Jonathan Rea wekte vandaag in Magny-Cours in Frankrijk indruk bij de toeschouwers van het World Superbike kampioenschap, door voor de laatste twee races van het seizoen 2010 een plaats op de tweede startrij op te eisen.
De Hannspree Ten Kate Honda rijder, die slechts een week geleden in Imola in Italië zijn pols brak en sleutelbeen ontwrichtte, sloeg zich door de eerste Superpole sessie heen en zette in Superpole 3 Ð minder dan een halve seconde achter Cal CrutchlowÕs pole position tijd en een tiende van een starpositie op de voorste rij af Ð de zesde tijd neer.<br /> <br /> ReaÕs team stuurde hem voor de eerste Superpole sessie met een raceband de baan op, teneinde zijn twee kwalificatiebanden voor later te bewaren. De 23-jarige uit Noord Ierland presteerde goed, waarmee hij zijn kansen, om morgen in de twee 23 ronden tellende races op het 4,411km lange circuit van Magny-Cours zijn derde positie in het klassement te behouden, groter maakte.<br /> <br /> Zijn Hannspree Ten Kate Honda teamgenoot Max Neukirchner kwalificeerde zich vandaag op een 17e positie, nadat hij worstelde om zijn Honda CBR1000RR in een aantal krappere bochten van het circuit van Magny-Cours op een lijn te houden. De Duitser is nog steeds optimistisch en verwacht zijn machine morgen in de warm-up nog te kunnen verbeteren.
<blockquote><strong>Jonathan Rea</strong> Ð P6, 1m38.155s<br /> Nou, ik haalde Superpole 3, wat ik niet verwacht had, maar waar ik echt heel erg blij mee was. Afgelopen dinsdag twijfelden we er nog aan of ik naar Magny-Cours zou gaan, maar mijn chirurg en fysio gaven me een speciale bescherming, waarmee ik kan rijden. Ik had het zonder hen en de jongens in de Clinica Mobile, die mijn schouder voor elke sessie ingezwachteld hebben, niet gekund. Weet je, het is moeilijk te geloven wat we, gezien de staat waarin ik verkeer, zojuist bereikt hebben, maar ik wil mijn hele team bedanken. Ze hebben me steeds opgebeurd en hebben geduld met me gehad als ik wat zeurde over de pijn, die ik heb, maar we hebben het voor elkaar gekregen. We hebben een beetje een gok genomen door in de eerste Superpole sessie niet op een kwalificatieband naar buiten te gaan, maar het kwam goed en ik hield een Q over voor de laatste sessie. Ik heb er niet het maximale uitgehaald en heb mijn eerste ronde verpest, maar de tweede rij is veel meer dan ik verwacht had en mijn dank gaat uit naar iedereen, die eraan mee gewerkt heeft.<br /> <br /> <strong>Max Neukirchner </strong>Ð P17, 1m39.341s<br /> We hebben vandaag een andere swingarm geprobeerd en de grip aan de zijkant van de band werd absoluut beter, maar we hebben nog steeds het probleem dat de motorfiets niet op een lijn wil blijven, als ik de remmen loslaat. Het is hier op het circuit van Magny-Cours vooral een probleem in de krappere bochten. Ik denk dat ik daar misschien elke ronde wel tweetiende van een seconde verlies. We zullen er hopelijk morgen in de warm-up verde r aan kunnen werken. Ik zal proberen bij de jongens voorin te blijven en zien wat er gebeurt.<br /> <br /> <strong>Ronald ten Kate</strong> Ð team-manager<br /> Ik denk dat Jonathan vandaag meer dan een groot compliment verdient. Het is werkelijk geweldig, dat hij met zijn blessures zijn fiets op de tweede rij Ð en slechts een tiende van de voorste rij af – heeft weten neer te zetten. Toen we hier aankwamen wisten we niet eens of hij wel zou kunnen rijden, maar hij heeft de afgelopen twee dagen, met wat hij gedaan heeft, een ongelofelijke toewijding en wilskracht laten zien. Max heeft nog wat werk te doen, maar hopelijk zullen hij en zijn team nog het een en ander kunnen verbeteren en morgen goede resultaten kunnen behalen.</blockquote>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…