Een week geleden reden we nog op de Nrburgring en nu alweer naar Oschersleben. De reden hiervan is dat de eerder geplande wedstrijd op Donington in the UK geen doorgang vond en de Nrburgring als beste alternatief uit de bus kwam. Natuurlijk hebben we liever wat meer tijd tussen de races, maar die keuze is niet altijd eenvoudig te realiseren. Belangrijkste voor de 3D-Cup is toch wel om te trachten iedereen te laten rijden met groep A en B en van die gelegenheid hebben de deelnemers zeker gebruik gemaakt in Oschersleben.
Maar tussendoor moet er ook nog even gewerkt worden en dat geeft natuurlijk wat stress. Johnny en Harold willen op tijd gaan rijden, terwijl Marcel moet blijven om de planning verantwoord af te ronden en volgt dus later op de avond. Iets te gehaast wordt een hoek van de oplegger nog even geraakt door het paaltje van de poort; leuk begin.<br /> <br /> We zijn toch zeker een uur of 6 onderweg met de truck, maar eenmaal aangekomen gaat alles weer in een razend tempo. Hulp wordt ons geboden bij het opbouwen door o.a. Ronald van der Wal, Rhett van Trigt en Hans Quirijns en opnieuw weer hartelijk dank voor dat eenheidsgevoel. Maar Piet van Middelkoop maakt het echt te gek; zijn eten laat hij staan (en zijn vrouw begrijpt dat…) om eerst ons te helpen de tent volledig op te zetten. Maar over hen in dit verhaal nog veel meer!<br /> <br /> Annette en Dick zijn ook speciale mensen die ons, na ons gesetteld te hebben, spontaan een grote doos Merci overhandigen. Waarom? Voor onze gastvrijheid. Toch fijn om te horen dat ze dat waarderen maar eigenlijk is dat de wijze zoals wij 3-D Cuppers allemaal met elkaar omgaan.<br /> <br /> Op vrijdag wordt er getraind en daarvoor hebben we 6 sessies geboekt. De eerste slaan we over om eerst alles klaar te maken en in te schrijven en vervolgens geconcentreerd aan de 2e sessie beginnen.<br /> <br /> Het gevoel is goed, d.w.z. Johnny en Marcel gaan er gelijk vandoor en blijken snel een ritme te hebben gevonden. Harold was nog even voorzichtig omdat het natuurlijk een jaar geleden heel anders afliep en een rit naar het ziekenhuis feit was. De bocht waar hij van de motor was gereden had een debacle kunnen zijn, maar gelukkig bleek het tegendeel. Extra gas erop en de beide broers bijhouden werd het motto. Maar Marcel was toch wel erg goed aan het rijden met een rondetijd van 1 minuut 35 als gevolg. Johnny kwam net als Harold op een 1.37 terwijl Johnny later die dag ook in de 1.36 terecht kwam. Deze rondetijden zijn natuurlijk belangrijk om een meetpunt te hebben; vorig jaar werden deze tijden in de race behaald, of het sneller kan zal moeten blijken.<br /> <br /> Ondertussen is wel een lekkage geconstateerd bij de motor van Harold en de vraag is of het water en olie of alleen olie is wat lekt en waar het vandaan komt. Om die reden slaat Harold een sessie over en ook Johnny besluit even een sessie over te slaan. We kijken hoe Marcel rond gaat en die gaat bij de Hotelbocht ineens binnendoor, dat is niet goed. De motor valt stil bij het omgooien in de rechter bocht. Even laat gebeurt dat nog eens en moet hij de motor aan de kant zetten en zich terug laten vervoeren. <br /> <br /> Wolf Tunis met zijn team is Art Motor Team, de organisator van Festival Italia en ondertussen goede bekende van ons persoonlijk en natuurlijk van de 3D-Cup organisatie. De relaxte manier van organiseren past perfect en heeft zoveel vertrouwen in de 3D dat ook het privilege is gegeven om zelf de keuring te organiseren op ons deel van de paddock voor onze RTK tent door onze KNMV-ers Danielle, Piet en Wil van Middelkoop. Deze worden ook nog eens verrast doordat de rijders geld bijeen hadden gebracht voor de aankoop van een nieuwe voortent die in Assen compleet was verwoest. Een emotioneel dank je wel was voor een ieder meer dan voldoende om hun inzet op deze wijze te waarderen.<br /> <br /> Na de keuring ligt Piet eerst onder de motor van Marcel om het probleem van het stilvallen op te lossen. Hiervoor wordt het benodigde onderdeel van de reservemotor afgehaald. Daarna ligt hij naast die van Harold om de lekkage bij het waterpompdeksel als eerste aan te pakken. Hopelijk is daarmee het probleem getackeld. <br /> <br /> Voor de zaterdag zijn maar liefst 3 kwalificatietrainingen opgezet met aan het einde van de dag de eerste race al. Zondag zijn 2 warming-up sessies plus de 2e race gepland. Een mooie combinatie en verdeling over 2 dagen.<br /> <br /> Bij de eerste kwalificatie gaat het na een paar ronden voor Harold al mis en ligt er opnieuw olie in de bak. Besloten wordt het dynamodeksel uit te wisselen met die van de reservemotor omdat er een scheurtje in zit. Een hele klus, maar kinderspel door de professionele inzet van Piet van Middelkoop. De 2e kwalificatie kan nog niet worden verreden maar de 3e wel. Net de baan op, begint het te regenen en weer geen gelegenheid een goede rondetijd neer te zetten.<br /> <br /> Mark Loeffen traint als beste en kwalificeert zich voor de pole positie, de Duitse rijder Peter Rehder is op zijn thuisbasis 2e en Marcel mag vertrekken vanaf plaats 3 met naast zich Johnny op 4. Harold is door zijn enkele kwalificatierondjes terug te vinden op plek 18.
