Home Teams Teams: Racing Team Kock:Snellere rondetijden tijdens Ducati Clubraces Assen

Teams: Racing Team Kock:Snellere rondetijden tijdens Ducati Clubraces Assen

0

De Ducati Clubraces in Assen is het evenement waar we sponsoren, relaties, familie en vrienden graag uitnodigen om onze sport van dichtbij mee te maken. Tijdens de DCR is een beleving over te brengen doordat men overal toegang heeft en aandacht aan elkaar geschonken kan worden.

Vorige week woensdag waren Marcel en Johnny al vertrokken om deel te nemen aan de Trackday op donderdag. Woensdagavond werd gauw alles opgebouwd omdat de weersvoorspelling voor de donderdag er niet best uitzag. Vele sessie vielen daarom in het water maar dat was gelijk weer een goede oefening met regenbanden, omdat dit weekend voor het eerst een vrije bandenkeuze gold voor alle deelnemers.<br /> <br /> Het blok van Marcel zijn motor was op Magny Cours ge&euml;xplodeerd en in allerhaast is weer een nieuw blok in elkaar gezet. Helaas in alle haast! De versnellingsbak was verkeerd opgebouwd en vanuit de 1e versnelling ging die wel naar 2 maar dan naar 4 en neutraal en dan 5; daar kun je niet mee rijden. Natuurlijk was Marcel teleurgesteld maar kon in ieder geval deelnemen met de reservemotor, en hoe!<br /> &nbsp;<br /> De donderdag was dus tamelijk verregend en alleen de laatste sessie was er een om goed in het ritme te komen. Harold, Mirre en Jori kwamen donderdagavond aan en konden zo aanschuiven omdat Thera en Jan Petersen voor het eten hadden gezorgd. Blijft gezellig zo&rsquo;n vriendencluppie. <br /> <br /> Vrijdags hadden we 3 sessies gelegenheid om te trainen, Marcel was ingedeeld in de snelste groep T1 en Johnny en Harold zaten bij elkaar in T2. Ondanks het feit dat Marcel zijn Tractie control en Quickshifter en de rest van de afstellingen op zijn eigen motor mist, kon hij zich goed manifesteren op de reservemotor. Frankie Chili had tenslotte in Oschersleben ook laten zien met een standaard motor zonder toeters en bellen en een 1098 blok, donders snel te kunnen zijn.<br /> <br /> Midden op de dag werd door de organisatie ineens besloten de indeling aan te passen en daarmee de rijtijden. Weg sessie voor Marcel, die dat te laat door kreeg. Johnny en Harold stonden vervolgens 10 minuten in Parc Ferme om te wachten op de controles of we wel een transponder hadden (3x door verschillende mensen naar gekeken &hellip;) en het geluid/aantal Db moest nog eens worden getest. Lekker slim zo tussen de sessies door, dus ook wij hebben nauwelijks van deze sessie gebruik kunnen maken. Daarbij kwam dat de een wel en de ander niet door had gekregen dat de transponder opnieuw moest worden aangemeld, waardoor er ook geen juiste rondetijden waren. Een giga zooitje dus.<br /> <br /> Gelukkig hebben we onze eigen datalogger die alles keurig had geregistreerd, waardoor we ook inzichtelijk kregen of we goed bezig waren.<br /> <br /> Maar tijdens de kwalificatie op de zaterdag moest het natuurlijk allemaal gebeuren. We weten dat veel 3D-rijders veelvuldig op Assen trainen en een aantal ook een rijke historie kennen op dit circuit. Wij komen slechts 2 maal per jaar naar Assen en moeten dan direct vlammen. Daarmee lijken we in het nadeel te zijn maar om te relativeren, wij doen ook al weer een tijdje mee.<br /> Toch is Assen een moeilijke baan en telkens als je er weer komt, ontdek je een andere rijlijn. Johnny en Harold hadden daarbij het voortandwiel op 15 tands laten staan als in Magny Cours om eens te proberen. De schakelmomenten komen dan anders te liggen, hetgeen Harold prima uit kwam maar moest inleveren bij het uitkomen van de bochten. Johnny leek daar minder las van te hebben omdat hij nog sneller rond ging. Marcel daarentegen sprak de wens uit terug te gaan naar 14 tands en liet zijn persoonlijk gevoel ook terug komen in goede rondetijden.<br /> &nbsp;<br /> De eerste kwalificatie voor Marcel begon droog maar toen begon het toch te regenen aan het einde van zijn sessie. Juist nu moesten Harold en Johnny de baan op, maar omdat ze nog op slicks stonden was het beter om niet te gaan. Een juiste conclusie omdat het nadien steeds droog is gebleven en in de middag de 2e kwalificatie benut werd om goede tijden te klokken. Marcel reed in de ochtend nog 1.56 maar had zijn ritme te pakken bij de 2e kwalificatie en kwam met 1.50 goed door. <br /> Johnny had in zijn klasse de 2e plek met een rondetijd van 1.49 terwijl Harold met 1.51 doorkwam. Alleen Harold stond niet op papier, daarvoor was Stefan Dodd vermeld die ook al in een andere klasse mee reed. Bij Timekeeping hebben ze later het nummer van de transponder gematched waardoor Harold toch juist in de opstelling terecht kwam. <br /> <br /> De tijden waren gezet voor de startopstelling en nu kon de barbecue aan. Herwie en Jori wisten daar wel raad mee en alle ingredi&euml;nten waren er om er wederom een gezellige avond van te maken.&nbsp;&nbsp;

