Home Teams Teams: Nigon wint op de Red Bull Ring

Teams: Nigon wint op de Red Bull Ring

0

Nigon behaalt een tweede plaats en een zege, twee top tien resultaten voor Arie Vos

Afgelopen weekend reden de piloten van het Internationale Duitse Motorkampioenschap in het buitenland, op de Oostenrijkse Red Bull Ring met name. Voor beide Superbike piloten van het &bdquo;Van Zon – Alpha Technik – BMW&ldquo; team, Erwan Nigon (F) en Arie Vos (NL), was het uitstapje naar Oostenrijk een premi&egrave;re op het heuvelachtige circuit. Bij zomerse temperaturen van meer dan &nbsp;de 30&deg; werden zowel mens als machine hard op de proef gesteld.<br /> &nbsp;<br /> Tijdens de training werd van beide IDM Superbike piloten een goede tijd verwacht. In de voormiddag steeg de thermometer al tot 27&deg; Celsius. Omdat er voor de namiddag nog hogere temperaturen voorspeld werden, moesten Nigon en Vos de bevindingen van de vrije training op vrijdag ook zaterdagmorgen in een goede rondetijd vertalen, zodat ze voor de twee races op zondag een goede startpositie konden bemachtigen. Door de hogere temperaturen in de namiddag zou het moeilijk worden om de tijden nog te verbeteren. In de voormiddag klokten er al 4 piloten een rondetijd van 1.29 af. &nbsp; &nbsp;E&eacute;n daarvan was BMW-piloot Erwan Nigon. Met een tijd van 1.29,719 behaalde de Fransman bij zijn eerste tijdstraining meteen een derde plaats. Zoals verwacht viel er bij de toppiloten in de namiddag geen verbetering meer te noteren en Nigon behaalde dus een startplaats op de eerste rij. &laquo;Hoewel ik nog nooit op de Red Bull Ring gereden had, vond ik vlug mijn ritme&raquo;, verheugde Nigon zich. &laquo;Toch was ik positief verrast over die derde startpositie.&raquo; Arie Vos slaagde erin om tijdens de hitte van zaterdagnamiddag nog een paar tienden van zijn rondetijden af te schaven. Startplaats 14 was het resultaat. &laquo;Met een veertiende startplaats kan ik natuurlijk niet tevreden zijn&raquo;, zei Vos. &laquo;Vooral bij het insteken van de eerste twee bochten had ik problemen. We hebben de set-up een beetje veranderd, nu hoop ik alleen dat dit iets opbrengt.&raquo;<br /> &nbsp;<br /> Tijdens de eerste race straalde opnieuw de zon. Nigon voelde zich goed in de race en kon enkele lengtes voorsprong nemen op de concurrenten. Ondanks deze voorsprong was het voor de Fransman duidelijk dat hij rekening moest houden met de polesitter en BMW-rijder Michael Ranseder, die in zijn thuisland reed. Ranseder klampte zich vast aan de Fransman tot de helft van de 18 te rijden rondes en nam daarna de leiding over. De Fransman liet zich niet afschudden, maar kon geen gaatje meer vinden. Nigon finishte knap tweede. &laquo;Mijn start was perfect&raquo;, vertelt Nigon, &laquo;en ik heb geprobeerd om geen gaatjes te laten vallen. In het begin lukte dit goed, maar halverwege kon Ranseder me inhalen. Ik heb geprobeerd om die aanval te pareren, maar ik moest vrede nemen met de tweede plaats.&raquo;

Arie Vos kon na de start in de race zijn veertiende plaats behouden en ging steeds harder. In de 10e ronde haaldde hij Roland Resch in. Iets later stak hij ook de BMW-pilote Lucy Gl&ouml;ckner voorbij. Hoewel de rondetijden van Vos ondertussen top 10 niveau bereikt hadden, kon hij in de twee overgebleven rondjes geen plaatsen meer winnen. Omdat er twee piloten de strijd dienden te staken, kreeg Vos alsnog loon naar werken met een plaats in de top 10. &laquo;Voor mij was dit een race om te vergeten&raquo;, vertelde de Nederlander ons. &laquo;De BMW reed perfect, maar ik was in de eerste rondes niet agressief genoeg. Tegen het einde begon het beter te lopen, maar toch ben ik ontgoocheld.&raquo;<br /> &nbsp;<br /> De tweede race werd niet minder spannend dan de eerste. Bij de start bevond Nigon zich onmiddellijk bij de koplopers. Vooral in de aanvangsfase hielden de concurrenten dapper stand. BMW-collega Ranseder kon kortstondig de leiding veroveren. Maar er was geen houden meer aan de Fransman bij zijn eerste bezoek aan Oostenrijk. Vanaf de vierde ronde nam hij ontketend de leiding en bouwde zijn voorsprong uit tot 4,9 seconden. &laquo;Het is ongelooflijk dat ik kon winnen&raquo;, jubelde de BMW-piloot. Vandaag heb ik eenvoudigweg alles gegeven. Ik wilde het team en Michelin een zege schenken. In het begin kon ik Ranseder op een afstand houden en nadat hij problemen kreeg, was het eenvoudig om deze zege te behalen. Ik wil iedereen bedanken die dit mogelijk heeft gemaakt.&raquo;<br /> &nbsp;<br /> Arie Vos startte opnieuw vanaf de 16e plaats. In 18 rondes tijd rukte de Nederlander op tot de 10e plaats. Dit leverde Vos bij zijn eerste bezoek aan de Oostenrijkse Red Bull Ring zijn beste IDM-weekend op. &laquo;Nauwelijks te geloven, maar ook in de tweede race is het me niet gelukt om van bij de start druk uit te oefenen.&raquo;, kloeg Vos over zichzelf. &laquo;Ik heb te veel tijd nodig om mijn ritme te vinden. Daaraan moet ik zeker en vast werken. Ik ben wel optimistisch over het IDM-weekend in Assen. Dat is mijn thuiscircuit en ik hoop daar de top 5 te behalen.&raquo;