Afgelopen weekend bezochten 40 deelnemers aan de 3D-Cup de Nrburgring in de Duitse Eiffel. Nu was de organisatie in handen van MSF Sauerland die daar 20 jaar geleden voor het laatst was geweest. Met een groot startveld genoten we van de 5137 meter lange baan die ditmaal dus over de volledige lengte kon worden benut. En dan is dit circuit werkelijk fantastisch en ook nog eens dicht bij huis.
Met 3 uur rijden zijn we donderdagavond tegen 21.00 uur op de paddock en worden begroet door het Haldu Team uit Groesbeek die ons hartelijk ontvangen met een biertje. Daarna bouwen we de voortent op en omdat Marcel er niet bij is, kom je net een paar handjes te kort. Maar de handen jeukten van Willie en Piet van Middelkoop waardoor we in korte tijd alles weer hadden staan. Wederom bedankt!<br /> <br /> Nog even de wielen verwisselen en dan is er rust. Tot grote schrik ziet Johnny echter dat er een sluitbout ontbreekt in de remschijf van de voor rem. Mogelijk in Francorchamps verloren, maar dat moet wel worden hersteld.<br /> <br /> Doordat het in de nacht flink afkoelt is het 's morgens nogal mistig, van de andere kant betekent dat meestal goed weer voor de rest van de dag. We hebben de trackday op vrijdag goed benut en zowel Harold als Johnny hadden een mooi tempo te pakken en bleven goed bij elkaar. Met rondetijden van 2 minuten en 12 seconden waren we best tevreden totdat we de laatste training samen met alle andere 3-D cuppers reden. Nu was te zien dat er meer rijders ervaring hadden opgedaan op deze lange baan door endurances te rijden. Na de training aan het einde van de dag hadden we onze tijd met 2 seconden verbeterd, waarschijnlijk ging iedereen harder. Maar Ronald van Vliet en Robbert Huigen verasten ons echt.<br /> <br /> Ook wel weer eens fijn dat Harold kon rijden zonder zich zorgen te heen maken over de koppeling. Een nieuwe set koppelingsplaten had Johnny er bij Harold ingezet nadat alles was opgemeten. Bij terugkomst na de trainingen is de set nog eens aangepast.<br /> <br /> Over endurances gesproken; in het vorig raceverslag was geschreven dat Johnny bij het team Vabene op Francorchamps de helpende hand mocht bieden, maar dat was feitelijk op verzoek van René Kunzler die in dezelfde pitbox met hun Team Powerseal eveneens deelnemer was. Dus voor beide teams heeft Johnny de technische ondersteuning kunnen verlenen. Cliché: ook Atiba Belgrave was hier deelnemer en de volgende dag zijn het weer strijdmakkers in het veld voor het kampioenschap in de 3D-Cup. Mooi dat dit zo samengaat. <br /> <br /> Zaterdagmorgen is de eerste kwalificatie en het is nu Atiba die iedereen op achterstand zet. Hij gaat voor het kampioenschap terwijl Johnny met 1 mager puntje voor staat. Het ziet er hier naar uit dat Atiba eenvoudig gaat winnen dit weekend omdat hij de snelste rondetijd zet met maar liefst 2.03.9 !!! Johnny verbeterde zijn tijd met vier seconden en zette zijn snelste ronde op 2.08.1 terwijl Harold eveneens een betere tijd klokte met 2.10.1. Atiba had pech na zijn snelle ronden en kwam zwaar ten val. Zijn motor zag er aardig opgevouwen uit en hij zelf had flink last van zijn arm. Kan hij zondag wel deelnemen aan de wedstrijden? Anders krijgt Johnny het kampioenschap in de schoot geworpen.<br /> <br /> De tweede kwalificatie volgt in de middag en als we een paar ronden hebben gereden begint het te regenen en is het gedaan. De rondetijden worden alleen nog verbeterd bij Ronald van Vliet en André Niemandsverdriet die het moest bekopen met een val en naar nu verluidt een gebroken pols. Resultaat van de kwalificatie is dat Johnny mag gaan starten vanaf plek 4 en Harold van plaats 6 mag vertrekken. Daar tussen staat een sterk rijdende Robbert Huigen die voor de 3e plaats in het kampioenschap gaat.<br /> <br /> Het is jammer dat we die zaterdag maar tweemaal aan mochten treden en het doet nog meer zeer als het mooi zonnig wordt. Pijn heeft Atiba nog wel maar krijgt ook weer de zin om zijn motor op te bouwen en te herstellen. Hij gaat er weer voor, dus de strijd is nog niet gestreden. We hadden hem al hulp aangeboden, zoals dat in het 3D-kamp gaat en konden hem wat onderdelen lenen. Dat klinkt bizar om de concurrent te helpen, maar anders doet een ander het wel dus wij hebben daar geen moeite mee. Daarbij vinden we dat het kampioenschap bestreden moet worden, dat gunnen we een ieder.<br /> <br /> Zaterdag eind van de middag komt ook de rest van de familie. Marcel is erbij maar rijdt niet mee, omdat zijn beide motoren nog niet klaar zijn. Het gevoel om door Ducati zo in de steek gelaten te worden en maanden te moeten wachten op uitsluitsel of iets wel of geen garantieverhaal is, brengt hem op de gedachte om er helemaal mee te stoppen. Daar beraad hij zich verder nog over.
