Home Teams Teams: Rizla Race Dag eindigt voor Stuart Voskamp in de grindbak

Teams: Rizla Race Dag eindigt voor Stuart Voskamp in de grindbak

0

Jammer maar helaas, Stuart Voskamp heeft de wedstrijd op de Rizla Racing Day niet kunnen uitrijden. In de vierde ronde van de supersport 600 wedstrijd schoof het voorwiel weg bij het ingaan van de -nieuwe- Haarbocht en Stuart gleed samen met de Ducati 749R keurig richting gridbak, die zijn vertragende werking weer eens heeft bewezen. Stuart was na de crash helemaal OK, en het was opvallend om te zien dat er weinig schade was aan onze Ducati, gezien de snelheid waarmee het gebeurde.

De training

De eerste training was al vroeg in de morgen in de mist, en op een natte baan dus de regenbanden werden gemonteerd. De training verliep wel ok, maar de tijd die Stuart neerzette was nog boven de 2:00. Tegen het einde van de slechts 25 minuten kon er ook al op droog-weer banden worden gereden, maar we hadden voor het wisselen geen tijd meer.
Bij de tweede training was de baan helemaal droog en het zonnetje warmde de boel aardig op. We konden weer beschikken over de zachte compund banden van Dunlop en in kombinatie met de gevonden setup van de motorfiets had Stuart enorm veel grip. Al na 2 ronden ging hij al net zo snel als zijn persoonlijk snelste tijd op Assen van 1:49,7. Na een zware crash van Gian van Zandbeek kregen we een code rood, en Stuart kwam binnen. Helaas had hij slecht nieuws, de motor ging steeds meer trillen en vermogen missen. Snel hebben we nog een verandering gemaakt aan het motormanagement, maar dat had geen resultaat. Met flinke bijgeluiden ging Stuart op zijn 749R over de baan en we vonden het niet verstandig om verder te rijden. Stuart lag toen op een hele mooie 12e plaats getraind en had zeker flinke progressie kunnen boeken als de Duc niet de geest had gegeven… That's racing…..

De wedstrijd

Meteen na de training werd de complete motorfiets gedemonteerd, tot op het motorblok aan toe. Niks geen rare zaken kunnen vinden, we hebben zelfs gecontroleerd of het vliegwiel los zat (thanks MCT!), maar het probleem ligt waarschijnlijk bij één of meerdere lagers zijn in het blok die voor de ellende zorgen.
Toch hebben we als team besloten om WEL te starten omdat we geen reserveblok hebben om op terug te vallen. Voor een groot publiek wilde Stuart toch graag rijden. En de Duc liep ook nog wel, maar na de start van de wedstrijd has Stuart de grootste moeite om een hoge topsnelheid vast te houden. We reden op de Veenslang ca. 15 kilometer langzamer dan in de training!
Stuart begon de race vanaf een teleurstellende 18e plaats. Na de start probeerde Stuart, die van dit mechanische gereutel natuurlijk baalde als een stekker toch nog een goede klassering te halen. Hij reed een stuk agressiever dan voorheen om het gemis aan topvermogen te compenseren. Stuart reed met het verminderde  vermogen zelfs rondetijden van 1:50, totdat de grip van het voorwiel het genoeg vond en aan de noodrem trok. Het motorblok is gelukkig niet vastgelopen, en het 749R blok lag zondagavond alweer bij Biggelaar Special Performance, en waarschijnlijk is er een krukaslager defect. Er zal nog druk gesleuteld moeten worden om de boel klaar te hebben voor de volgende races op Spa, tot dan…..
Lees meer over Stuart op www.gostuart.nl