Categories: Teams

Teams: Oschersleben in the tropics

Opnieuw een druk programma dit weekend voor het START-team uit Nieuwleusen. Op donderdag afgereisd naar Oschersleben, om vrijdag deel te nemen aan de vrije trainingen. En net als een week eerder in Assen werden er twee O.N.K.-races verreden.

Trainingen
Onder tropische omstandigheden werden op vrijdag vijf vrije trainingen gereden. Het was flink afzien, maar al met al een zeer nuttige dag. Samen met onze tuner Torleif Hartelman een aantal ‘settingen’ getest en na de laatste sessie de dag met een goed gevoel afgesloten. De Yamaha R6 was helemaal naar wens geprepareerd voor de kwalificaties op zaterdag.

Net als vorige week in Assen waren de klassen Supersport en Superstock samengevoegd. Dit betekende wel wat meer drukte op de baan en rekening houden met langzamere rijders, maar daarentegen ook langere kwalificaties. Overigens was het tijdschema en de organisatie hier in Oschersleben weer strak geregeld door de CRT.

Met opnieuw het kwik boven de 30 °C kwam Rik in de eerste sessie tot de 4e tijd. Er had wellicht een snellere tijd in gezeten, maar in z’n laatste ronde werd hij opgehouden door iemand die al aan het ‘uitrijden’ was. Jammer, dan vanmiddag maar een nieuwe poging doen. Die verbetering van de tijd kwam er wel, maar twee andere jongens hadden er nog net wat meer vanaf weten te knabbelen. Niet helemaal tevreden met de 6e startpositie dook Rik dan ook maar gauw in het zwembadje bij het team van Bob Withag om even lekker af te koelen.

Spektakel op het rennerskwartier
Familieleden van Rik, een aantal fanclubleden en sponsoren waren naar Oschersleben gekomen om dit raceweekend mee te beleven. Dus zaterdagmorgen de plaatselijke supermarkt overvallen om ’s avonds lekker met z’n allen te gaan BBQ-en. Het prachtige zomerweer werkte natuurlijk fantastisch mee. Toch bleek een biertje alleen niet iedereen de nodige afkoeling te brengen. Een paar pitboxen verderop begon een tweetal Duntep-monteurs wat te pielen met een waterslang. Nietsvermoedende passanten werden stiekem belaagd en ook werd er af en toe eens gericht op andere teams in de buurt. Het kon dan ook niet lang uitblijven of er werden meer waterslangen en emmers aangerukt. De teams van Schalken en Vos gingen zich er ook mee bemoeien en er ontstond al snel een heus watergevecht.

Omdat wij nog aan het BBQ-en waren, werden we met ‘rust’ gelaten. Maar ons donkerblauwe vermoeden, dat wij het ook niet droog zouden houden, was slechts een kwestie van tijd. Het waterspektakel kwam steeds verder onze kant op en het duurde dan ook niet lang of ook de meeste START-ers waren zeiknat. En als je eenmaal nat bent is het hek van de dam en ga je zelf ook meedoen. Het gevecht breidde zich steeds verder uit in het ‘straatje’ achter de pitboxen. Emmers, afwasbakken, prullenbakken, zelfs kliko’s; alles waar water in kon werd uit de kast getrokken. Zo ontstond een fantastische sfeer en had iedereen een hoop lol. Nadat de rust was wedergekeerd, droge kleren aan en nog even gezellig nagezeten. De pitbox omgetoverd tot slaapzaal en morgenvroeg gezond weer op. Dan wordt er op de baan weer om ‘het echie’ geknokt.

Eerste race met hindernissen
Na een goede start stuurde Rik als 5e de eerste bocht in. Hij bevond zich in internationaal gezelschap met de Duitser Sascha Hommel voor en de Zweed Nicklas Cajback achter zich. Gezien de tijden uit de training, kon dit een mooi gevecht worden. Helaas werd dit KON, want aan het eind van de tweede ronde gingen deze buitenlandse collega’s onderuit over een oliespoor. Dit was daar in de eerste ronde neergelegd door de gevallen Peter Schalken, die niet ongeschonden uit de strijd kwam met een polsblessure. Rik mocht van geluk spreken, want ondanks een flinke zwieper wist hij de motor wel overeind te houden. Er volgde een lange pauze om het circuit weer olievrij te maken en de brokstukken op te ruimen. De motor van Cajback was namelijk vol in de safety-car geschoven.

Na de herstart kwam Rik opnieuw als 5e uit de startblokken; nu met Stock-rijder Raymond Schouten voor zich. Rik remde zich weliswaar aan het eind van de eerste ronde voorbij Schouten, maar was toch even opgehouden. Hierdoor was er direct al een gat ontstaan naar het drietal aan kop; Vos, Veijer en Lakerveld. Nu moest Rik alle zeilen bijzetten om het gat naar Lakerveld proberen dicht te rijden. Echter bij het ingaan van de 3e ronde, maakte Rik een schakelfout en ging in de eerste bocht na start-finish rechtdoor. Shit, weg 4e plaats. Gelukkig net niet in de grindbak, dus snel keren en weer door. Vanaf een 16e plaats in de resterende 7 ronden een flinke opmars gemaakt naar de 11e positie. Omdat er nog drie Stock-rijders voor hem zaten, werd dit uiteindelijk de 8e plaats voor de punten in het kampioenschap. Rik had goed de ‘pé’ in; een dure fout gemaakt voor het klassement. De rondetijden waren ondanks de inhaalacties prima, dus dit bood genoeg perspectief voor de tweede race.

Tweede race; nu wel internationale concurrentie
Opnieuw als 5e de eerste bocht in met Ron van Steenbergen op z’n hielen. Het lukte niet om Van Steenbergen achter zich te houden; deze wist in de tweede ronde zelfs direct door te stoten naar de 3e plaats. Rik kon niet aanpikken en zat op de 6e positie achter de Zweed Cajback en de Duitser Hommel. Vooral met Hommel in de eerste helft van de race flink in de slag om de 5e positie. Het drietal Cajback, Hommel en Rik bleef gedurende de race bij elkaar. Met nog 3 ronden te gaan probeerde Rik nog een aanval in te zetten. Op snelheid kon hij ze niet voorbij komen, dan moet je het dus goed maken met remmen en insturen. In de Hasseröder-bocht maakte een glijdend voorwiel echter een eind aan die illusie en ontstond er gelijk weer een klein gaatje. Dat moet je dan eerst weer dicht rijden om een volgende aanval in te zetten. Na 10 ronden moest Rik concluderen dat deze twee mannen net iets te sterk voor hem waren en hij genoegen moest nemen met de 6e plaats. Dit werd uiteindelijk nog een 5e, omdat Patrick Lakerveld vanwege een valse start een tijdstraf aan z’n broek had gekregen.

Rik bezet nu de 5e plaats in het klassement met 65 punten. De eerste twee, Vos en Veijer, hebben een straatlengte voorsprong. Maar om de 3e plaats in het kampioenschap zijn de kaarten nog lang niet geschud. Van de Lagemaat (77 p.) zit er de laatste races niet zo goed bij. De sterk rijdende Lakerveld (75 p.) ruikt bloed, maar ook de kansen van Rik zijn nog niet verkeken. Al voelt hij de hete adem in z’n nek van Uitterdijk (63 p.) en Pajic (49 p.). En niet te vergeten de nu ook in de 600 rijdende Van Steenbergen (49 p.) En zo zijn er nog wel een aantal kapers op de kust. Het blijft dus nog flink spannend in de resterende races.

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago