Home Teams Teams: ONK Hengelo verslag Jerry vd Bunt

Teams: ONK Hengelo verslag Jerry vd Bunt

0

Op zaterdag 4 juni was het dan zover. Naast de gewoonlijke kwalificaties kregen we de mogelijkheid voor een vrije training van 10 minuten. Helaas hebben we alleen 2 kwalificaties gereden. Er waren problemen met de carburateur van de motor, net voor de vrije training.

Na veel sleutelwerk liep de motor weer maar gaf voor de tweede keer kuren in het parc ferme. Geen vrije training voor ons dus. Maar goed. Dan moest het maar gelijk in de kwalificatie gebeuren. Na veel gesleutel, bloed zweet en tranen kreeg het team de motor weer in orde voor de eerste kwalificatie. Om 13.15 kon ik eindelijk rijden, het was mooi weer, zoÕn 28 graden en er stond behoorlijk wat wind. De kwalificatie ging lekker. Ik kwam goed in mijn ritme. Met mijn snelste tijd van 2.03Õ8 stond ik tweede getraind na de eerste kwalificatie. Ik had nog een achterstand van 4 tiende op de nummer 1. Om half 6 begon de tweede kwalificatie. Hier reed ik mijn snelste tijd 2.02Õ7, een dikke seconde sneller dan in de eerste. Het ging dan ook een stuk beter. Er stond meer wind en het was al een stuk minder warm als vanmiddag. Nog steeds stond ik tweede getraind. Met de hoop dat ik morgen als eerste over de finish zou komen. Er werd mooi weer voorspeld voor zondag, alleen dat verhaal kreeg nog een staartjeÉÉ.<br /> <br /> Zondag, de dag van de race. Om 09.00 uur zou de warmup zijn. Het was 6.45 toen het met bakken uit de lucht kwam vallen. De hele week was er op alleen maar op zondagavond regen voorspeld. We hadden gisteravond al wel gehoord dat het Õs ochtends zou regenen. Volgens buienradar zou het na 10.00 uur droog zijn, en dat was ook zo. De warmup werd uitgesteld naar 11.00 uur. De weg was droog en we hadden 10 minuten de tijd om ons warm te rijden. Om 12.30 was het dan zover. De lucht zag er onbetrouwbaar uit, en dat bleek ook. We stonden in het parc ferme om de baan op te rijden, en daar begon het al. Er werd nog snel een helm gehaald met een regenvisier. We gingen de baan op en het werd weer droog. Er werd omgeroepen dat het achter op de racebaan begon te regenen. We hadden de slicks nog onder. Iedereen had slicks onder. <br />

Wij besloten op het laatste moment toch nog om voor een regenband en achter een slick te steken. Meteen daarna volgde de nummer 1, Bryan Schouten. Hij ging voor 2 regenbanden. Doordat wij de banden wisselden kozen we ervoor om als laatste te starten. De opwarmronde begon, maar toen iedereen weer bij de startfinish aankwam om vervolgens de race te rijden begon het weer te regenen. Alle andere deelnemers stoken ook de regenbanden. De race begon en voordat het eerste rondje gereden was lag ik al voorin, ondanks dat ik achteraan was gestart. De kopgroep bestond uit Deroue en Schouten. Ik zat er vlak achter maar verloor veel tijd doordat ik constant in gevecht was met Henk Ruiter, dat heeft me veel tijd gekost waardoor het gat steeds groter werd. Achterop het circuit was het vele malen natter dan voor bij het paddock langs. Daardoor kon ik achterop het circuit mijn positie niet behouden welke ik op het droge stuk elke ronden weer wist terug te pakken. <br /> <br /> In het begin van de race regende het een klein beetje, maar gaandeweg werd het droger, waardoor ik steeds meer voordeel kreeg van mijn slick band achter en inliep op de koplopers. Uiteindelijk liep ik per ronde 3 seconde op ze in. Het gat werd steeds kleiner en op het laatst van de race was het gat gedicht. Echter in de laatste paar ronden kwam voor ons de pech. Het begon steeds harder te regenen en de baan werd natter en natter. Het laatste gedeelte van het circuit was droog maar werd nat. Het gat naar de kop was dicht maar met de slick achterband had ik mijn handen al vol om bij te kunnen blijven in de laatste ronden. Ik kwam als derde over de streep. Jammer maar we hebben het lef getoond om met de slick te vertrekken en de druk op de concurrentie op te voeren. Ditmaal pakte het op het laatste moment nog negatief uit, maar de concurrentie is gewaarschuwdÉ