Zondagmorgen om 10.00 uur staan de mannen van Ter Horst Catering Netterden al voor de tent, wij melden ons nog even voor de briefing en dan begint het feest. De eerste gasten komen aan. Wij rijden echter de 1e race pas om 13.25 uur en zijn alle drie ingedeeld bij de Desmoquattro klasse A, hier zijn de 44 snelsten van het weekend in samengevoegd. De rondetijden lopen ook erg uiteen, tussen de nummer 1 en de laatste zit maar liefst 12 seconden verschil.&nbsp; Harold start vanaf plek 23, Marcel vanaf plek 17 en Johnny vanaf plek 9.<br /> <br /> Na een warm-up lap volgt de start en bij het doven van de rode lichten komt het voorwiel van Harold veel te hoog, tot tweemaal toe en hij verliest daarmee veel plaatsen. Johnny en Marcel doen het veel beter en zijn goed weg. Bij de eerste H-bocht wordt het even te druk en verliest Marcel enkel plekken om deze vervolgens weer goed te maken en vecht het verder uit met Geert Schepens en houd Mark Loeffen achter zich. Marcel eindigt op de 16e plaats waar Harold als 20e over de meet komt na een enorme inhaalrace. Aangezien de nieuwe Strubbe absoluut geen favoriet is bij Harold, steekt hij zijn voorwiel telkens net voor zijn voorganger en het lukt aardig om daarmee plaatsen naar voren op te schuiven. Even komt hij in contact met Edgar van Egmond die daarna een vreemde actie maakt. Vervolgens komen beiden nog eenmaal dicht bij elkaar waarna Edgar het uit handen geeft door naast de baan te geraken. Het gevecht wordt de rest van de wedstrijd voortgezet met Jarno Fredriks die een hele mooie race rijdt. Johnny zit aardig in de picture, letterlijk dus. Aangezien Rinje Ritsma een camera voor op zijn motor heeft gemonteerd en Johnny hem voor blijft, is er een leuke film ontstaan waar de hele wedstrijd te volgen is. Kijk maar eens op You Tube en typ in Ducati Clubraces dan is er een filmpje van Rintje Ritsma .<br /> <br /> Meer fotomateriaal is gemaakt door Harrie Grolleman en in de vorm van een diashow eveneens op You Tube te vinden. Als je het filmpje van Ritsma hebt aangeklikt, staat er rechts naast de streamer een beeldplaatje met Racing Team Kock, door Harrie 1967.<br /> Het bekijken meer dan waard !<br /> <br /> Het mooie is dat Johnny hier een perfecte race rijdt en als 7e over de finish komt met een rondetijd van 1.46&nbsp; !!! Maar liefst 3 seconden sneller als de laatste keer op Assen, ongelooflijk. Ook Harold rijdt met 1.49 3 seconden sneller dan zijn persoonlijk record en Marcel komt op 1.49 blank met de reservemotor. Let wel, het leek nog een droom om onder de 1.50 te komen en dat is nu gelukt.<br /> <br /> Niet alleen de gasten voelen zich op hun gemak, wij ook. Het voelt veel rustiger aan nu er geen zorg is over de weersomstandigheden. Mensen kunnen nu ook buiten de tent staan en er is tijd voor petjes i.p.v. paraplu&rsquo;s (die wel achter de hand worden gehouden en beide gesponsord zijn door Cementservice/ Bouwvak &gt; Nederlandse Mortelcentrales)<br /> <br /> Op dit evenement werden ook alle schaalmodellen gebracht. RTK heeft voor haar sponsoren de motoren op schaal laten maken die door Toine Keijzers tot in de perfectie zijn nagemaakt. Een bijzondere dank aan de 20 sponsoren door hen dit unieke geschenk te overhandigen.<br /> <br /> De race voor de competitie in de 3D- klasse A volgt pas om 16.50 uur en dat is laat.&nbsp; Met een goede voorloper als oefening moeten nu punten worden gescoord. Voor Johnny zit er een podiumplaats in omdat hij als 3e snelste mag starten, een rij daarachter op de 7e plek staat Marcel en Harold staat daar weer een rij achter op de 11 positie. 3 x Kock achter elkaar.<br /> <br /> We zijn alle drie goed weg en Marcel baant zich een weg maar rijdt de wedstrijd goed constant om vervolgens ook weer als 7e te eindigen. Johnny komt zelfs nog op de 2e plek te rijden, maar moet halverwege de race afhaken doordat de versnellingsbak vast komt te zitten. Hij moet de motor in de H-bocht door laten lopen en deze aan de kant zetten, einde race. Dat is pas zuur.<br /> Harold probeert zijn kunstje in de Strubbe te herhalen en dat lukt wonderwel. Hij weet nu Jarno Fredriks van zich af te schudden en ook Wouter de Wit wordt gepasseerd. Maar Ronald van Vliet en Mark Loeffen raakt hij niet kwijt. Zij blijven de hele race als vliegen om hem heen hangen en Mark maakt er een waar spektakel van om dwars door de lijn heen te rijden. Hij wringt zich ertussen en moet dan weer even nalaten en opeens is hij er weer. Harold kan uiteindelijk Ronald verslaan maar moet Mark voor zich laten. Resultaat een 9e plek.&nbsp; Marcel weet ondanks een eerste teleurstelling dat hij niet op zijn eigen motor kon vlammen, maar net als Harold punten binnen te hengelen en Johnny kan alleen maar terug kijken naar een geslaagd weekend. Een sport met hoogtepunten en evenzo hoge dieptepunten als het om mechanica gaat. Het kost een hoop geld om lol te maken, dus we blijven lachen als we inpakken en de paddock weer verlaten. Zeker met een goed gevoel.<br /> <br /> Natuurlijk hebben we nog even naar de B-groep gekeken en waren eerst verbaasd en natuurlijk verheugd dat Jan Petersen de eerste positie bekleedde. Onze Jan moest uiteindelijk die positie uit handen geven maar beklom het podium door als tweede te eindigen. Jan, van harte gefeliciteerd.