Peter Schalken kan met een tevreden gevoel terug kijken op de zesde wedstrijd voor het ONK Dutch Superbikes. De Yamaha coureur uit het Verolme GrafiCom Racingteam was opgelucht dat de techniek hem nu eens goed gezind was.
Na alle problemen in de voorafgaande races scheen de zon letterlijk en figuurlijk op het MotorPark in het Oost-Duitse Oschersleben. Ondanks een lichte crash, tijdens de eerste zaterdag kwalificatie training, ging het tijdens de wedstrijd naar behoren. <br /> <blockquote>"Ik kon vandaag zeven punten behalen en dat is gezien de omstandigheden het hoogst haalbare. Maar we hebben de problemen nu onder controle en kunnen hierop verder borduren. Ik zie de komende races met veel vertrouwen tegemoet."<br /> </blockquote><strong>Vooruitgang</strong><br /> Na de voorafgaande technische problemen met de motorfiets in de eerdere wedstrijden werd in de vorige race in Assen een nieuw dieptepunt bereikt toen Schalken niet eens van start kon gaan. In Oschersleben kon hij wel van start gaan maar dat had de nodige voeten in de aarde, gemakkelijk ging het ook deze keer zeker niet. Voor deze wedstrijd moest nog eerst een ander standaard motorblok ingebouwd worden. Het nieuwe Yamaha ´Big Bang´ blok kwam er via Opheij Motoren uit Veghel. De tijd om dit blok optimaal te prepareren was niet voorhanden.<br /> <br /> Om die reden reisde het Verolme-Graficom Yamaha team al op donderdag af om de Yamaha R1 te testen voor de vrije trainingen op vrijdag. De gezichten van iedereen klaarden op toen alles goed bleek te functioneren, zelfs de koelproblemen waren opgelost, en dat bij deze tropische temperaturen!<br /> Echter op zaterdag sloeg het noodlot wederom toe in de eerste kwalificatie training. In een poging om een nog snellere tijd op de klokken te laten noteren kwam Schalken in de chicane met zijn motorblok in aanraking met de curbstones. Een crash volgde en dit zorgde wederom voor veel werk voor de monteurs. De motorfiets werd helemaal geprepareerd maar omdat de radiator gerepareerd moest worden vergde dit meer tijd dan men vooraf had gedacht. Het gevolg was tijdgebrek waardoor de tweede kwalificatie training niet meer gereden kon worden. Maar de tijd van de eerste training was voldoende voor de negende startplaats.
Op zondag bleek in de natte warming up training alles goed te functioneren waardoor het zelfvertrouwen groeide. Vol goede moed ging het Verolme-Graficom-Yamaha team naar de startgrid toe. Zou de motorfiets heel blijven en zou Peter mee kunnen strijden met de beste rijders in het sterk bezette deelnemersveld was de grote vraag… Het antwoord was positief, zou later blijken.<br /> <br /> De Verolme GrafiCom Yamaha kwam goed uit de startblokken maar omdat Peter met een standaard motorblok reed moest hij langzaam maar zeker enig terrein prijsgeven. Halverwege de race werd de wedstrijd stilgelegd vanwege een rode vlag situatie door een crash van Arie Vos. Een tiende plaats stond achter de naam Schalken en terug in de pits werd gewacht op de herstart van een wedstrijd over vijf ronden. Na een goede tweede start kon Schalken wederom goed meekomen in de top tien maar meer dan de achtste klassering zat er niet in. Nadat de tijden waren opgeteld kwam hij op de achtste plaats in de uitslag. <br /> <br /> De tweede heat werd gecanceld vanwege een oliespoor en grind op de baan. Het was al na zes uur en de baan kon niet meer tijdig worden opgeschoond. Vanwege het late tijdstip besloot de wedstrijdleiding de races te beëindigen. Teleurgesteld kon het team inpakken en de reis naar Nederland beginnen. <br /> <blockquote>"Ik had vooraf op meer gehoopt maar met het uiteindelijke resultaat ben ik nu toch dik tevreden. Met de standaard motor kon ik aardig meekomen maar dat is niet voldoende. Als ik dadelijk weer een snelle fiets tot mijn beschikking heb kan ik weer meestrijden voor de podiumplaatsen. Ze zijn nog niet van mij af! In de ONK tussenstand ben ik nu geklommen naar de zevende plaats omdat enkele concurrenten helemaal niet konden scoren. Daarom ben ik blij dat ik zelf acht ONK punten aan mijn conto kan toevoegen. Verder wil ik de complimenten aan mijn monteurs geven die weer goed werk hebben afgeleverd. Zij hebben menig overuurtje gespendeerd aan de Yamaha om alles op tijd in orde te kunnen krijgen. Speciale dank aan onze tweede truckchauffeur Bart Koolmans. Hij ging mee om onze chauffeur Kees te ondersteunen. Maar hij heeft ook de helpende hand uitgestoken bij het werk van de andere jongens, écht tóp!"<br /> </blockquote>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…