Op 23 juli jl. stond alweer de zesde race gepland voor de Supercup 1000 op het circuit van Assen. Voor deze dag stond ook de RS Racing sponsordag gepland. Het werd een dag met twee gezichten !
Allereerst wil RS Racing Thijs Zwart Horeca Tapservice en A.J. Catering & Meer, beide uit Harkema, bedanken voor de super verzorgde dag. <br /> <br /> Om 10:12 uur stond de eerste kwalificatie gepland voor de Supercup 1000. Het was wat half bewolkt, maar droog. Rinze wilde meteen een goede tijd neerzetten omdat er regen was voorspeld voor later op de dag. In de eerste ronde werd de baan verkend en de tweede ronde ingaand werd er door Rinze aangezet om een snelle ronde op de klokken neer te zetten. Helaas kwam Rinze in deze ronde wat andere coureurs tegen die wat langzamer waren en tot overmaat van ramp begon het ook op dat moment te sputteren. Rinze besloot binnen te komen omdat het te gevaarlijk was om zo een snelle ronde neer te zetten. Met nog vier minuten op de klok in de eerste kwalificatie was het weer droog geworden. Rinze ging weer naar buiten. Hij moest nu wel omdat hij nog geen snelle ronde had gereden. Na twee ronden stond Rinze op P2 en nadat hij over de finish kwam en werd afgevlagd sprong Rinze zijn naam naar P1, boven aan het scherm met een tijd van 1:45.6 <br /> <br /> Kwalificatie twee moest gebeuren om 12:20 uur. Het weer was hetzelfde als kwalificatie 1. Bij het oprijden van de baan begon het weer te sputteren. Na twee ronden rustig aan te hebben gedaan wordt het weer droog en gaat Rinze er weer voor zitten om een snelle ronde neer te zetten. Rinze rijdt naar de achterkant van Yme Jan Hofstede. Die wordt in eerste instantie ingehaald, maar Yme Jan denkt daar anders over en komt weer terug. Het lijkt wel al de race, even is het stuivertje wisselen. De vlag valt en bij het inrijden van de pitbox wordt er gejuicht door de sponsoren. De pole is binnen voor Rinze met een 1:45.2 Geen slechte tijd voor deze tricky omstandigheden.
Na de kwalificatie werd het weer slechter en de regen viel, maar het werd ook weer droog en het circuit droogde weer op ! De race was om 15:15 uur en om 14:45 uur was het nog steeds droog. Op de buienradar was veel regen te zien, maar het viel niet. In overleg met Rinze werd er besloten toch de regenbanden te steken want er moest wel regen komen als je op de buien radar moest vertrouwen !<br /> <br /> In het parc fermé werd de vooropstelling ingenomen en Rinze moest vooraan staan omdat hij immers op pole positie stond Met de baanofficial die bij het opgaan van het circuit staat wordt nog wat gesproken waarom het zo lang duurt voordat ze de baan op mogen. Deze geeft aan dat er iemand in de voorgaande race onderuit is gegaan omdat het inmiddels toch is gaan regenen. Deze official geeft aan dat het zo klaar is. Enkele minuten later geeft hij een fluitsignaal en het teken dat de motoren gestart mogen worden. Het bord met 30 seconden wordt getoond en na een seconde of 30 fluit deze meneer, die vlak voor Rinze staat, weer en doet een paar passen naar achteren en doet de rode vlag naar beneden, wat voor Rinze een teken is dat hij de baan op mag rijden. De baan wordt rustig opgereden om de baan te verkennen en te kijken of dat er ook ergens plassen liggen op het circuit. Op de grid aankomend staat er al een official Rinze op te wachten met de mededeling dat hij achteraan moet starten omdat hij het rode licht heeft genegeerd bij het oprijden van het circuit. De grid vult zich met coureurs en de plaats voor pole blijft leeg. De lampen gaan op rood en de start volgt. Met rook uit de oren vertrekt Rinze vanaf de laatste rij. In de eerste bocht haalt Rinze al een aantal rijders in. Over het hele circuit worden er jongens door Rinze ingehaald, maar dan na de eerste ronde gaat het mis voor Rinze. Bij het aansturen van de eerste bocht (de haarbocht) verliest het achterwiel van de BMW grip en wordt Rinze zo van de motor gegooid. De motor is dusdanig kapot dat er niet verder gereden kan worden door Rinze. <br /> <br /> Rinze: De dag begon zo mooi, veel sponsoren die waren al vroeg naar Assen gekomen om ook naar de kwalificaties te gaan kijken. Deze verliepen super, met redelijke snelle tijden voor de tricky omstandigheden van de ochtend. Ik was ook vol vertouwen voor de race. Maar dat verliep even heel anders. Bij het oprijden van de baan was ik me van geen kwaad bewust totdat ik aankwam op de grid en dat me verteld werd dat ik achteraan moest starten. Ik dacht eerst nog dat ze zich vergisten met een andere coureur maar dat was helaas niet zo! Ik was natuurlijk wit heet omdat die baanofficial echt eerst vloot, het bordje ging omhoog met 30 seconden, weer vloot en twee passen op zij deed en de rode vlag naar beneden deed. Dat is voor mij een teken dat ik op mocht rijden. Dit alles heb ik op beeld staan van mijn datalog systeem maar de wedstrijdleider van de dag wou de beelden niet bekijken! Ik probeerde in de eerste ronde zo veel mogelijk plaatsen goed te maken omdat alles toen nog dicht bij elkaar reed. Dit lukte goed, want na één ronde kwam ik al als dertiende door, maar in mijn haast ging dit in de tweede ronde fout. Bij het op het gas gaan in de haarbocht kreeg ik een flinke high sider, met als gevolg redelijk wat schade aan de BMW. De onderdelen zijn weer besteld bij Kor Veldman van CorEngineering en ik kijk nu alweer uit naar 13 augustus a.s. voor race zeven. Bij deze wil ik alle sponsoren bedanken die afgelopen zaterdag aanwezig waren. Zonder hun steun is motorsport onmogelijk.<br /> <br /> Rinze staat nu tweede in het kampioenschap met zes punten achterstand op Edje van Weel en zes punten voor op de nummer drie, Durk Pieter Bijma.<br /> <br /> Tot 13 augustus a.s., wederom op het TT circuit van Assen.<br />
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…