Afgelopen donderdag vertrokken we, met een goed resultaat drie weken terug in het achterhoofd, wederom naar het Duitse Oschersleben.
Tijdens de testdag op vrijdag lag de focus vooral op het oplossen van het snelle slijten van de achterbanden. Na wat uitgeprobeerd te hebben, wisten we in de derde sessie de oorzaak te achterhalen. Het slijtageprobleem ligt nu achter ons en daar ben ik blij om want het bandenverbruik sloeg enorme gaten in ons toch al minimale budget.
Nu konden we echt aan de slag om het stuurgedrag nóg verder te verbeteren. Het gat met de “omliggende” concurrentie is ongeveer een seconde. Ik rij met een 2006 model R1 en die heeft ongeveer 8 pk minder dan de 2007 modellen. Door de motor telkens optimaal af te stellen proberen we het gat te dichten maar dat valt niet mee…
De weersomstandigheden waren ideaal….om in een zwembad te liggen of een watergevecht te houden!! Het was erg warm: 29 graden.
Ik ben herstellende van een keelontsteking en samen met de hoge temperatuur maakte het dat het rijden van snelle tijden me zwaar afging.
Tijdens de tijdtrainingen op zaterdag had ik last van te veel wielspin bij het uitkomen van langzame bochten. Door de geometrie aan te passen kregen we het probleem onder de knie maar had als resultaat dat de motor wat lastiger om te gooien was in snelle knikken. Uiteindelijk wist ik me als 21e te kwalificeren. De rijders op plaats 10 t/m 19 zaten in dezelfde seconde….hoezo aan elkaar gewaagd??
Tijdens de start van eerste race wist ik een aantal plaatsen goed te maken en daarna belandde ik, rijdend op een 15e plaats, op een seconde afstand van een strijdend groepje waarbij ik de aansluiting niet voor elkaar kreeg.Telkens reed ik een deel van de afstand weg totdat het rechte eind er weer aankwam….en ik ze weer een de “horizon” zag verdwijnen. Het is frustrerend als je met “het schuim op de bek” probeert de achterstand goed te maken en de voorliggers met het hogere topvermogen je weer het nakijken geven. Toch wist ik nog in de laatste bocht een plaatsje op te schuiven en als 14e te eindigen.
De tweede wedstrijd op zondagmiddag leek veel op de eerste . Ook hier schoof ik met de start enige plaatsen op en vond ik de aansluiting met een groepje. Ook hier weer het goedmaken van de achterstand gedurende elke ronde en weer zoek gereden worden op het rechte eind. Dat is zó balen…Ook in de tweede race werd ik 14e en weer een halve seconde van mijn beste tijd afgereden.
Deze week gaan we naar de vermogensbank om te zien of alle pk’s er nog zijn.
In het weekend van 23 en 24 juni gaan we naar het IDM op de Nürburgring in Duitsland, een baantje wat mij wel ligt. Als je wilt langskomen…geef je op via de site.
Ik zie jullie reacties tegemoet in het gastenboek.