel binnen te slepen.
In de eerste zonovergoten kwalificatitraining zaterdag gaat het in de eerste paar ronde’s buitengewoon goed en de rondetijden vliegen naar beneden. Net als Rob lekker in zijn ritme komt hoort hij een grote knal en word hij door de marshals van de baan gehaald. Wat blijkt, het carter (onderkant motorblok) is van links naar rechts dwars overmidden gescheurd. Domme pech want dit kun je van te voren niet aan zien komen. Daar de motorblokken die het team gebruikt extreem getuned worden, wordt de levensduur enorm beperkt. Snel tussen de trainingen door een nieuw motorblok gemonteerd en 10 minuten voor de 2e training staat de machine er weer klaar voor. Enige nadeel is dat het nieuwe motorblok een totaal andere versnellingsbak verhouding heeft en het een redelijke gok is welke tandwiel Rob moet monteren.
Ook in de 2e training gaat het lekker! De gemonteerde tandwielverhouding pakt redelijk uit en ook de vering is goed afgesteld. Vervelende is dat het startveld redelijk groot is met 37 man en Rob bijna geen mogelijkheid heeft een snelle trainingsronde neer te zetten daar hij steeds langzamere rijders tegenkomt. Ronde na ronde gaan de tijden naar beneden, echter begint het motorblok steeds slechter te lopen. Rob besluit 1 snelle ronde neer te zetten en binnen te komen. Dat lukt en zo plaatst hij zich op een 8ste plek in dit sterk vertegenwoordigde Europese startveld. Zijn directe concurent in het kampioenschap staat 11e met 1.6 seconde achterstand, een puike uitgangspositie. Het slechte lopen van het motorblok word door de monteurs verholpen en we kunnen op naar de wedstrijd.
1 ding is duidelijk, finishen is het enige wat telt, No Risk… Als Rob zijn machine in de punten over de streep weet te krijgen kan het haast niet meer mis gaan. Het gat van 11 punten is dan door de concurent bijna niet meer te overbruggen.
In de wedstrijd doet Rob wat hij moet doen. Na een redelijk goeie start komt hij de eerste ronde door als 8ste. Hij kan het tempo van de mannen voor hem goed volgen maar besluit geen risico’s te nemen. Rob word gepaseerd door een coureur en rijd op een 9e positie. Hij besluit deze coureur te blijven volgen en geen gekke dingen te doen. Na een aantal rondes onstaat er een groepje van 4 man. Bij het uitkomen van een korte bocht, genaamd de "strubben" komt de coureur voor Rob lelijk ten val. De motorfiets inclusief coureur schuiven over de baan en Rob kan hem maar net ontwijken. Hij moet een stuk door het gras en zo komen er weer 2 man voorbij, waaronder de concurent in het kampioenschap. Rob rijd inmiddels op een 12e plek, zijn directe concurent inmiddels 8ste maar nog steeds in zicht voor Rob. Rob blijft het groepje voor hem volgen en heeft inmiddels een groot gat achter hem. Met nog 1 ronde te gaan rijd hij naar de 2 mannen voor hem toe. Binnen 2 bochten is hij er voorbij en rijd de race uit op een keurige 10e plaats. De concurent finisht als 8ste en wint slechts 2 punten ten opzichte van Rob. De eerste Nederlandse titel is een feit.
Bij binnenkomst in de pits uiteraard 1 groot feest, iedereen is dolblij met het binnenhalen van het kampioenschap. Doel voor het Rob Hakvoort Racingteam was om in seizoen 2007 zonder druk de lol in het racen weer terug te krijgen na het zware seizoen van 2006. We kunnen wel zeggen dat dit meer dan geslaagd is.
Bijdeze wil Rob Hakvoort in het byzonder bedanken:
– Pa, Ma, Sonja, Richard P, Richard B en Arno.
Verder wil ik iedereen bedanken voor alle steun die ik dit seizoen heb gekregen en het enthousiasme in de jacht naar de titel.
De planning voor volgend jaar is om een volledig Europees Kampioenschaps seizoen te gaan volgen. Daar in dit veld nog meer concurentie is zal het een zware strijd worden. We kijken er nu al naar uit!
Met sportieve groet,
Het Rob Hakvoort Racing Team.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…