Zondagmorgen is er geen tijd voor een Warm Up en mogen we om 10.00 uur al met de eerste wedstrijd van start gaan. Johnny en Harold staan beide op de 2e startrij en eigenlijk staat Harold best gunstig aan de binnenzijde. Hierdoor kan hij de geknepen Castrol S bocht mooi dichtzetten. Maar als de rode lampen uitgaan is er voor allen een snelle start waarbij Jeroen van de Vijfeijke als een speer naar voren schiet vanaf de 7e positie. Johnny neemt de leiding maar Atiba zit hem op de hielen en gaat hem voorbij. Johnny kan goed bij blijven en heeft volop kansen om hem in te halen. Dat gebeurt dan ook. Intussen is Harold Andre in de eerste bocht al voorbij gegaan en omdat de baan op delen nog niet helemaal droog was, nam Harold initiatief en stak ook Robbert en Ronald voorbij. Na ronde 1 dus een derde positie en voor hem zag hij de strijd tussen Johnny en Atiba. Dat duurt maar even, omdat zij steeds sneller gaan en uiteindelijk weet Atiba los te komen en worden eenzame ronden gereden. De positie 1 Atiba, 2 Johnny en 3 Harold komt niet meer in gevaar en zo staan Harold en Johnny beide op het podium en dat in de nieuwe outfit. De nieuwe pakken zijn gesponsord door Nelskamp Dakpannen en waren al eerder klaar, maar omdat we graag alle 3 zouden willen rijden om deze pakken te tonen, hadden we er mee gewacht.<br /> <br /> Omdat de 4-uur durende endurance van de Classic Motoren is gepland, volgt onze wedstrijd eerst einde van de dag, om vijf uur… Dat is vervelend maar daar moeten we overheen, want we racen wel over de lange baan en ook dat is uitzonderlijk.<br /> <br /> De tweede race volgt en we missen André Niemandsverdriet aan de start omdat hij toch teveel problemen met zijn pols had. Hierdoor zal Robbert Huigen bij een hoge score zijn 3e plek in het kampioenschap reeds veilig stellen. De weersomstandigheden zijn perfect en allen zijn enorm geconcentreerd om zich niet te laten verrassen. Het is nu opnieuw Johnny met Atiba die weg spurten en daar zit nu ook Ronald van Vliet bij. Harold kwam te hard op de eerste bocht aan en moet alle zeilen bijzetten. Maar hij pakt de binnenlijn in de volgende bocht en gaat zo drie man voorbij. Nu nog net als in de eerste wedstrijd de sterk startende Jeroen van de Vijfeijke voorbij en zo komt Harold terug op de 4e plaats. Maar intussen is de top 3 al goed weg en daar kan hij zich niet meer in mengen. Robbert Huigen zit Harold in het achterwiel en komt bij het uitremmen een paar keer voorbij. Het snelheidsverschil met de Panigales is groot op de lange stukken, maar Harold is sneller in het bochtenwerk met zijn 1198. Uiteindelijk komt Harold los maar achter hem is het gevecht nog niet gedaan, hier heeft Geert Schepens en Ton Nillessen een goede aansluiting gevonden en beide komen Robbert voorbij. Na 10 ronden kon Harold nipt voor blijven aan Geert, en de strijd was gestreden met een verdiende 4e plaats en een verbeterde rondetijd van 2.09. Voorin was het spannend en ging de strijd tussen Johnny en Ronald die beide een ronde deden in 2 minuten en 7 seconden. Atiba reed op kop weg met 2.04. Na een klasse strijd wist Johnny toch aan Ronald voorbij te gaan en kon opnieuw de beker voor de 2e plaats in ontvangst nemen.<br /> <br /> Komend weekend organiseren we de trackday op het Franse circuit Folembray, het jaarlijkse evenement onder de naam Powerslide. Hier hopen we weer een aantal straatrijders enthousiast te maken voor het rijden op het circuit. In ieder geval de mogelijkheid voor de deelnemers om de rijvaardigheid te verbeteren omdat er heel veel rijtijd is. Bijzonder is ook de kennismaking onderling, doordat we op de zondagavond elkaar allen ontmoeten in een landhuis in de bossen en genieten van een gezamenlijke barbecue.<br /> <br /> De Race of the Champions was door ons niet op de agenda gezet, omdat deze in oktober in Assen wordt verreden. Onlangs is pas duidelijk geworden dat dit feest doorgaat en plaats vind op zondag 12 oktober. Hier zal Johnny strijden om het kampioenschap maar wordt in ieder geval tweede.Harold staat nu op de 5e plek ondanks het gemis van een aantal wedstrijden (zie bijlage), echter een podium kan er niet meer inzitten. Dat was vorig jaar gelukkig wel anders…<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…