Afgelopen weekend werd de tweede EK ronde Supermono verreden op de Redbull ring te Oostenrijk. Mike Velthuijzen liet zien na zijn harde crash in Engeland dat hij nog wel degelijk wist hoe zijn gashendel werkte, juistÉ zowel in de vrije als in alle kwalificaties was hij de te kloppen man
Nieuwkomer en voor dit jaar zeker een van de grootst behorende concurrent is de Oostenrijker Lukas Wimmer. Hij nam de 2e startpositie in beslag met naast hem op plaats 3 de altijd glimlachende ex 125 cc Grandprix rijder Jerry van de Bunt op zijn snelle Rotax 450 machine.<br /> <br /> Velthuijzen kent dit jaar een extreem slecht test seizoen vanwege regenval en reisde dus af naar Oostenrijk met een compleet nieuw vering systeem van Intrax suspension (in de volksmond bekend van oud WP oprichter Henk Thuis). Daarbij werd er ook een nieuw voorvork catritch systeem ontwikkeld door HK suspensoin in Tiel. Beide bedrijven oud collega’s van elkaar die zo het Team Crossblokrevisie/ MVS Race Engineering van Velthuijzen ondersteunen.<br /> <br /> De testen bleken achteraf misschien geen eens nodig te zijn, want de setup van de voorvork en van het zelfdenkende Intrax icc systeem was echt geweldig!…… aldus Velthuijzen na de race.<br /> <br /> Race 1 was voor het publiek om te smullen, Wimmer pakte kopstart en het duel begon direct van begin tot eind. 4 maal wisselen van koppositie tussen Velthuijzen en Wimmer per ronde was de normaalste zaak.<br /> <br /> De jonge hond Wimmer reed compleet op zijn limiet en curbstones, gras en zand waren dan ook gewoon onderdeel van de baan voor hem. Velthuijzen bleef relaxt en probeerde in de allerlaatste bocht uit de slipstream van Wimmer te komen. Op de eindstreep scheelde het dan ook een ventieldopje baanlengte aan verschil en de jonge onstuimige Wimmer pakte zo zijn 2e welverdiende overwinning op Velthuijzen met 0,08 sec voorsprong op de finish lijn. Van de Bunt werd zeer knap 3de.
Race 2 was dan ook weer een copy van de 1ste race. Wimmer was dan ook onstuimiger dan ooit en Velthuijzen liet de jonge hond dan ook mooi zijn ding doen. Met mooie uitremacties van Wimmer liet Velthuijzen zijn concurrentie zomaar voorgaan waarna Velthijzen weer knap terug counterde om met meer snelheid de hoek uit te komen om zo de koppositie te pakken. Mooi om te zien is het verschil in rijstijl, Wimmer de stop en go back Wheel slight superbike stijl en Velthuijzen de vloeiende 250 cc 2 takt stijl.<br /> <br /> Wimmer probeerde een aantal torpedeer acties tegen de MVS Wiseco coureur, maar Velthuijzen liet zich niet gek maken en blokte Wimmer slim waardoor niet Velthuijzen van de baan af raakte maar juist Wimmer zelf de stuurfout maakte. En ondanks dat hij Velthuijzen ramde toch zelf rechtdoor moest sturen.<br /> <br /> Velthuijzen pakte hierdoor de leiding met 3,5 seconde voorsprong. In de laatste ronde begon het helaas plotseling te regenen waardoor Velthuijzen op zijn razend snelle Eurol/Prox racing MVS Supermono direct moest aanremmen voor een van de snelste bochten van het circuit en de controle over het voorwiel verloor en met hoge snelheid crashte.<br /> <br /> Direct daarna volgde Wimmer het spoor van Velthuijzen en ging door de plotselinge regenval ook hard onderuit. Gevolgd door meerdere rijders die ook de glimmende kant van de motorfiets niet boven wisten te houden. Geen van allen kon zijn weg meer vervolgen door de enorme schade, de race werd per direct stil gelegd met een rode vlag situatie vanwege extreme regenval en gladheid.<br /> <br /> Omdat er meer dan 75% van de race verreden was en er geen herstart plaats vond telt de voorlaatste doorkomst. Juist……. Velthuijzen 1e , Wimmer 2e en de oude rot in het vak Manfred Kherman 3e. Beide coureurs stonden zonder blessures maar met gemengde gevoelens op het podium. Maar staan intussen op een gedeelde eerste plaats in het EK tussenstand voor 1 cilinder wegrace motoren……juist ja …de UEM supermonos.<br /> Het spreekwoord luid vaak, Podium of jodium, in dit geval werd het voor beide heren: Podium en jodium !!<br /> <br /> Kortom, het publiek werd ook dit keer weer getrakteerd op geweldige spannende races van de heren coureurs.<br /> <br /> Op naar de volgende race voor de 3de EK ronde in Osschersleben die verreden zal worden op 22 t/m 24 augustus<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…