Om half vijf begint de eerste wedstrijd van de A-groep maar het begint te regenen. Vertwijfeling slaat toe want het gaat harder en de paddock is goed nat. Even wachten nog en Francis kwam net aan rijden met de mededeling onderweg geen regen te hebben gehad. Vanuit West naar Oost evenals de windrichting, haar advies om op slicks te gaan wordt gevolgd. In 15 minuten staat alles weer op slicks en bij de pitlane is duidelijk zichtbaar dat het een droge race kan gaan worden ondanks dat het bestempeld wordt als een Wet-race. Een enkeling staat op regenbanden of een combinatie; wie maakt de beste keuze?!<br /> <br /> Na de sighting lap is het opstellen, maar dat geeft enige verwarring omdat zowel links als rechts een cijfer de rij aanduid. Op de voorste rij heb je zekerheid maar daarachter is het even zoeken. Nu twee opwarm rondes en opstellen voor de definitieve start. Harold komt eerder aanrijden dan de anderen in de bewuste startrijen en komt in dubio te staan of hij de juiste plek heeft gekozen. Maar terwijl hij nog met zijn motor naar achteren trekt, loopt de man met de rode vlag al weg en de lampen gaan aan: te gevaarlijk om nu nog te gaan manoeuvreren. De lampen zijn uit en voorin is het drukken, Harold komt goed naar voren en ziet Johnny en Marcel in de kop wegrijden met vooraan Peter Rehder. Hij heeft evenals Mark Loeffen gekozen voor een regenband voor en terwijl het circuit voor 95% droog is, hebben ze alleen aan het begin voordeel. Peter moet al snel toegeven en Johnny neemt de koppositie over. Het duurt niet lang of Marcel volgt zijn voorbeeld en komt op plek 2. <br /> <br /> Wat verder naar achteren wordt een groep aangevoerd door Mark Loeffen, John Koks, Jarno Fredriks en daarachter Harold Kock. Harold gooit alles in de strijd en had de verkeerde startrij gekozen door een lege plek die was ontstaan doordat Joost van Thiel vanachter had moeten starten. Voor de rest van de posities knokte hij zelf en kwam op de 7e positie. Dat was niet genoeg en hij remde Jarno uit aan het eind van start/finish. Mark en John kwamen met elkaar in gevecht en Harold liet zo nu en dan zijn voorwiel zien. Mogelijk een reden om de 2 kemphanen wat nerveuzer te maken omdat in de laatste ronde de posities even leken te wisselen. Mark Loeffen deed er alles aan om de bocht te halen maar met een regenband werd dat onmogelijk, John Koks dacht zijn voordeel te hebben maar trok te kort de bocht door met als gevolg dat zijn voorband weg gleed. Harold kon daarmee als 4e eindigen. Nog 2 ronden misschien en hij had de steeds verder terugvallende Peter Rehder ook kunnen verslaan waardoor Racing Team Kock historie had geschreven omdat Johnny als winnaar over de meet kwam met Marcel in zijn kielzog.<br /> <br /> Bij terugkomst werd natuurlijk de blijdschap niet onder stoelen of banken gestoken en vormde vrouwen en kinderen een erehaag voor de RTK tent. Voor Harold even de vraag of er een sanctie zou volgen. De rijders tekenen geen bezwaar aan waardoor de posities als zodanig in het klassement worden opgenomen. Foutje, bedankt!<br /> <br /> In de avond werden de winnaars gehuldigd in een hele bijzondere sfeer; in de pitlane stond een lange tafel met enorm veel bekers, waar de ambiance vorm werd gegeven door een optreden van het Akademisch Orkest van de Universiteit Magdeburg met klassieke muziek. Wie komt nu op een dergelijk schouwspel, Wolf natuurlijk. Die houdt van controversen en laat hier een harmonie ontstaan tussen snelheid en vertraagde muziek. Er zijn zoveel bekers te vergeven maar we wachten alles keurig af met als hoogtepunt, voor ons natuurlijk, het podium waar Johnny en Marcel worden geëerd. Alles wordt professioneel aan elkaar gepraat door sportverslaggever/ commentator Edgar Mielke die normaal TV commentator is voor alle WK motorsport op de Duitse televisie.