Na een grondige inspectie met de nodige aanpassingen, vertrok het team naar het TT circuit van Assen voor een intensieve trainingsdag op vrijdag 15 juni. Maar liefst vijf sessies van twintig minuten stonden gepland om de juiste afstelling te vinden voor de wedstrijddag op zaterdag 16 juni en definitief af te rekenen met de pech van de afgelopen periode.
Helaas was ook nu het weer de grote spelbreker en viel er van tijd tot tijd een pittige bui, waardoor het circuit de hele dag nat bleef. Door deze omstandigheden was het niet mogelijk om op een droge baan te testen en werkten beide coureurs de hele dag aan de afstelling in de regen. Na de eerste sessie, waarin beiden een paar keer binnen kwamen om iets te veranderen, waren Manuël en Joël hoopvol gestemd en gaven aan dat het met de afstelling wel goed zat. Met een positief gevoel werden de overige sessies afgewerkt en daarbij realiseerden Manuël en Joël voortdurend de snelste ronde tijden zodat het hele team met trots mocht terugkijken op een geslaagde dag.<br /> <br /> Op de wedstrijddag stonden er, voorafgaand aan de wedstrijd, wederom twee kwalificaties gepland. Ondanks dat het ’s morgens nog had geregend, leek het een droge eerste training te worden. Niets was echter minder waar en op het moment dat de training moest beginnen, viel de regen met bakken uit de lucht. Direct werden de regenbanden gemonteerd en konden Manuël en Joël alsnog het circuit op om een tijd te zetten. Beiden zaten direct goed in hun ritme en waren samen met Jerrey Duits duidelijk de snellere coureurs in de regen. Joël realiseerde uiteindelijk de eerste tijd en was daarmee maar liefst een seconde sneller dan Jerrey en Manuël, die op hun beurt weer aanzienlijk sneller waren dan de rest van de coureurs.<br /> <br /> Het was inmiddels gestopt met regenen en zelfs de zon liet zich af en toe zien, waardoor de tweede en beslissende kwalificatie onder droge omstandigheden kon worden verreden. Hierin zat ook direct de uitdaging voor Manuël en Joël, omdat beiden nog geen mogelijkheid hadden gehad om hun motor af te stellen op een droge baan. Gedurende de kwalificatie werd al snel duidelijk dat het met de afstelling niet helemaal ging lukken en beiden met een behoorlijke handicap hun rondjes reden. Uiteindelijk realiseerde Manuël de zesde en Joël de tiende startplek op de grid. Op aangeven van beide coureurs werd er nog het één en ander veranderd aan de afstelling en mochten zij zich gaan voorbereiden op de wedstrijd.
Bij de start van de wedstrijd kwam Manuël niet helemaal goed van zijn plek en werd zelfs voorbij gestoken door Joël die een bliksemstart meemaakte. Bij het aanremmen voor de eerste bocht, nam Manuël net iets meer risico, stak Joël voorbij en kwam als zesde uit de haarbocht. Tommy Sentges had kopstart en nam direct afstand, gevolgd door Jaco Boonen die het tempo van Tommy niet kon volgen. Daarachter was een strijd gaande tussen Mick Jansen, Terrel Bivens, Ricardo van Duijn en Manuël. Ricardo en Terrel waren de eersten die moesten afhaken en niet konden voorkomen dat Mick en Manuël wegreden. Op hun beurt reden Mick en Manuël het gat naar Jaco dicht en gingen er direct overheen. Daarna ontstond er een geweldig gevecht tussen Mick en Manuël, die elkaar geen millimeter gunden en voortdurend van positie wisselden, op korte afstand gevolgd door Jaco. Met nog vijf ronden te gaan ging Manuël er nog eens goed voor zitten en reed iets weg bij Mick, die op zijn beurt een lichte voorsprong had op Jaco.<br /> <br /> Bij het ingaan van de laatste ronde had Manuël een gaatje geslagen op de twee achtervolgende coureurs en wist dit tot aan de laatste bocht vast te houden. Helaas ging het bij het aanremmen voor de GT-bocht mis en schoot Manuël zijn motor rechtdoor de grindbak in. Achter Manuël probeerde Jaco in een alles of niets poging voor de GT-bocht Mick er uit te remmen en schoot eveneens rechtdoor de grindbak in. Voor Mick was nu de weg vrij om als tweede over de finish te gaan en omdat Jaco iets eerder uit de grindbak kwam, greep Manuël net naast het podium en ging als vierde over de finish.<br /> <br /> Joël vocht achter Manuël voor wat hij waard was, maar kon niet voorkomen dat Jerrey Duits hem voorbij ging toen hij even van zijn lijn af moest. Wel kon Joël de coureurs voor hem goed volgen totdat in de vierde ronde bij het uitkomen van Mandeveen zijn motor ineens onderuit gleed. Omdat zijn rechterbeen onder de motor terecht kwam en hij met zijn linkervoet druk bleef zetten, richtte de motor zich weer op, kreeg de achterband grip en gooide Joël als een rodeorijder over de voorkant met zijn hals tegen het kuipruitje. Ternauwernood hield hij zichzelf en de motor overeind en kon alsnog zijn weg vervolgen. Helaas ging Mervyn hem wel voorbij en kwam Joël met veel pijn als negende over de finish.<br /> <br /> Manuël wachtte nog een verassing toen hij samen met Tommy, Mick en Jaco het podium mocht beklimmen om een setje nieuwe Pirelli banden in ontvangst te nemen. Verder is het goed om te kunnen constateren dat Manuël en Joël weer een flinke stap voorwaarts hebben gemaakt en het zich laat aanzien dat de problemen definitief zijn opgelost. Multibouw raceteam bedankt iedereen die daar de afgelopen periode zijn bijdrage aan heeft geleverd en kijkt met vertrouwen uit naar de komende wedstrijd op zaterdag 7 juli.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…