Het huilen stond hem nader bij dan het lachen. Mechanische pech en opgepompte armen zorgde ervoor dat Nigel Walraven zijn titelkansen in het ONK Supersport danig zag slinken.
De tiende en elfde race voor het Supersport Kampioenschap, die op het fraaie circuit van Francorchamps werd verreden, was er een om snel te vergeten. De coureur uit het Amici-Hoegee-Suzuki Team was allerminst blij na afloop. Met slechts een vijfde plaats in twee races kon hij dan ook niet tevreden zijn. Maar ook zijn teamgenoot Erwin Druif zit in de hoek waar de klappen vallen. Na een spectaculaire crash in de trainingen waarbij hij weer zijn hand bezeerde ging de 24-jarige coureur toch van start. Resultaat: een tiende plaats in de eerste race, een val in de tweede heat. “Hoeveel pech kan je hebben. Ik heb mijn portie wel gehad voor dit jaar” klonk het bijna weemoedig.<br /> <br /> <br /> <p>Het Belgische Ardennen circuit behoort zeker niet zijn favorieten. In het verleden heeft Walraven op het GP circuit, wat tot een van de mooiste van de wereld wordt gerekend, nog nooit veel geluk gehad. Toch kon de Suzuki coureur zaterdag na de trainingen tevreden met zijn zesde startplaats voor de races op zondag. “We hebben in de trainingen enkele dingen uitgeprobeerd en dat is goed uitgepakt. Ondanks de tweede startrij was ik optimistisch voor de race”. Dat dit geen grootspraak was bleek toen Walraven direct na de start achter de Belgische thuisrijder Gauthier Duwelz de tweede positie voor zich opeiste. “Ik wist dat ik vandaag goed moest scoren en voor Leon Bovee moest eindigen om zo mijn titelaspiraties te behouden. Ik voelde mij enorm sterk ik kon Duwelz gemakkelijk volgen. Mentaal voelde ik mij sterk en wilde mijn kansen afwachten tot het einde van de race’’ aldus Walraven. Maar een springringetje van het schakelpedaal gooide roet in het eten. Halverwege de wedstrijd was het over en uit. Een enorme deceptie voor de rijder uit het Amici-Hoegee-Suzuki team.</p> <p><br /> </p> Maar het leed was nog niet over voor Walraven. Ook in de tweede race ging het niet zoals hij vooraf had gehoopt. Wederom schoot de Suzuki coureur als snelste uit de startblokken en leek regelrecht voor de winst te gaan. “Na afloop van de eerste race was ik behoorlijk opgefokt. Je bent sportman en je wilt winnen. Daar rijd je per slot van rekening voor. Gelukkig kon ik mij voor de tweede heat weer helemaal opladen. Enkele ronden voor het einde voelde ik dat mij onderarmen aan het verzuren waren en kreeg ik last van opgepompte onderarmen. Daardoor had ik geen kracht meer om voluit te kunnen gaan. Langzaam maar zeker moest ik hierdoor terrein prijsgeven. Dat doet fysiek pijn. Waarschijnlijk heb ik mijzelf lichamelijk opgeblazen na de eerste race. Jammer maar het is niet anders. De titelkansen zijn hierdoor wel flink geslonken maar ik geef de moed niet op. Ik zal doorgaan tot het einde van het seizoen”.
<p><strong>Pijn verbijten</strong><br /> Maar ook teamgenoot Erwin Druijff keek na afloop van de wedstrijddag met gemengde gevoelens terug op de wedstrijddag. Tijdens de trainingen op zaterdag kwam de sympathieke coureur uit Barneveld ongelukkig ten val. “Mijn geblesseerde hand is nog niet geheel hersteld. Daardoor heb ik nog niet voldoende kracht in mijn armen. Maar als je op de motorfiets zit wil je tot het uiterste gaan. Ik reed iets te hard een bocht in waardoor ik op de curb stones kwam. Hierdoor gleed de voorkant van mijn Suzuki weg. Er was geen houden meer aan en lag ik naast de motorfiets. Daarbij blesseerde ik opnieuw mijn gekwetste hand”.</p> <p><br /> </p> <p> Gelukkig voor Druijff kon hij op zondag gewoon weer van start gaan in de beide races. Halverwege de race streed hij met een viertal coureurs om de tiende plaats. Na een supersterke wedstrijd besliste hij deze strijd in zijn voordeel. “Tijdens de warming up op zondagmorgen voelde het goed aan. Daar kreeg ik weer zelfvertrouwen om voluit te kunnen gaan. Tijdens de race ging het supergoed en voelde ik mij mentaal sterk. We hebben met zijn vieren alles gegeven om deze klassering. Ondanks mijn geblesseerde hand verbeet ik de pijn en ik wilde het team en mijn monteurs graag een goed resultaat geven voor al het werk wat ze voor mij hadden gedaan. En dat lukte”</p> <p><br /> </p> <p>Maar in de tweede manche ging het wederom goed mis. Druijff die wederom een supersterke race reed schoof bij de beruchte La Source onderuit. “Ik lag halverwege de bocht in de hellingshoek toen de motorfiets onverwacht onder mij onderuit schoof. De eerste versnelling schoot naar zijn vrij waardoor ik alle grip verloor. Gelukkig heb ik geen lichamelijk letsel. Maar ik baal hier wel enorm van. Het lijkt wel of er een pechduivel op mijn schouders mee rijdt. Ik weet dat ik met de top tien kan meekomen en dat heb ik dit seizoen wel bewezen. We hebben genoeg snelheid in de Suzuki dus daar ligt het niet aan. Maar de volgde race gaan we er weer vol tegen aan. We geven de moed niet op” klinkt het strijdvaardig.<br /> <br /> <br /> Beide rijders zinnen op revanche. De voorlaatste ONK Supersport race wordt op 23 september op het TT Circuit Assen verreden. Daar zullen de 600cc coureurs in het bijprogramma van het Brits Superbikes optreden.<br /> <br /> </p>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…