<br /> In de B groep wordt Elbert Fliek eerste, nieuwkomer Patrick Dukino tweede. Ton Nillessen ontvangt de beker door als 3e te eindigen, terwijl hij pas aan 3 races heeft meegenomen.<br /> <br /> Zondagmorgen doen we mee aan de 2e warming up en Johnny rijdt met Marcel goede rondes en zijn gebrand op nog een overwinning. Harold moet voortijdig stoppen door het rauwe geluid in het blok met wederom olie lekkage.<br /> We kijken naar de tweede race in de B-groep waarbij favoriet Jan Petersen evenals race 1 niet kon deelnemen als gevolg van een gescheurd carter. Ook nu zit Ton Nillessen er goed bij, maar Ton Dofferhoff gaat aan de leiding. De rode vlag geeft aan dat de race wordt gestopt maar er volgt een herstart. Ton Dofferhoff wint voor Elbert Fliek en Erik Brouwer die 3e wordt. Ton Nillessen ziet nu de keerzijde van de medaille. “Er zijn in de race 3 mogelijkheden: je wint, je verliest of je gaat onderuit “. Dat laatste was nu het geval.<br /> <br /> Piet heeft ondertussen overleg gehad en adviseert me geen risico te gaan lopen, omdat het carter tijdens de race al kan gaan openbreken. Als er dan olie op de baan komt, ben ik niet veilig voor mezelf maar ook zeker niet voor de anderen. Dat betekent de 2e race laten schieten.<br /> <br /> Johnny en Marcel worden na de start wat gehinderd waardoor Peter Rehder al snel de race aanvoert op afstand. Johnny blijft proberen om dichterbij te komen met rondetijden van 1.35 maar kan het verschil in afstand niet overbruggen. Ook Johnny blijft de hele race op veilige afstand van zijn volgers en wordt niet bedreigd. <br /> <br /> Marcel rijdt echter een hele andere race, hij strijdt voor iedere meter. Mark Loeffen en Jan de Boer verhinderen hem om naar zijn broer toe te rijden. Alle 3 gaan ze snel op het gas bij het uitkomen van de bochten en remmen ook nog eens even laat. Wat kan hij doen? <br /> <br /> Mark krijgt het toch te benauwd en moet toegeven aan Jan de Boer die even lijkt weg te komen. Marcel haalt Mark ook in en heeft zijn zinnen gezet op de 3e plek achter Johnny. Maar dat gaat niet gebeuren. Mark kan de bocht niet meer halen en gaat onderuit terwijl ook aan de andere kant van het circuit een rijder op een gevaarlijke positie ligt. De race wordt daarmee enkele ronden voortijdig gestopt en aangezien de posities tijdens de vorige ronde tellen, wordt Jan de Boer 3e en Mark Loeffen officieel 4e. Marcel behaalt de 5e plek en Johnny zegeviert dus opnieuw, nu met de beker voor de 2e plaats. Johnny staat nu eerste in het algemeen klassement door deze overwinning en 2e plek.<br /> <br /> Nog even de rondentijden vergeleken met die van vorig jaar > ook toen lagen deze op 1.35, dus daar is weinig aan veranderd met slechts hondersten verschil tussen Johnny en Marcel. Johnny met 2 bekers, eenmaal plek 1 en eenmaal plek 2 en op de vraag of dit zijn favoriete circuit is, zegt hij keihard nee. “Doe mij maar die lange circuits als Francorchamps, Portimao en Magny Cours”. Benieuwd dus wat de volgende race gaat worden, deze wordt namelijk op 19 augustus verreden op Spa-Francorchamps ! <br /> <br />